ابداع روشی جدید برای رفع آلرژی کودکان به بادام زمینی

بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی مشخص شد که جوشاندن بادام زمینی به مدت 12 ساعت می تواند به غلبه بر آلرژی کودکان به بادام زمینی کمک کند.

بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی در دانشگاه فلیندرز مشخص شد که جوشاندن بادام زمینی به مدت 12 ساعت می تواند به غلبه بر آلرژی کودکان به بادام زمینی کمک کند.

به گزارش تکناک، این مطالعه نشان داد که تا 80 درصد از کودکان مبتلا به آلرژی به بادام زمینی نسبت به خوردن بادام زمینی با این روش، واکنش آلرژیکی نشان ندادند.

این کارآزمایی بالینی که توسط بنیاد تحقیقات کودکان در استرالیای جنوبی تامین مالی شد و در مجله Clinical & Experimental Alergy منتشر شد، اثربخشی روش درمانی را آزمایش کرد که دوزهای متوالی از بادام زمینی پخته شده و سپس بادام زمینی بو داده را برای غلبه بر آلرژی به بادام زمینی در کودکان ارائه می دهد.

این کارآزمایی بر اساس تحقیقات قبلی انجام شده توسط نویسنده ارشد و استادیار دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه فلیندرز، تیم چاتاوی، انجام شد که نشان می‌داد گرما بر ساختار پروتئین و خواص آلرژیک بادام‌زمینی تأثیر می‌گذارد، به این معنی که کمتر احتمال دارد بادام زمینی با این روش واکنش‌های آلرژیک شدید ایجاد کنند.

دکتر چاتاوی گفت: ابتدا دوزهای کوچک و فراوانی از آجیل پخته شده به کودکان داده شد تا حدی که حساسیت آنها کاهش یافت و هنگامی که کودکان هیچ نشانه ای از واکنش آلرژیک نشان ندادند، دوزهای بیشتری از بادام زمینی بوداده برای افزایش تحمل در مرحله بعدی درمان به آن ها ارائه شد.

برای دستیابی به این فرآیند چند مرحله ای که به عنوان ایمونوتراپی خوراکی شناخته می شود، محققان از 70 کودک 6 تا 18 ساله که به بادام زمینی حساسیت داشتند، خواستند بادام زمینی 12 ساعت پخته شده را به مدت 12 هفته ، 20 هفته بادام زمینی 2 ساعت پخته شده و 20 هفته بادام زمینی بوداده مصرف کنند.

این درمان دو مرحله‌ای جدید با پیش‌بینی دستیابی به اهداف روزانه شرکت‌کنندگانی که 12 بادام‌زمینی بوداده بدون واکنش‌های آلرژیک مصرف می‌کردند، آزمایش شد.

نتایج نشان می دهد که 56 نفر از 70 شرکت کننده (80%) نسبت به دوز مورد نظر بادام زمینی حساسیت نشان ندادند. عوارض جانبی مرتبط با درمان در 43 نفر (61٪) از شرکت کنندگان گزارش شد، در نتیجه فقط 3 نفر از آزمایش خارج شدند که بدنشان واکنش های مطلوبی را نشان داد.

لوک گرزسکوویاک، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید با توجه به اینکه 3 درصد از کودکان در کشورهای غربی با آلرژی به بادام زمینی دست و پنجه نرم می‌کنند، این کارآزمایی بالینی می‌تواند در این راستا کمک کند.این آزمایش با ایجاد یک مسیر درمانی جدید برای کاهش خطر مواجهه تصادفی با بادام زمینی و بهبود قابل توجه کیفیت زندگی برای کودکان حساس به بادام زمینی و والدین آنها تلاش های متعددی کرده است.

گرزسکوویاک، عضو بنیاد تحقیقات کودکان می گوید: آزمایش ما نشان می‌دهد جوشاندن بادام زمینی ممکن است روشی ایمن و مؤثر برای درمان کودکان حساس به بادام‌زمینی با دوزهای متوالی بادام‌زمینی پخته و بو داده در مدت زمان طولانی ارائه کند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هیچ درمان تایید شده ای برای آلرژی نسبت به بادام زمینی در استرالیا وجود ندارد و برای این موضوع باید تحقیقات بیشتری باید انجام شود. متأسفانه، ایمونوتراپی خوراکی روی همه جواب نمی‌دهد و ما در حال بهبود درک خود از نحوه عملکرد این درمان‌ها و اینکه چه عواملی می‌توانند بر نحوه واکنش افراد به درمان تأثیر بگذارند، هستیم. این مسئله برای ارزیابی تناسب فردی برای درمان و بهبود تصمیمات درمانی در آینده بسیار مهم خواهد بود.

این مطالعه با همکاری متخصص آلرژی اطفال، دکتر بیلی تائو، که در دهه گذشته پس از الهام گرفتن از تحقیقات مشابه در دهه 1990، در حال توسعه روش درمانی جدیدی جهت درمان آلرژی به بادام زمینی است، انجام شد.

نویسندگان این مطالعه نتیجه می‌گیرند که اگرچه این یافته‌ها نویدبخش این است که روش‌های فعلی ایمونوتراپی خوراکی می‌توانند ایمن‌تر و مؤثرتر شوند، اما این روش درمانی نیاز به تأیید در یک آزمایش بالینی قطعی و بزرگ‌تر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.