حذف آلاینده ها از آب با ساخت یک اسفنج جدید

به لطف یک اسفنج آزمایشی جدید، حذف آلاینده ها از جمله فلزات سنگین از آب به زودی ساده تر از همیشه خواهد بود.

به گزارش تکناک، این دستگاه تنها با یک بار استفاده، آب آلوده را به سطح ایمن قابل شرب می رساند. بر اساس دو مطالعه قبلی، این فناوری توسط دانشمندان دانشگاه نورث وسترن ایلینویز توسعه یافته است.

محققان کار خود را با یک اسفنج سلولزی ارزان و در دسترس تجاری آغاز کردند و آن را در دوغابی از نانوذرات گوتیت آغشته به منگنز قرار دادند. سپس آن را برداشتند، گذاشتند خشک شود و با آب شستشو دادند تا ذرات سست از بین برود.

نتیجه کار یک اسفنج با پوشش نانوذرات و سطح ویژه بالا بود که ضخامت آن فقط چند ده نانومتر است. ذرات گوتیت که با منگنز ترکیب می شوند به این دلیل انتخاب شدند که یون های سرب را جذب می کنند و برای انسان ارزان و غیرسمی هستند.

هنگامی که اسفنج در آب لوله کشی حاوی بیش از یک قسمت در میلیون سرب غوطه ور شد، یون های سرب را به حدی جذب کرد که دیگر در آب قابل تشخیص نبود.  این فراین آب آلوده را  به آب آشامیدنی تبدیل کرد.

علاوه بر این، سرب را می‌توان با شستشوی اسفنج در آب اسیدی ملایم از اسفنج جدا کرد. آن سرب بازیافت شده را می‌توان در محصولاتی مانند باتری‌ها استفاده کرد و اسفنج آب‌کشی شده برای تصفیه آب آلوده مورد استفاده قرار می گیرد. در چرخه‌های بعدی تصفیه اگر چه اسفنج به اندازه استفاده اول مؤثر نبود، با این وجود هنوز هم می‌توانست بیش از 90 درصد یون های سرب را از نمونه های آلوده حذف کند.

دانشمندان اکنون پلتفرمی به نام پوشش‌های اسفنجی نانومواد برای فلزات سنگین (Nano-SCHeMe) ایجاد کرده‌اند تا سایر تیم‌ها را در انتخاب انواع مختلف نانوذرات برای جداسازی انواع مختلف فلزات سنگین راهنمایی کند.

پروفسور وینایاک دروید، نویسنده ارشد مقاله در مورد این مطالعه، گفت: وجود فلزات سنگین در منبع آب یک چالش بزرگ بهداشت عمومی برای کل جهان است. این یک مشکل اساسی است که نیاز به راه حل هایی دارد که بتوان آن را به راحتی، موثر و کم هزینه به کار برد. اینجاست که اسفنج ما وارد می‌شود. می‌تواند آلودگی را از بین ببرد و سپس بارها و بارها استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.