خودروساز چینی آزمایش نمونه اولیه خودروی پرنده دو تنی را آغاز کرد

شرکت XPeng طراحی خودرو پرنده AeroHT دو تنی خود را مانند یک اتومبیل الکتریکی لوکس با سیستم هشت گردبا بالابر عمودی بازشونده به روز کرده است.

خودروساز چینی XPeng طراحی خودرو پرنده AeroHT دو تنی خود را به روز کرده است.

به گزارش تکناک، یک اتومبیل اسپورت الکتریکی لوکس با سیستم هشت گرد (۸ ملخی) است که با بالابر عمودی بازشونده روی سقف کاملاً دیوانه کننده به نظر می رسد. اما پرواز نمونه دو تنی اولیه نشان می‌دهد که آنها درباره ایده خود بسیار جدی هستند.

زمانی که حدود 12 ماه پیش برای اولین بار با این طراحی مواجه شدیم، بسیار عجیب تر و با وزنی بیش از یک تن بیشتر از نمونه جدید بسیار خطرناک‌تر به نظر می‌رسید. در طرح اصلی AeroHT، این اتومبیل سوپراسپرت پرنده شامل یک سیستم VTOL بسیار فشرده‌تربود متشکل از تنها دو بالگرد الکتریکی با تیغه‌هایی با قطر بالا و بازوهای مفصلی برای جمع شدن در زیر بدنه عقب خودرو بود و زیبایی فوق العاده‌ای به طراحی علمی تخیلی‌ آن به قیمت ایمنی و پیچیدگی آن می‌بخشید.

منطقی است که این شرکت در جدیدترین طراحی، آن را به یک سیستم هشت بالگردی تغییر مسیر داده است و این امر در صورت خرابی باعث جبران کار مازاد ایجادشده می‌شود. با این که، این طراحی بسیار حجیمتر به نظر می‌رسد اما در نتیجه همانطور که در ویدیوی رندر زیر مشاهده می‌کنید، این طراحی جدید کمتر شبیه یک هایپرخودروی نادیده گرفته شده و بیشتر شبیه یک خودروی لوکس رالی رایدر الکتریکی با جعبه‌ای عظیم بر روی سقف است.

با این حال، هدف همان است: Xpeng قصد ارایه یک ماشین پرنده واقعی با توانایی رانندگی در بزرگراه و سپس بلند شدن به صورت عمودی از روی زمین و عبور از ترافیک را دارد. AeroHT که سال گذشته با یک بودجه عظیم نیم میلیارد دلاری شروع به کار کرد، همچنین در حال کار بر روی طراحی تاکسی هوایی eVTOL که به تازگی برای عموم در دبی به پرواز درآمده است، می‌باشد. اما این تاکسی هوایی تنها یک مولتی کوپتر ساده سرنشین دار است و قبلاً بارها مشابه آن را مشاهده کرده‌ایم.

از سوی دیگر، خودروی پرنده eVTOL از آن دسته ایده‌های دیوانه‌واریست که حتی تعداد کمی از دیگر شرکت در حال آزمایش آن هستند و قظعا هیچ شرکتی چنین بودجه عظیمی برای تحقق آن در دست ندارد.
چرا؟ اگر وزن را دشمن پرواز در نظر بگیریم، می توان گفت در طرح‌های مولتیکوپتر بدون بال مستقیم، برای ماندن در هوا، به دلیل نیاز مستمر به سوزاندن انرژی قطعا وزن دشمن شکست ناپذیر پرواز VTOL الکتریکی خواهد بود. همچنین باتری‌های لیتیومی به اندازه‌ای سنگین هستند که حتی تاکسی‌های هوایی تک‌منظوره چند کوپتر سرنشین دار همگی از محدودیت‌ استقامت و برد رنج می‌برند.

خودروهای برقی قانونی خیابانی معمولاً به خودی خود بسیار سنگین‌اند. آنها باید تست های تصادف متعددی را پشت سر بگذارند. همچنین به پیشرانه های جاده ای جداگانه، سیستم تعلیق، ترمزها، چرخ های بزرگ، برف پاک کن ،جا لیوانی، و نیز به پگیج‌های بزرگ باتری سنگینی نیاز دارند. تاکسی هوایی کوچک کاربردی AeroHT بدون سرنشین حدود 560 کیلوگرم (1235 پوند) وزن، تنها حدود 35 دقیقه قابلیت پرواز، تنها تحمل وزن تا چهار برابر بیشتر و فقط ظرفیت دو سرنشین را دارد.

