درمان افسردگی شدید با کتامین

یک آزمایش جدید نشان می دهد که نسخه ارزان قیمت کتامین به طور موثر افسردگی شدید را درمان می کند.

به گزارش تکناک، بیش از 20 درصد از شرکت کنندگان در این آزمایش به بهبودی کامل دست یافتند. این گزینه مقرون‌به‌صرفه می‌تواند درمان افسردگی را متحول کند

در تحقیقی که در مجله British Journal of Psychiatry منتشر شد، محققان به رهبری دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW Sydney) و مؤسسه  Black Dog وابسته به آن، کشف کردند که بیش از یک نفر از هر پنج شرکت کننده پس از یک ماه، با تزریق دو هفته یکبار کتامین به بهبودی کامل علائم خود دست می یابد و یک سوم شرکت کنندگان علائمشان حداقل 50 درصد بهبود یافت.

این مطالعه با همکاری شش واحد آکادمیک اختلال خلقی بالینی در استرالیا و یک واحد در نیوزیلند انجام شد و توسط شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشت استرالیا (NHMRC) تامین مالی شد.

پروفسور کالین لو، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: برای افرادی که افسردگی مقاوم به درمان دارند یعنی کسانی که از روش‌های مختلف گفتار درمانی، داروهای ضدافسردگی که معمولاً تجویز می‌شوند، یا درمان تشنج الکتریکی سودی نبرده‌اند، بهبودی 20 درصدی در واقع بسیار خوب است.

وی افزود: ما متوجه شدیم که در این آزمایش، کتامین با 20 درصد گزارش‌ افرادی که دیگر افسردگی بالینی نداشتند در مقایسه با تنها 2 درصد بهبودی در گروهی که دارونما مصرف می کردند، به وضوح بهتر بود. این یک تفاوت بزرگ و بسیار آشکار است.

روش شناسی آزمایش

محققان 179 فرد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان را انتخاب کردند. به همه آنها یک نوع ژنریک کتامین که در حال حاضر به طور گسترده در استرالیا به عنوان دارویی برای بیهوشی و آرامبخش در دسترس است یا دارونما تزریق شد.

شرکت‌کنندگان هفته‌ای دو تزریق در کلینیک انجام دادند که بعد از آن حدود دو ساعت تحت نظر بودند و اثرات آرام‌بخش حاد معمولاً در یک ساعت اول از بین می‌رفت. درمان به مدت یک ماه ادامه یافت و از شرکت کنندگان خواسته شد تا در پایان آزمایش و یک ماه بعد، خلق و خوی خود را ارزیابی کنند.

به عنوان یک آزمایش تصادفی، نه شرکت‌کنندگان و نه محققانی که دارو را تجویز می‌کردند، از این که کدام بیماران کتامین یا دارونما دریافت کرده‌اند، آگاه نبودند تا اطمینان حاصل شود که سوگیری‌های روانی به حداقل می‌رسد.

نکته مهم این است که در این آزمایش دارونمایی انتخاب شد که باعث آرامبخشی می شود تا پوشش درمانی را بهبود بخشد.

میدازولام یک آرام بخش است که به طور معمول قبل از بیهوشی تجویز می شود، در حالی که در بسیاری از مطالعات قبلی دارونما سالین بود.

پروفسور لو می گوید: از آنجایی که هیچ اثر ذهنی از سالین وجود ندارد، در مطالعات قبلی مشخص شد که چه افرادی کتامین و چه افرادی دارونما دریافت کردند.

با استفاده از میدازولام که درمانی برای افسردگی نیست، اما باعث می‌شود کمی احساس بی‌حالی و بی تفاوتی داشته باشید، برای بررسی اثرات مشابه، شانس بسیار کمتری برای دانستن اینکه آیا کتامین (ketamine : group of stereoisomers) دریافت کرده‌اید یا خیر، وجود دارد.

سایر ویژگی‌های آزمایش اخیر که آن را از مطالعات گذشته متمایز می‌کند شامل پذیرش افرادی بود که قبلاً با تشنج الکتریکی (ECT) تحت درمان قرار گرفته بودند.

پروفسور لو می‌گوید: در صورتی که همه درمان‌های دیگر بی‌اثر بوده‌اند، درمان ECT برای افسردگی به افراد توصیه می‌شود. بیشتر مطالعات افرادی را که ECT انجام داده اند حذف می کنند، زیرا اثربخشی یک درمان جدید، در جایی که ECT انجام نشده است، بسیار سخت است.

تفاوت دیگر در مورد این آزمایش این بود که دارو به جای قطره به صورت زیر جلدی (تزریق به پوست) به بدن وارد شد، بنابراین زمان و پیچیدگی پزشکی بسیار کاهش می یابد. همچنین این مطالعه بزرگترین مطالعه تا به امروز در جهان است که کتامین عمومی را با دارونما در درمان افسردگی شدید مقایسه می کند.

مقرون به صرفه بودن کتامین

علاوه بر نتایج مثبت، یکی از مزایای قابل توجه استفاده از کتامین عمومی برای افسردگی مقاوم به درمان این است که بسیار ارزان تر از اسپری بینی S-ketamine ثبت شده که در حال حاضر در استرالیا استفاده می شود.

در جایی که S-ketamine حدود 800 دلار به ازای هر دوز قیمت دارد، کتامین عمومی تنها کسری از آن است و بسته به تامین کننده و اینکه بیمارستان آن را به صورت عمده می خرد یا خیر، 5 دلار قیمت دارد. علاوه بر هزینه دارو، هزینه ای نیز وجود دارد که بیماران باید برای مراقبت‌هایی که برای اطمینان از ایمن بودن این روش درمانی صورت می گیرد، بپردازند.

با اسپری بینی  S-ketamine، تا زمانی که هزینه دارو و مراقبت پس از آن را پرداخت می کنید، حدود 1200 دلار برای هر درمان از جیب شما خارج می شود، در حالی که برای کتامین عمومی، شما حدود 300 تا 350 دلار برای درمان از جمله هزینه دارو و متعاقبا هزینه مراقبت پس از آن پرداخت می کنید.

برای درمان‌های S-کتامین و کتامین عمومی، اثرات مثبت اغلب پس از چند روز تا چند هفته از بین می‌رود، بنابراین بسته به وضعیت بالینی فرد ممکن است نیاز به درمان مداوم باشد. اما هزینه های گزاف دارو و مراقبت های پس از آن، این پیشنهاد را برای اکثر استرالیایی ها غیرقابل قبول می کند.

اگر در نظر بگیرید که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است ماه‌های زیادی را در بیمارستان بگذرانند، قادر به کار نباشند و اغلب تمایل دارند خودکشی کنند، وقتی می‌بینیم که کتامین عمومی چقدر سریع و قدرتمند عمل می‌کند، متوجه می شویم که این دارو کاملا مقرون به صرفه است. ما دیده‌ایم که مردم به لطف این درمان در عرض چند هفته به سر کار، تحصیل یا ترک بیمارستان برمی‌گردند.

محققان در ادامه به بررسی آزمایش‌های بزرگ‌تر کتامین عمومی در دوره‌های طولانی‌تر و اصلاح نظارت بر ایمنی این درمان، خواهند پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.