خوردن ماهی چرب چه فوایدی دارد؟

مطالعات جدید نشان می دهد که مصرف ماهی های چرب می تواند شاخص لیپوفیلیک را در افراد مبتلا به اختلال متابولیسم گلوکز یا بیماری عروق کرونر قلب، کاهش دهد.

به گزارش تکناک، شاخص لیپوفیلیک، نشانگر سیالیت غشای سلولی است. هرچه این شاخص چربی کمتر باشد، سیالیت غشا بهتر است. این مطالعه که  توسط دانشمتدان دانشگاه فنلاند انجام شده است، کاهش این شاخص چربی را با افزایش میانگین اندازه ذرات HDL و غلظت بالاتر ذرات HDL بزرگتر مرتبط می داند. این دو مورد، نشان دهنده فوایدی برای سلامت قلبی عروقی است.

شاخص لیپوفیلیک برای توصیف سیالیت غشا معرفی شده است که می تواند عملکرد سلول ها و پروتئین های متصل به غشاء را تغییر دهد. طول و اشباع اسیدهای چرب در غشاها بر سیالیت غشا تأثیر می گذارد. برای مثال می توان از اسیدهای چرب موجود در لیپیدهای خون یا غشاهای گلبول قرمز برای محاسبه شاخص چربی دوست استفاده کرد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند در ماهی های چرب، تأثیر مفیدی بر خطرات قلبی عروقی دارند، با این حال، هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری در این مورد، احساس می شود.  روغن کاملینا، سرشار از اسید آلفا لینولنیک است که یک اسید چرب ضروری امگا 3 است که هنوز ارتباط آن با سیالیت غشاء مشخص نیست.

محققان از داده‌های دو آزمایش برای مطالعه اثرات مصرف روغن ماهی و گیاه کاملینا بر شاخص لیپوفیلیک استفاده کردند. اولین مطالعه شامل 79 مرد و زن با اختلال متابولیسم گلوکز بود. مطالعه دوم شامل 33 مرد و زن مبتلا به بیماری قلبی عروقی بود.

شرکت کنندگان در مطالعه به طور تصادفی برای یک آزمایش 12 هفته ای به چهار گروه تقسیم شدند: گروهی که روغن کاملینا مصرف می کردند، گروهی که ماهی چرب مصرف می کردند، گروهی که ماهی بدون چربی مصرف می کردند و یک گروه تحت کنترل در مطالعه اول.

در مطالعه دوم، شرکت کنندگان به طور تصادفی به گروه هایی شامل مصرف کنندکان ماهی های چرب، ماهی های بدون چربی و یک گروه تحت کنترل برای یک آزمایش 8 هفته ای تقسیم شدند. شاخص لیپوفیلیک در مطالعه اول بر اساس اسیدهای چرب غشای گلبول قرمز و در مطالعه دوم بر اساس اسیدهای چرب فسفولیپید خون محاسبه شد.

در هر دو مطالعه، خوردن چهار وعده ماهی چرب در هفته، شاخص لیپوفیلیک را کاهش داد، که این موضوع نشان دهنده سیالیت بهتر غشاء است. سیالیت بهتر غشاء با خطر کمتر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است. سیالیت بهتر غشاء همانطور که با شاخص لیپوفیلیک اندازه‌گیری می‌شود، با ذرات HDL بزرگ‌تر نیز همراه بود که این مسئله هم با خطر کمتر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. این آزمایش نشان داد که خوردن ماهی بدون چربی یا روغن کاملینا ساتیوا بر شاخص لیپوفیلیک تأثیری نداشت.

ساینا چمنی

دانش آموخته مترجمی زبان انگلیسی، مترجم و نویسنده حوزه سلامت و پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram