موفقیت یک داروی ضد چاقی برای درمان التهاب روده

یک داروی آزمایشی ضد چاقی که چندین سال پیش توسط محققان مؤسسه Salk ساخته شده با موفقیت برای جلوگیری از التهاب روده در موش‌ها آزمایش شد.

به گزارش تکناک، این دارو هنوز روی انسان آزمایش نشده است،اما به یافته‌های جدیدی برای جلوگیری از عود مجدد بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) اشاره می‌کند.

X Foresaid (FXR) یک گیرنده پروتئینی است که در کبد و روده وجود دارد.وقتی شروع به خوردن یک وعده غذایی می کنیم و اسیدهای صفراوی شروع به تجمع می کنند، FXR فرآیندهای متابولیکی مختلفی را برای کمک به هضم و تنظیم قند خون آغاز می کند.

رونالد ایوانز، از آزمایشگاه ژن سالک، در سال 2015 با همکاری همکارانش دارویی را تولید کردند که به طور خاص برای فعال کردن FXR در روده طراحی شده است.ایده این بود که اگر FXR می تواند در روده ها در غیاب خوردن غذا تحریک شود،پس بدن هم می تواند فریب بخورد تا فرآیندهای چربی سوزی خود را افزایش دهد.

دارویی به نام فکسارامین در کاهش وزن در موش های چاق بسیار موثر بود با این حال تا به امروز،این دارو هنوز روی انسان آزمایش نشده است.

این جدیدترین تحقیق ایوانز و همکارانش در موسسه سالک است که به نقش FXR در تنظیم التهاب روده می پردازد. فرضیه آزمایش‌شده بر اساس این ایده بود که فعال‌سازی FXR می‌تواند به سرکوب فرآیندهای التهابی که در طول تغذیه اتفاق می‌افتد،کمک کند.بنابراین این احتمال وجود داشت که فکسارامین ممکن است التهاب روده را کاهش دهد.

مایکل داونز، نویسنده همکار در این مطالعه جدید گفت: هر بار که غذا می خورید،در روده خود التهاب ایجاد می کنید زیرا سلول های روده شما با مولکول های جدیدی روبرو می شوند. FXR اطمینان حاصل می کند که التهاب در طول تغذیه طبیعی تحت کنترل باقی می ماند.

محققان با استفاده از تکرار به روز شده فکسارامین، به نام FexD،متوجه شدند که التهاب روده در موش های مبتلا به IBD می تواند به طور موثر درمان شود. این دارو هم به عنوان یک عامل پیشگیرانه، قبل از شروع التهاب و هم به عنوان یک درمان پس از شروع التهاب عمل می کرد.

ایوانز، نویسنده ارشد این مطالعه جدید گفت: داروی تولید شده توسط Salk،یعنی FexD، راه جدیدی را برای بازگرداندن تعادل به سیستم گوارشی و درمان بیماری‌های التهابی که در حال حاضر مدیریت آن‌ها بسیار دشوار است، ارائه می‌کند.

این روزهای اولیه تحقیقات است و قبل از انجام آزمایشات انسانی باید کارهای بیشتری انجام شود. محققان پیشنهاد می‌کنند که این دارو می‌تواند برای ایمنی و اثربخشی در انسان بهینه شود و سپس آزمایش‌های انسانی آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.