داروی آکنه به درمان آرتروز کمک می‌کند

داروی آکنه به درمان آرتروز کمک می‌کند

دانشمندانی که در حال بررسی درمان های جدید برای استئوآرتریت دست (آرتروز) هستند،از طریق تحقیق بر روی دارویی که در اصل برای آکنه و پسوریازیس ساخته شده ، دستاوردهای نویدبخش جدیدی را بدست آورده اند.

به گزارش تکناک، در آزمایش روی نمونه های حیوانی،این تیم توانست نشان دهد که این دارو می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

در حال حاضر کارهای زیادی درمورد پتانسیل این آزمایش برای کاربردهای درمانی در انسان ها،درحال انجام است.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد با مطالعه یک ژن رایج به نام ALDH1A2 که با استئوآرتریت حاد دست (OA) مرتبط بود، انجام شد.تیم این ارتباط را با استفاده از داده‌های مطالعه Biobank بریتانیا تأیید کرد و سپس غضروف مفصلی را از 33 بیمار مبتلا به OA دست،زمانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گرفتند به دست آورد.

این نمونه‌ها در ترکیب با نمونه های تجربی مورد مطالعه قرار گرفتند که این مسئله تیم را قادر ساخت تا مولکول خاصی را شناسایی کند،مخصوصاً در افراد در معرض خطر پایین. این مولکول رتینوئیک اسید نام دارد و از طریق ژن ALDH1A2 سنتز می شود.از طریق توالی یابی RNA،دانشمندان توانستند یک رابطه متقابل بین گونه های ژنی، اسید رتینوئیک پایین تر و التهاب مشاهده شده در OA را ایجاد کنند.

سپس، دانشمندان به دارویی به نام تالاروزول روی آوردند که برای مهار متابولیسم اسید رتینوئیک برای درمان آکنه، پسوریازیس و بیماری های پوستی مرتبط ساخته شده است. هنگامی که در مفاصل زانو موش های مبتلا به OA استفاده شد، این دارو پس از شش ساعت توانست آسیب و التهاب غضروف را کاهش دهد.این نتایج همچنین در مفاصل خوک ex vivo نیز تکرار شد.

دکتر نها ایشار برون، مدیر تحقیقات و اطلاعات سلامت،درمورد آرتریت گفت: این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است،اما با این یافته‌های دلگرم‌کننده ما گام بزرگی در تولید نوع جدیدی از داروهای اصلاح‌کننده بیماری برای درمان استئوآرتریت،پیشگیری از درد مزمن و توانمندسازی افراد درگیر این بیماری برای داشتن یک زندگی خوب نزدیک‌تر شده‌ایم.

از آنجایی که تالاروزول مشخصات ایمنی قابل قبولی در انسان دارد،دانشمندان امید زیادی به بازدهی مثبت برای استفاده بالینی این دارو دارند.آنها توسط یک مطالعه مفهومی اثبات دیگری نیز انجام داده اند تا ببینند که آیا این نتایج اولیه می توانند تکرار شوند یا خیر تا بتوانند پایه و اساس یک رویکرد درمانی جدید برای OA دست را ایجاد می کنند.

وی گفت: نیاز فوری به درمان های اصلاح کننده بیماری وجود دارد که به منظور پیشگیری یا کم کردن علائم دردناک OA طراحی شده اند.این مطالعه درک جدیدی از علل استئوآرتریت دست را نشان می دهد که می تواند به شناسایی اهداف بیولوژیکی جدید آرتروز دست منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.