با این حال در اینجا ما یک نمونه اولیه از ماشین پرنده X3 را در آسمان می‌بینیم. وزن آن 1936 کیلوگرم (4268 پوند) است که تقریباً از شکل بدنه رندرها پیروی می کند و بدنه آن از جلو بسیار خفن به نظر می رسد اما طراحی کناره‌ها و پشت آن چنگی به دل نمی‌زند، اما این فقط بدنه است.

سیستم بالابر عمودی کواکسیال عظیم هشت پروانه ای نصب شده بر روی سقف، همچنان گویا پیکربندی کاملاً ثابت و بدون قابلیت جمع شدن داشته باشد. توانایی این اتومبیل با چنین جرمی برای بلند شدن، همراه با قاب فوق‌العاده حجیم VTOL و پیشرانه‌های شبه فولادی آن، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

در ویدئوی نمایشی بالا، نشان می‌دهد با موفقیت اتومبیل با نیروی خود از گاراژ بیرون آمده، سپس بلند می‌شود، شناور می‌ماند، کمی به پرواز در می‌آید و برای فرود ملایمی به داخل باز می‌گردد. AeroHT می گوید که چندین آزمایش خرابی تک روتور را نیز داشته است.

`

هیچ اطلاعاتی در مورد برد یا استقامت آن داده نشده است. در واقع با توجه به حجم عظیم این ماشین عجیب و غریب، در حال حاضر توانایی ماندن در هوا به اندازه شنیدن یک موزیک حتی بدون نصب بازوهای خودکار تاشو و وسایل بیشتر جاده، تعجب برانگیز خواهد بود. شرکت ادعا می‌کند که این وسیله نقلیه «از نظر عملکرد و اندازه‌ با سرعت و توان هر خودروی معمولی قابل مقایسه است» و در حالت پرواز، راننده/خلبان با استفاده از فرمان و اهرم دنده دستی در سمت راست آن را کنترل می‌کند.

خودرو پرنده AeroHT

این مساله که X3 می تواند پرواز کند تعجب آور نیست.این یک حقیقت هوانوردی است که با نیروی رانش کافی، می توان یک آجر را هم به پرواز درآورد. نکته شگفت‌انگیز در مورد X3 این است که وجود آن محقق شده و دیگر فقط یک رندر نیست. یک تیم، یک نمونه اولیه، و بودجه درست و حسابی و برنامه‌ای برای تبدیل آن به یک محصول وجود دارد.

به نظر می رسد Xepeng در مورد تولید خودرو پرنده AeroHT جدی است. اگر این ماشین واقعاً در سال 2024 به عنوان یک خودروی پرنده قانونی در خیابان وارد بازار شود، باز هم متحیر خواهیم شد. با این که از AeroHT تنها نیم میلیارد دلار بودجه برای توسعه این محصول در دست دارد، در عوض مقامات دوستانه خودرو و هوانوردی چینی، در حال حاضر آزادی عمل چشمگیری به دیگر شرکت‌های فعال در جهت پیشبرد فناوری به منظور حمایت از این طراحی نیز اعطا کرده‌است.

از آنجایی که به نظر می‌رسد این خودرو به‌عنوان یک وسیله نقلیه شخصی نه صرفا یک تاکسی هوایی تجاری طراحی شده است، احتمالاً تنها بخش کوچکی از تشریفات دریافت گواهی‌نامه هایی که سایر شرکت‌های eVTOL باید طی کنند را پشت سر خواهد گذاشت. همچنین ما در انتظار دیدن ترفندهای XPeng برای راهی کردن آن به خیابان هستیم – شرکت مادر با سرعتی بالایی در حال افزایش قابلیت‌های تولید EV خود می‌باشد.
بنابراین، در حالی که این تولید فوق العاده جاه طلبانه و غیر عملی به نظر می رسد، این جوجه اردک عجیب و غریب ممکن است شانس بیشتری نسبت به بقیه داشته باشد و پروژه ای جذاب و دیدنی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.