خطر انقراض بزرگترین کانون تنوع زیستی جهان را تهدید می‌کند

خفاش پا مکنده ماداگاسکار (Myzopoda aurita) متعلق به یک خانواده باستانی خفاش است که فقط در ماداگاسکار یافت می شود.

بر اساس یک مطالعه جدید، احیای گونه‌هایی که به دلیل فعالیت‌های انسانی در ماداگاسکار از بین رفته‌اند، به 3 میلیون سال زمان نیاز دارد.

به گزارش تکناک، علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که اگر گونه‌های در معرض خطر منقرض شوند، بیش از 20 میلیون سال طول می‌کشد تا این جزیره بازیابی شود،که این میزان به طور قابل توجهی طولانی‌تر از بازیابی هر جزیره دیگری است.

ماداگاسکار یک کانون تنوع زیستی شناخته شده در سطح جهانی است که به دلیل فراوانی گونه های منحصر به فردش از درختان بائوباب گرفته تا لمورها،مشهور است.این جزیره کاملاً خارق‌العاده است زیرا تقریباً 90 درصد گونه‌های گیاهی و جانوری آن در هیچ جای دیگری در دنیا یافت نمی‌شوند. 2500 سال پیش پس از ورود انسان ها،این جزیره انقراض های زیادی از جمله از بین رفتن لمورهای غول پیکر، پرندگان فیلی و اسب آبی های کوتوله را تجربه کرده است.

بر خلاف بسیاری از جزایر دیگر،جانوران ماداگاسکار نسبتاً به خوبی حفظ شده اند. بیش از دویست گونه از پستانداران، از جمله گونه‌های منحصربه‌فرد مانند فوسا و لمور دم حلقه‌ای، هنوز در این جزیره زنده هستند. متأسفانه، بیش از نیمی از این گونه ها در حال حاضر در معرض خطر انقراض قرار دارند که عمدتاً به دلیل تأثیرات انسانی است.این سوال باقی می ماند که انسان ها تا چه اندازه وضعیت طبیعی ماداگاسکار را مختل کرده اند و اگر روند فعلی تغییرات محیطی ادامه یابد، چه عواقبی گریبانگیر این جزیره خواهد داشت؟

سیفاکای ورو (Propithecus verreauxi) یکی از 109 گونه لمور است که در حال حاضر در ماداگاسکار وجود دارد. در مجموع 17 گونه لمور در حال حاضر منقرض شده اند
سیفاکای ورو (Propithecus verreauxi) یکی از 109 گونه لمور است که در حال حاضر در ماداگاسکار وجود دارد. در مجموع 17 گونه لمور در حال حاضر منقرض شده اند

پستانداران مالاگاسی

تیمی از زیست‌شناسان و دیرینه‌شناسان اروپایی، ماداگاسکار و ایالات متحده برای پاسخ به این پرسش‌ها با ساخت یک سری مجموعه اطلاعاتی بی‌سابقه و جدید که روابط تکاملی همه گونه‌های پستاندارانی را که در زمان استعمار انسان در جزیره ماداگاسکار حضور داشتند،توضیح می‌دهند.این مجموعه اطلاعاتی شامل گونه‌هایی است که قبلاً منقرض شده‌اند و فقط از روی فسیل‌های باقی مانده و همچنین تمام گونه‌های زنده پستانداران مالاگاسی شناسایی شده‌اند.

همچنین محققان در مجموع 249 گونه را شناسایی کردند که 30 گونه از آنها در حال انقراض هستند. بیش از 120 گونه از 219 گونه پستاندارانی که در جزیره باقی مانده اند، در حال حاضر به دلیل تخریب زیستگاه، تغییر آب و هوا و شکار در فهرست قرمز IUCN در معرض انقراض طبقه بندی شده اند.

با استفاده از یک مدل شبیه‌سازی رایانه‌ای،این تیم به رهبری زیست‌شناسانی از دانشگاه گرونینگن (هلند)، مرکز تنوع زیستی Naturalis (هلند)، و انجمن واهاترا (ماداگاسکار) متوجه شدند که تقریباً 3 میلیون سال طول می‌کشد تا تعداد گونه‌های پستاندارانی را که از زمان ورود انسان‌ها از ماداگاسکار گم شده‌اند، دوباره به دست آورند. با این حال،اگر گونه های در حال انقراض در حال حاضر منقرض شوند،این مسئله خیلی بیشتر طول می کشد.فقط حدود 23 میلیون سال تکامل برای بازیابی همان تعداد گونه مورد نیاز است.تنها در دهه گذشته، این رقم چندین میلیون سال افزایش یافته است، زیرا تأثیر انسان بر این جزیره هم افزایش یافته است.

تنرک رگه دار دشتی (Hemicentetes semispinosus). این یک گونه از تنرک است، یک گروه متنوع و منحصر به فرد از پستانداران که فقط در ماداگاسکار یافت می شوند
تنرک رگه دار دشتی (Hemicentetes semispinosus). این یک گونه از تنرک است، یک گروه متنوع و منحصر به فرد از پستانداران که فقط در ماداگاسکار یافت می شوند

موج انقراض قریب الوقوع

لوئیس والنته،محقق معروف این مطالعه می‌گوید: زمان سرسام‌آوری که برای بازیابی این تنوع طول می‌کشد، دانشمندان را شگفت‌زده کرده است،این زمان بسیار طولانی‌تر از آن چیزی است که مطالعات قبلی در جزایر دیگر، مانند نیوزلند یا کارائیب نشان داده‌اند.

نتایج این تحقیق جدید، منتشر شده در مجله علمی Nature Communications، نشان می دهد که یک موج انقراض با تأثیر عمیق تکاملی در ماداگاسکار قریب الوقوع است، مگر اینکه اقدامات حفاظتی فوری انجام شود. با این حال، این مطالعه نشان می دهد که با اقدامات حفاظتی کافی، ممکن است هنوز بیش از 20 میلیون سال تاریخ تکاملی منحصر به فرد در جزیره حفظ شود. والنته گفت: قبلاً معلوم شده بود که ماداگاسکار کانون تنوع زیستی است، اما این تحقیق جدید ارزش این تنوع را نشان می‌دهد.این اطلاعات تاکید شدیدی روی  دستاوردهای بالقوه حفاظت از طبیعت در ماداگاسکار از دیدگاه تکاملی می کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.