درمان ناباروری با تبدیل سلول‌های پوست به تخمک

محققان در جدیدترین تحقیقات خود سلول‌های پوست را به تخمک‌‌هایی تبدیل کردند که می‌توان از آنها برای ایجاد جنین سالم استفاده کرد.

به گزارش تکناک، محققان دانشگاه علوم و بهداشت اورگان (OHSU) اظهار داشتند که این رویکرد پتانسیل درمان ناباروری را دارد.

محققان در یک موش آزمایشگاهی توانستند گامتوژنز آزمایشگاهی (IVG) ایجاد کنند. ممکن است روزی این روش به زوج‌هایی که نابارور هستند اجازه دهد که فرزندانی با پیوندهای بیولوژیکی هر دو فرد به دنیا بیاورند.

IVG  با پیوند هسته یک سلول پوست به یک تخمک اهدایی که فاقد هسته خود بود، انجام شد.

شوخرات میتالیپوف، نویسنده ارشد این مطالعه در بیانیه مطبوعاتی گفت: هدف این روش تولید تخمک برای بیمارانی است که تخمک خود را ندارند.

رویش جنین

محققان در این روش بر انتقال هسته سلول سوماتیک تکیه کردند. انتقال هسته سلول سوماتیک روشی است که شامل قرار دادن یک هسته سلول پوست در یک تخمک اهدایی است که هسته خود را جدا کرده است.

محققان این روش را بر روی یک موش انجام دادند که شامل یک سری مراحل بیولوژیکی پیچیده بود. طبق بیانیه مطبوعاتی، کل این فرآیند منجر به رویش جنین‌هایی با کروموزوم‌هایی شد که شامل هر دو والدین بود.

این فرآیند زمانی شروع می‌شود که هسته سلول پوست، کاهش قابل‌توجهی در کروموزوم‌ها را تجربه می‌کند که توسط سیتوپلاسم داخل تخمک اهدا کننده ایجاد می‌شود. سیتوپلاسم مایعی است که سلول‌ها را پر می‌کند.

طبق انتشار، این فرآیند مشابه میوز طبیعی است که در آن سلول‌ها از هم جدا می‌شوند تا به اسپرم یا سلول‌های تخمک بالغ تبدیل شوند.

این روش جدید یک تخمک هاپلوئید با یک جفت کروموزوم تولید می‌کند.

سپس محققان تخمک جدید را با اسپرم بارور می‌کنند که فرآیندی که به آن لقاح آزمایشگاهی می‌گویند. نویسندگان در بیانیه مطبوعاتی توضیح دادند که این کار یک جنین دیپلوئید با دو مجموعه کروموزوم ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به رویش فرزندان سالم با مشارکت ژنتیکی برابر از هر دو والدین می‌شود.

مزایای این روش: درمان ناباروری

محققان اشاره می‌کنند که یکی از مزیت‌های مهم این فناوری، توانایی آن در جلوگیری از دوره طولانی کشت است که به‌طور کلی برای برنامه ریزی مجدد سلول ضروری است.

علاوه بر این، محققان در این مطالعه مراحل اولیه این تکنیک را نشان می‌دهند.

پائولا آماتو، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: این روش بینش زیادی به ما می‌دهد اما هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا بفهمیم این کروموزوم‌ها چگونه جفت می‌شوند و چگونه به‌شکلی منصفانه تقسیم می‌شوند تا در واقع آنچه در طبیعت اتفاق می‌افتد را بازتولید کنند.

این فناوری در حال حاضر روی تخمک‌های انسان و جنین‌های اولیه در حال مطالعه است، اما چندین سال طول می‌کشد تا برای استفاده بالینی آماده شود. ممکن است در آینده از این روش در انسان‌ها نیز استفاده شود.

این پیشرفت ممکن است به زنانی که در سنین بالا هستند و تمایل به مادر شدن دارند و افرادی که قادر به تولید تخمک‌های زنده در نتیجه درمان قبلی سرطان نیستند، کمک کند.

این یافته ها در مجله Science Advances منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.