حذف برنامه های پیش فرض از گوشی های هوشمند

برنامه پیش فرض اندروید یا سایر سیستم عامل ها موجب نارضایتی برخی کاربران شده و نگرانی هایی را هم برای دولت ها ایجاد کرده است. با این حال به نظر می رسد گام هایی برای حل این مساله برداشته شده است.  

به گزارش تکناک، در دنیای امروز، گوشی های هوشمند به بخشی جدایی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده اند. با این حال، برنامه های پیش فرض روی این دستگاه ها اغلب ناخواسته و غیر قابل حذف هستند. این امر، مشکل بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند است، اما خوشبختانه بسیاری از دولت ها برای رفع این مشکل اقداماتی کرده اند.

گوشی های هوشمند دارای برنامه های پیش فرض هستند که اغلب ناخواسته اند و کاربران نمی توانند آن ها را حذف کنند. مثلا این برنامه در آیفون‌ها، مرورگر سافاری است، در حالی که گوشی های شیائومی یک فروشگاه اپلیکیشن دارد و دستگاه‌های سامسونگ با Samsung Pay از پیش نصب شده ارائه می‌شوند. این موضوع باعث شده است بسیاری از کاربران احساس کنند هیچگونه کنترل نرم افزاری روی دستگاه های خود ندارند.

دوره برنامه های از پیش نصب شده به پایان رسیده است

دولت هند اقداماتی را به عمل آورده است تا سازندگان گوشی‌های هوشمند را مجبور به فعال ‌سازی ویژگی حذف برنامه پیش فرض اندروید بر روی دستگاه‌ها کند. هدف از این تدابیر، ایجاد یک آزمایشگاه مجاز برای کنترل گوشی ‌های هوشمند عرضه شده در بازار هند است. شرکت ‌ها یک سال فرصت دارند تا تغییرات لازم را در سیستم خود اعمال کنند و امیدواریم که این اقدام به کاهش تعداد نرم‌ افزارهای ناخواسته در دستگاه‌ ها کمک کند.

اقدامات دولت هند در راستای تمایل به کنترل بیشتر کاربران بر روی دستگاه هایشان  و رفع نگرانی های دولت درمورد امنیت ملی این کشور انجام شد. آنها به دنبال کاهش حجم اطلاعاتی هستند که به شرکت ها و موسسات بزرگ در کشورهای دیگر ارائه می شود. به نظر می رسد که در آینده ای نزدیک، مقابله جدی با برنامه پیش فرض اندروید راه اندازی شده و ما به گوشی های هوشمندی خواهیم رسید که هیچ گونه نرم افزار اضافی ندارند.

اقدامات دولت هند عمدتاً تولیدکنندگان چینی را هدف قرار می دهد. تنش بین دو این کشور منجر به ممنوعیت بیش از 300 اپلیکیشن از جمله TikTok شده است. امید است که کشورهای دیگر نیز از هند پیروی کنند و اقدامات مشابهی انجام دهند که امنیت و حق انتخاب کاربران گوشی های هوشمند را افزایش دهد. باید دید که آیا سایر دولت ها نیز در آینده چنین اقدامی انجام خواهند داد یا خیر.

بطور کلی، مسئله برنامه‌ پیش فرض دراندروید یکی از مشکلات اساسی است که بسیاری از کاربران با آن مواجه هستند. با این حال، اقداماتی که دولت هند در این زمینه انجام داده است، نشان می‌دهد که راهی برای حل این مشکل وجود دارد که به نفع کاربران و نگرانی‌های امنیتی کشورها باشد. امیدواریم کشورهای دیگر نیز به زودی از این روند پیروی کنند تا تجربه کاربری بهتری برای کاربران گوشی‌ های هوشمند در سراسر جهان فراهم شود.

معایب برنامه های از پیش نصب شده چیست؟

برنامه های پیش فرض  که به عنوان زائدافزار نیز شناخته می شوند، می توانند باعث مشکلات متعددی شوند، از جمله:

  • فضای ذخیره سازی: برنامه های پیش فرض می توانند مقدار قابل توجهی از فضای ذخیره سازی دستگاه شما را اشغال کنند. که همین مسئله می تواند مقدار فضای موجود را برای برنامه ها، فایل ها و رسانه های دیگر محدود کند.
  • عملکرد: برنامه های پیش فرض می توانند عملکرد دستگاه شما را کاهش دهند. به خصوص اگر در پس زمینه گوشی، به کار خود ادامه دهند و منابع سیستم مانند CPU و RAM را مصرف کنند.
  • بروزرسانی‌ها: برنامه پیش فرض اندروید ممکن است بروزرسانی ‌ها یا رفع اشکال را دریافت نکنند و این مسئله به این دلیل است که آنها اغلب به سازنده دستگاه یا یک نوع حامل خاص برای ارائه آنها وابسته هستند.
  • امنیت: اگر برنامه های پیش فرض نقص هایی داشته باشند، توسط هکرها یا بدافزارها مورد سواستفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند خطرات امنیتی ایجاد کنند.
  • تجربه کاربری: برنامه های پیش فرض ممکن است با نیازها یا علایق کاربران سازگار نباشند و همین مسئله می تواند صفحه اصلی دستگاه آنان را به هم بریزد و پیدا کردن برنامه های مورد نیاز را دشوارتر کند.
  • غیر قابل حذف بودن: برخی از برنامه های پیش فرض را نمی توان بدون روت کردن یا باز کردن قفل دستگاه، حذف یا غیرفعال کرد که این مشکل هم می تواند یک فرآیند پیچیده و خطرناک برای گوشی باشد.

به طور کلی، وجود برنامه های پیش فرض ممکن است برای کاربرانی که می‌خواهند بر روی فضای ذخیره‌ سازی، عملکرد و امنیت دستگاه خود کنترل بیشتری داشته باشند، ناخوشایند باشند. برخی از افراد ترجیح می دهند در دستگاه خود برنامه هایی را نصب کنند که مرتبط با نیاز آنها است، بنابراین، به نظر می رسد اقدامات جدید بطورکلی یک گام رو به جلو به نفع کاربران گوشی های هوشمند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.