خواب ناکافی موجب بیماری MS می شود

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی مزمن است که سیستم عصبی مرکزی، به ویژه مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری، جریان اطلاعات در سیستم عصبی را مختل می کند و علائمی مانند ضعف عضلانی، مشکل در هماهنگی و تعادل، مشکلات بینایی و بی حسی یا گزگز در قسمت های مختلف بدن ایجاد می کند. ام اس همچنین می تواند باعث تغییرات شناختی و نوسانات خلقی شود.

مطالعات جدید نشان می دهد خواب کم و کیفیت پایین خواب در دوران نوجوانی، خطر ابتلا به بیماری MS را افزایش می دهد. بنابراین، خواب کافی که برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی لازم است، ممکن است یکی از عوامل پیشگیری در برابر این بیماری باشد.

 به گزارش تکناک، یک مطالعه منتشر شده در مجله Neurology Neurosurgery & Psychiatry  با تاکید بر اهمیت خواب کافی در طول سال های نوجوانی، نشان می دهد که خواب کم با کیفیت در دوران نوجوانی، ممکن است احتمال ابتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) را در آینده افزایش دهد. این یافته ها

به گفته محققان، بیماری MS تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی از جمله سیگار کشیدن، وزن (BMI)، عفونت ناشی از ویروس اپشتین بار(EBV)، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ویتامین D است. شیفت های کاری های نامناسب بخصوص در سنین جوانی نیز با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

اما اینکه آیا الگوهای خواب (مدت زمان، اختلال ساعت بدن و کیفیت خواب) ممکن است بر خطر ابتلا به این بیماری تأثیر بگذارند، هنوز به طور کامل ارزیابی نشده است. برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان از یک تحقیق مبتنی بر جمعیت جهت بررسی همه ی جوانب مولتیپل اسکلروزیس (EIMS) استفاده کردند که این تحقیق شامل شهروندان 16 تا 70 ساله سوئدی بود.

افراد مبتلا به ام اس، از بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی مغز و اعصاب انتخاب شدند و از نظر سن، جنسیت و محل زندگی با دو فرد سالم به طور تصادفی از فهرست جمعیت ملی بین سال های 2005 و 2013 و 2015 و 2018، مقایسه شدند.

digikala

محققان بطور ویژه ای بر روی الگوهای خواب در سنین 15 تا 19 سالگی تمرکز کردند و تجزیه و تحلیل نهایی شامل 2075 فرد مبتلا به ام اس و 3164 فرد بدون این بیماری در این گروه سنی بود که برای مطالعه انتخاب شدند.

در این تحقیق از شرکت کنندگان در مورد الگوهای خواب آنها در سنین مختلف پرسیده شد: مدت زمان خواب در روزهای کار یا مدرسه، و در تعطیلات آخر هفته یا در روزهای آزاد بخشی از سوالات بود. متوسط خواب شرکت کنندگان، کمتر از 7 ساعت در شب تعریف شد. میزان خواب کافی 7 تا 9 ساعت است و میزان خواب طولانی 10 ساعت یا بیشتر است. تغییرات در زمان خواب بین روزهای کار یا مدرسه و روزهای آخر هفته یا  آزاد، در طول سال های نوجوانی در سنین 15-19 محاسبه و به میزان کمتر از 1 ساعت در شب، 1 تا 3 ساعت و بیش از 3 ساعت طبقه بندی شد.

همچنین از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد که کیفیت خواب را در طول دوره های سنی مختلف با استفاده از یک مقیاس 5 درجه ای ارزیابی کنند که 5 کیفیتی بسیار خوب را توصیف می کرد.

میانگین سنی که در آن بیماری MS تشخیص داده شد، 34 سال بود. طول و کیفیت خواب در دوران نوجوانی با خطر ابتلا به MS همراه بود که همزمان با ساعات کمتر و کیفیت پایین خواب افزایش می یافت.در مقایسه با میزان خواب 7 تا 9 ساعت در شب در طول سال های نوجوانی، خواب ناکافی پس از در نظر گرفتن طیف وسیعی ازعوامل تأثیرگذار، از جمله BMI در سن 20 سالگی و سیگار کشیدن، به میزان 40 درصد بیشتر با خطر ابتلا به این بیماری همراه بود.

اما خواب طولانی، از جمله در تعطیلات آخر هفته یا در روزهای آزاد، با افزایش خطر MS مرتبط نبود. به طور مشابه، کیفیت خواب ضعیف ارزیابی شده در این دوره، با 50 درصد افزایش خطر ابتلا به این بیماری همراه بود.

تغییر در زمان خواب بین روزهای کار یا مدرسه و تعطیلات آخر هفته یا روزهای آزاد، تأثیرگذار به نظر نمی رسید. هنگامی که افرادی که در شیفت شب کار می کردند از مطالعه حذف شدند، یافته های بدست آمده هیچ تغییری نکردند.

محققان هشدار می‌دهند که یافته‌های آنها باید با احتیاط تفسیر شود، زیرا خواب ضعیف می‌تواند به شکل  یک آسیب عصبی بروز کند نه برعکس. محققان می گویند که کیفیت خواب نامطلوب و کم، بر مسیرهای ایمنی و سیگنال های التهابی تأثیر می گذارد بنابراین ساعت خواب بدن در سیستم ایمنی هم نقش دارد.

محققان توضیح می دهند که خواب ناکافی یا مختل در بین نوجوانان رایج است، پدیده ای که تا حدودی با تغییرات فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی در این دوره سنی تفسیر می شود.

آنها افزودند: یک ارتباطی بین استفاده از شبکه های اجتماعی و الگوهای خواب وجود دارد. در دسترس بودن انواع و اقسام وسایل الکترونیکی مانند موبایل، لپ تاپ و … و همچنین دسترسی به اینترنت در هر زمانی که نوجوان بخواهد، به خواب ناکافی در میان نوجوانان کمک می کند و این امر یک مشکل مهم در بهداشت عمومی را نشان می دهد. البته دادن آگاهی به شکلی مناسب به نوجوانان و والدین آنها در خصوص پیامدهای منفی خواب ناکافی، برای سلامتی نوجوانان حائز اهمیت است.

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.