درمان زخم های عفونی با ترکیب عسل و سرکه

عسل و سرکه یک ترکیب دارویی سنتی است که به نام اکسیمل شناخته می‌شود و مربوط به دوران باستان است.

به گزارش تکناک، داروسازان در قرون وسطی آن را می فروختند، بقراط آن را تجویز می کرد و پزشک فیلسوف ابن سینا نیز فضایل آن را تمجید می کرد.

امروزه به نظر می رسد چنین ترکیبی بیشتر باید در سالاد استفاده شود تا درمان زخم، اما با افزایش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، دانشمندان مشتاقانه به دنبال راه های جدیدی برای مبارزه با عفونت های ناسازگار هستند.

اکنون مطالعه‌ای نشان می‌دهد که اکسیمل ممکن است واقعاً در بهبود چنین عفونت هایی کمک کند. ارین کانلی، یکی از نویسندگان این مطالعه که بر روی خواص ضد میکروبی این گیاه مطالعه می کند، می گوید: در پزشکی مدرن، هم عسل و هم اسید استیک به صورت جداگانه برای درمان زخم های عفونی استفاده می شوند، اما معمولاً با هم ترکیب نمی شوند. درمان های تاریخی عسل با محتوای قند و اسیدیته بالای خود به باکتری ها استرس وارد می کند و با عفونت ها مبارزه می کند. به طور مشابه، ماده فعال سرکه که اسید استیک نام دارد، یک ضد عفونی کننده طبیعی است که DNA و پروتئین های باکتری را تجزیه می کند.

کانلی و تیمش متوجه شدند که هیچ کدام از این ترکیبات به تنهایی مؤثر نیستند. محققان دوزهای پایین عسل و اسید استیک را به‌طور جداگانه روی تشکل‌های آزمایشگاهی به نام بیوفیلم که از پاتوژن‌های رایج زخم Pseudomonas aeruginosa و Staphylococcus aureus تشکیل شده‌اند، اعمال کردند. بیشتر باکتری ها در آن جا زندگی می کردند. فریا هریسون، یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید:  وقتی این دوزهای پایین را کنار هم گذاشتیم، شاهد مرگ تعداد زیادی از باکتری ها بودیم که این یافته واقعاً هیجان انگیز است. اکسیمل تا 1000 برابر بیشتر از سرکه به تنهایی و تا 100هزار برابر بیشتر از عسل به تنهایی باکتری موجود در بیوفیلم را از بین می برد.

محققان می گویند اکسیمل می تواند به طور بخصوصی برای عفونت های زخم مزمن ارزشمند باشد. این ضایعات پوستی طولانی مدت در افراد مبتلا به دیابت یا ترومای سوختگی رایج است و اغلب حاوی کلنی های سازمان یافته باکتری های سرسخت مقاوم به آنتی بیوتیک است. تخمین زده می شود که 1 تا 2 درصد از جمعیت کشورهای توسعه یافته، زخم مزمن را در طول زندگی خود تجربه خواهند کرد و به نظر می رسد که این میزان با شایع تر شدن دیابت در حال افزایش است.

اندرو واردانیان، جراح پلاستیک در UCLA Health که متخصص زخم های پیچیده است می گوید: زخم های مزمن بار بزرگی بر سیستم مراقبت های بهداشتی هستند. ما در این زمینه به جایگزین‌هایی نیاز داریم، زیرا برخی از درمان‌ها برای بیماران خاص جواب نمی‌دهند. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک در عفونت های سرسخت می تواند باکتری ها را به دارو مقاوم تر کند. واردانیان توضیح می‌دهد که اکسیمل بسیار ارزان‌تر از درمان‌های موجود برای این نوع عفونت است.

در مرحله بعد، محققان قصد دارند بررسی کنند که چرا ترکیب عسل و سرکه بهتر از هر یک به تنهایی کار می کند، که در حال حاضر این مسئله یک راز باقی مانده است. اگر اکسیمل در درمان انسان ها موفق باشد، این داروی قدیمی ارزان قیمت بخش مهمی برای مبارزه با عفونت های مقاوم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.