این لنز مانع خشکی چشم‌های شما می‌شود

بسیاری از افرادی که از لنز استفاده می کنند، گاهی اوقات از یک مسئله آزاردهنده و گاهی اوقات حتی ناتوان کننده به نام خشکی چشم ناشی از لنز (CLIDE) رنج می برند.

به گزارش تکناک، اخیرا یک لنز آزمایشی جدید می‌تواند با استفاده از یک طراحی نسبتاً ساده از این اتفاق آزاردهنده جلوگیری کند.

خشکی چشم ناشی از لنز یا CLIDE معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که اشک چشم فقط در جلوی لنز جریان می‌یابد و به پشت آن وارد نمی‌شود. در نتیجه، اشک روی عدسی به سادگی تبخیر می شود و هیچ گونه رطوبت یا روانکاری برای بخشی از چشم که توسط لنز پوشانده شده است، تامین نمی شود.

این عارضه اغلب با استفاده از قطره های چشمی به نام “اشک مصنوعی” درمان می شود، اگرچه درمان های پیشنهادی دیگری شامل استفاده از لنزهای با بار الکتریکی، ایمپلنت تحریک کننده غدد اشک آور، روان کننده مشتق شده از مولکول های موجود در معده خوک و یا استفاده از یک گیرنده که افراد می توانند آن را به بالا بینی خود برای تحریک عصب بینی بچسبانند نیز وجود دارد.

در حالی که همه این روش ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند،اما دانشمندان موسسه تراسکی تصمیم گرفتند چیزی بسیار ساده تر طراحی کنند، که نیازی به تلاش خاصی از جانب بیماران ندارد.

نتیجه تلاش این محققان، تولید یک لنز تماسی است که مجموعه ای از میکروکانال ها از آن عبور می کنند. هر کانال از یک مخزن جمع‌آوری اشک در جلوی لنز تا یک مخزن پارگی در قسمت زیرین لنز می‌رود. کانال‌ها در یک الگوی مارپیچ دایره‌ای مرتب شده‌اند، که هر کدام نزدیک مرکز عدسی، اشک را جمع آوری می کنند و آن‌ها را در اطراف لبه‌ها یعنی مرکز لنز و جایی که مردمک در آن قرار دارد،پخش می کنند و درنهایت چشم، کاملاً شفاف باقی می‌ماند.

نکته مهم این است که عملکرد انتقال اشک لنز با چیزی جز فشاری که پلک هنگام پلک زدن به آن وارد می کند، فعال نمی شود. این بدان معناست که افراد بدون توجه به اینکه از لنز استفاده می‌کنند یا خیر، وقتی به‌طور طبیعی پلک می‌زنند، این روش برای آن ها جواب می دهد و منجر به بهبود خشکی چشم آن ها می شود.

این روش قبلاً روی دستگاهی آزمایش شده است که پلک زدن را شبیه سازی می کند. اکنون آزمایشاتی بر روی داوطلبان و همچنین حیوانات در حال برنامه ریزی است.

علی خادمحسینی، مدیر و مدیرعامل TIBI گفت: «روش‌های ابداعی که تیم ما به کار گرفته است، راه‌حل موثری را برای میلیون‌ها نفر به ارمغان می‌آورد. این مسئله به ما امیدواری می دهد که بتوانیم تلاش های خود را برای به نتیجه رساندن این راه حل گسترش دهیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.