داروی عفونت ادرار بیماری کشنده مغزی را درمان کرد

اخیرا یک مطالعه نشان داده است که یک داروی درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) ممکن است به طور موثری یک عفونت مغزی نادر کشنده را درمان کند.

اخیرا یک مطالعه نشان داده است که یک داروی درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) ممکن است به طور موثری یک عفونت مغزی نادر کشنده را درمان کند.

به گزارش تکناک، یک بیمار 54 ساله ابتدا به دلیل یک تشنج غیرقابل توضیح در بیمارستانی در کالیفرنیای شمالی بستری شد. پس از انجام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، پزشکان، توده‌ای را در سمت چپ مغز او پیدا کردند که به نظر می‌رسید اطراف آن ورم کرده بود.

سپس او به مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو (UCSF) منتقل شد، و در آنجا نمونه‌هایی از بافت مغز و مایع شفاف مغز او گرفته شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که این مرد به یک آمیب مغزخوار نادر مبتلا شده بود.

mandrillaris موجودی تک سلولی است که در غبار، خاک و آب زندگی می کند. این موجود تک سلولی می تواند به پوست انسان نفوذ کند یا به ریه ها استنشاق شود که منجر به یک عفونت مغزی نادر و اغلب کشنده به نام “آنسفالیت آمیبی گرانولوماتوز” شود.

این عفونت بسیار نادر است اما اغلب کشنده است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تنها 200 مورد B. mandrillaris در سراسر جهان وجود داشته است. این عفونت جان 90 درصد افراد مبتلا به آن را می گیرد.

پزشکان مرکز UCSF در ابتدا تجویز گسترده ای از داروهای ضد انگلی، آنتی بیوتیکی و ضد قارچی را برای درمان این بیمار پیشنهاد کردند. دکتر ناتاشا اسپاتیس وود، پزشک و دانشمند بیماری های عفونی در مرکز UCSF و اولین نویسنده گزارش این بیمار در مصاحبه ای به مجله Science گفت: تجویز داروهای ضد انگلی ، ضد قارچی و آنتی بیوتیک کاری بودکه باید انجام می شد ، چون دقیقا از همین داروها در بیمارانی که از این بیماری جان سالم به در بردند، استفاده شده بود.

با این حال، درمان برای این بیمار، نتیجه معکوس داشت. بیمار اثرات نامطلوب قابل توجهی از درمان، از جمله نارسایی کلیه را تجربه کرد، بدون اینکه هیچ بهبودی در وضعیت خود نشان دهد.

در جستجوی راه حل دیگری برای درمان این بیماری، دکتر اپاتیس وود گزارشی در سال 2018 منتشر کرد که در مجله mBio منتشر شد، که در آن دانشمندان UCSF شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد آنتی‌بیوتیکی به نام “نیتروکسولین” می‌تواند آمیب مغزخوار را در محیط‌های آزمایشگاهی از بین ببرد.

این دارو سالهاست که به عنوان یک درمان خوراکی برای عفونت دستگاه ادراری استفاده می شود. اما تنها مشکلی که در اینجا وجود داشت این بود که این دارو فقط در اروپا تائیدیه داشت و در ایالات متحده. تیم تحقیقاتی برای استفاده از آن نیاز به مجوز از سازمان غذا و دارو داشت.

پس از دریافت تاییدیه، تیم تحقیقاتی،درمان این بیمار را با نیتروکسولین شروع کرد و طی یک هفته بهبود سریعی را مشاهده کرد. ضایعات مغزی او کاهش یافت و او خیلی زود از بیمارستان مرخص شد.

استفاده مجدد از این دارو، امیدی را برای افراد مبتلا به این بیماری نادر و کشنده ایجاد می کند. به گزارش Science ، در حال حاضر، پزشکان موسسه UCSF بر روی دومین بیمار آلوده به B. mandrillaris که شروع به دریافت داروی نیتروکسولین کرده است، نظارت دارند و نتایج اولیه بدست آمده، دلگرم کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.