حل یکی از دشوارترین معماهای پزشکی با ذرات شیر گاو

بر اساس یک مطالعه جدید، شیر گاو حاوی نانوذراتی است که می‌تواند برای ارائه درمان RNA اصلاح کننده بیماری به صورت خوراکی استفاده شود.

به گزارش تکناک، با توجه به اینکه داروهای مبتنی بر RNA در حال حاضر فقط به صورت تزریقی قابل تجویز هستند، این کشف راه را برای درمان‌های ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها باز می‌کند.

یکی از بزرگترین موانعی که محققان با آن روبرو هستند، ساخت داروهای تزریقی به نسخه‌هایی است که می‌توانند به صورت خوراکی مصرف شوند. داروهای خوراکی معمولاً شکست می‌خورند زیرا نمی‌توانند در برابر محیط سخت روده مقاومت کنند که همین مسئله منجر به فراهمی زیستی ضعیف یعنی توانایی دارو برای جذب و اعمال اثر درمانی بر بدن، می‌شود.

یک کلاس از داروها که تنها از طریق تزریق قابل تحویل هستند، درمان‌های RNA هستند. این داروها با استفاده از مولکول‌های مبتنی بر RNA، فعال‌سازی و فعالیت مولکول‌های هدف را دستکاری می‌کنند و مسیرهای بیولوژیکی را برای درمان یا درمان یک بیماری خاص تعدیل می‌کنند. RNA درمانی امکان درمان بیماری‌هایی را فراهم می‌کند که داروهای معمولی برای آنها موثر نیستند.

تحقیقات جدید کینگز کالج لندن نشان داده است که نانوذرات بیولوژیکی موجود در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی (EV) ممکن است راهی برای تجویز درمان‌های مهم RNA به صورت خوراکی باشد.

دریتون ولاسالیو، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: تجویز خوراکی داروها قابل قبول‌ترین، راحت‌ترین و معمولاً ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است، زیرا به متخصصان مراقبت‌های درمانی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای بیولوژیکی مانند درمان‌های RNA، اغلب به عنوان معجزه‌ای در تحویل دارو در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان یک مانع سرسخت باقی مانده است. این مطالعه قابل توجه است زیرا نشان می‌دهد که ممکن است تحویل خوراکی داروهای RNA با استفاده از فناوری مبتنی بر وزیکول‌های خارج سلولی شیر امکان‌پذیر باشد.

ما وزیکول‌های خارج سلولی داریم که نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارند. بیشتر سلول‌های ما از وزیکول‌های خارج سلولی برای کارهای مختلفی استفاده می‌کنند از جمله انتقال محموله‌هایی مانند پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک از جمله  RNA در فواصل طولانی به سلول‌های هدف. آنها توسط یک لایه لیپیدی محافظ احاطه شده‌اند و مهمتر از همه، می‌توانند از موانع بیولوژیکی عبور کنند.

بنابراین محققان بررسی کردند که آیا وزیکول‌های خارج سلولی استخراج شده از شیر گاو می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای رساندن دارو به دستگاه گوارش مشکل‌دار استفاده شوند یا خیر. قبلا پتانسیل درمانی وزیکول‌های خارج سلولی شیر (mEVs) در بیماری روده تحریک پذیر (IBD) در موش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

پس از اینکه محققان تایید کردند که وزیکول‌های خارج سلولی شیر با استفاده از مدل‌های ارگانوئید واقعی روده انسان از دیواره روده عبور می‌کنند، آنها وزیکول‌های خارج سلولی شیر را با فاکتور نکروز ضد تومور آلفا (ضد TNF-a) RNA بارگیری کردند و یک دوز واحد را به یک موش مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) تزریق کردند. فاکتور نکروز ضد تومور آلفا واسطه فرآیند التهابی روده است و یکی از عوامل اصلی دخیل در ایجاد IBD است. درمان، طول محل اصلی التهاب روده بزرگ را در موش‌ها نسبت به موش‌های تحت کنترل کاهش داد.

بهبود قابل توجه در ظاهر کولون در موش‌های تحت درمان نشان داد که وزیکول‌های خارج سلولی شیر با موفقیت محموله ضد TNF-a RNA عملکردی را تحویل داده و در نتیجه التهاب را کاهش داده و باعث ترمیم دیواره روده بزرگ می‌شوند. اگرچه این مطالعه تنها تأثیر وزیکول‌های خارج سلولی شیر بارگذاری شده با RNA را بر IBD در نظر گرفت، محققان می‌گویند که از این وزیکول‌ها می‌توان برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت، با استفاده از درمان‌های خوراکی استفاده کرد.

ولاسالیو گفت: این کشف می‌تواند منجر به توسعه درمان‌های پایدار اسید نوکلئیک خوراکی مقرون‌به‌صرفه و در دسترس برای مجموعه‌ای از بیماری‌ها شود که منجر به تأثیرات اجتماعی بزرگی می‌شود.

علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از مردم قبلاً به‌طور مرتب در معرض وزیکول‌های خارج سلولی شیر گاو قرار گرفته‌اند، بعید است که بر خلاف نانوذرات مصنوعی که در حال حاضر برای ارائه درمان RNA از طریق تزریق استفاده می‌شوند، پاسخ ایمنی نامطلوب ایجاد کند.

این مطالعه در مجله Nanobiotechnology منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.