درمان اعتیاد با کمک هوش مصنوعی

مطالعات انجام‌شده نشان داده‌اند که می توان با کمک هوش مصنوعی و مسدود کردن گیرنده‌های افیونی  به درمان اعتیاد کمک کرد.

مطالعات انجام‌شده نشان داده‌اند که می توان با کمک هوش مصنوعی و مسدود کردن گیرنده‌های افیونی  به درمان اعتیاد کمک کرد.

به گزارش تکناک،مخدرهای افیونی با فعال کردن گیرنده های اپیوئیدی که منجر به کاهش درد و احساس سرخوشی می شود، عمل می کنند. این مواد باعث وابستگی فیزیکی و کاهش تنفس می شوند و متأسفانه همین عامل است که در طول مصرف بیش از حد این مواد، منجر به مرگ می شود.

کشف داروهای جدید

لزلی سالاس استرادا، یکی از نویسندگان این مطالعه ، امیدوار است که با کشف داروهایی که گیرنده افیونی را مهار می کنند، اعتیاد به مواد افیونی را کاهش دهد.

استرادا در مصاحبه ای با مجله NeuroscienceNews گفت: اگر معتاد هستید و در تلاش برای ترک آن هستید، در مقطعی با علائم ترک مواجه خواهید شد و غلبه بر این علائم می تواند واقعا سخت باشد. پس از قرار گرفتن در معرض مواد افیونی زیاد، مغز شما طوری برنامه ریزی می کند تا شما به مواد بیشتری نیاز داشته باشید. مسدود کردن فعالیت گیرنده اپیوئیدی در نمونه های حیوانی نشان داده است که با این کار، نیاز استفاده از این مواد در دوره ترک، کاهش می یابد.

چالش این آزمایش، کشف داروهایی است که در واقع می توانند فعالیت های پروتئینی مانند فعالیت گیرنده های افیونی را مسدود کنند. به همین دلیل استرادا برای کارآمدتر کردن فرآیند به ابزارهای محاسباتی روی آورد. استرادا از هوش مصنوعی (AI) برای بهینه سازی سیستم های یافتن داروی خود استفاده می کند.

وجود حجم عظیمی از اطلاعات

استرادا گفت: هوش مصنوعی این مزیت را دارد که می‌تواند حجم عظیمی از اطلاعات را در بگیرد و یاد بگیرد که الگوها را تشخیص دهد. بنابراین، ما معتقدیم که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا اطلاعاتی را که می‌توان از پایگاه‌های داده گسترده برای طراحی داروهای جدید به دست آورد، استفاده کنیم و به این ترتیب، ما به طور موثر می توانیم زمان و هزینه های مرتبط با کشف دارو را کاهش دهیم.

تیم استرادا یک مدل رایانه ای را برای تولید ترکیباتی که ممکن است گیرنده اپیوئید را با یک الگوریتم یادگیری تقویتی مسدود کند، آموزش دادند. آنها این کار را با ترکیب اطلاعات مربوط به گیرنده اپیوئید و داروهای شناخته شده انجام دادند.

تیم تحقیقاتی تا اینجای کار موفق بوده است. محققان قبلاً چندین ترکیب را شناسایی کرده‌اند که ویژگی‌های امیدوارکننده‌ای دارند. آنها اکنون قصد دارند آنها را سنتز کنند و در نهایت آنها را در نمونه های حیوانی برای ایمنی و اثربخشی آزمایش کنند.

به گفته NeuroscieNews، استرادا گفته که هدف نهایی کمک به افرادی است که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند.

1 دیدگاه برای “درمان اعتیاد با کمک هوش مصنوعی

  1. علی طیبی گفته:

    سلام امیدواریم دعای مادران معتاد به دانشمندان کمک کند تا با هوش مصنوعی مشکل اعتیاد بسیاری از جوانان این مملکت حل شود به امید خداودند منان یا علی مددی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.