در زمستان چه غذاهایی بخوریم

غذا خوردن در فصول مختلف یک موضوع لذت بخش به نظر می رسد، اما در زمستان وقتی هوا سرد، تاریک و خاکستری می شود چطور؟

غذا خوردن در فصول مختلف یک موضوع لذت بخش به نظر می رسد، اما در زمستان وقتی هوا سرد، تاریک و خاکستری می شود چطور؟

به گزارش تکناک، اگر تا به حال یک هلوی کاملا رسیده خورده باشید، ،قطعا می دانید که محصولات فصلی چقدر می توانند خوشمزه باشند. طعم درست میوه‌ها و سبزیجات زمانی که تازه رسیده اند، ممکن است تا حدی به سطح مواد مغذی غذاهای فصلی مربوط باشد.

آماندا تریلو، متخصص تغذیه و کشاورز به مجله Health گفت: ویتامین ها و مواد معدنی، به گرما، نور و زمان حساس هستند. این بدان معناست که محصولات در طی یک دوره زمانی، مواد مغذی خود را به مرور از دست می دهند. یک مطالعه نشان داد که در کاهوی وارداتی که از کیلومترها دورتر آمده بود، میزان پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، روی، فسفر و مس در آن کمتر از کاهویی بود که به تازگی در همان شهر برداشت شده بود.

در نهایت، این مسئله می تواند به این معنی باشد که شما میزان بالاتری از ویتامین ها و مواد معدنی را از خوردن محصولات بلافاصله پس از برداشت آن ها به دست خواهید آورد.

برخی از میوه ها و سبزیجات ممکن است توسط طبیعت و برای برطرف کردن نیازهای سلامتی انسان طراحی شده باشند. هیلی بیشوف، متخصص تغذیه گیاهی، گفت: مصرف محصولات فصلی می تواند به تامین مواد مغذی مورد نیاز شما در آن فصل از سال کمک کند. به عنوان مثال، بسیاری از غذاهای زمستانی، دارای ویتامین C بیشتری هستند که می تواند به شما در مبارزه با سرماخوردگی یا سایر بیماری های فصلی کمک کنند.

فواید زیست محیطی و اقتصادی زیادی با مصرف محصولات فصلی وجود دارد. انتخاب مواد غذایی که در محل زندگی خودتان برداشت می شود، به طور قابل توجهی میزان کربن بدن شما را کاهش دهد، زیرا شما از محصول وارداتی استفاده نکرده اید که مسیر طولانی را طی کرده باشد تا به دست شما برسد. خرید محصولات محلی و فصلی نه تنها پول شما را در جامعه خودتان نگه می دارد، بلکه می تواند به تقویت مزارع محلی و کشاورزان محل زندگی خودتان نیز کمک کند.

تریلو گفت: حمایت از بازار و کشاورزان محلی کار بسیار پسندیده ای است.با این کار شما می توانید ببینید که از چه کسانی خرید می کنید و آن ها را حمایت کنید. در همین حال، چه از بازار کشاورزان خرید کنید و چه از خواربارفروشی، احتمالاً خواهید دید که اجناس محلی زمستانی مانند سیب و نارنگی یافا، ارزان‌تر از تمشکی هستند که در بهمن ماه از آمریکای جنوبی وارد می شود.

کدام غذا ها در فصل زمستان مناسب هستند؟

به طور کلی محصولات زراعی که به دلیل مقاومت زمستانه خود شناخته می شوند شامل موارد زیر است:

  • مرکبات مانند پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت
    • کومکوات
    • کیوی
    • گلابی
    • سیب
    • خرمالو
    • انار
    • شلغم
    • زردک
    • چغندر
    • گل كلم
    • سبزی های برگ دار مانند شاهی، شاتوت، چغندر و کلم برگ چینی
    • تربچه
    • خیارها
    • شلغم زرد
    • پیازها
    • سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

چگونه در زمستان غذاهای فصلی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

زمستان ممکن است مانند بهار و تابستان، تنوع غذایی و محصولات متنوعی نداشته باشد، اما راه‌های زیادی برای لذت بردن از محصولات زمستانی وجود دارد. برخی از میوه ها و سبزیجات مقاوم به سرما حتی به عنوان تنقلات نیز مناسب هستند.

بیشوف گفت: سیب می تواند یکی از راحت‌ترین میان وعده‌ها باشد. ترکیب سیب با کره انواع آجیل سالم مانند کره بادام زمینی، میان وعده ای متعادل، مملو از کربوهیدرات، فیبر، چربی و پروتئین سالم به شما ارائه می دهد.

گلابی و مرکبات نیز می توانند در وعده نهار شما جای بگیرند. سایر میوه‌های زمستانی مانند انار و کیوی می‌توانند به سالاد شما اضافه شوند، در اسموتی‌ها به کار بروند یا در ترکیب با بلغور جو دوسر یک اوتمیل خوشمزه به شما تحویل بدهند.

سبزیجات برگ دار زمستانی یک انتخاب ساده دیگر برای استفاده در انواع غذاها و میان وعده ها هستند.برای تهیه یک سالاد خوشمزه و سرشار از فیبر و پروتئین، شما می توانید اسفناج و کلم پیچ را باهم ترکیب کنید و برای سس هم از آب مرکبات استفاده کنید. همچنین برای صرف یک شام راحت و سبک ، می توانید سبزیجاتی که سرشار از آهن و کلسیم هستند را بخارپز کنید. می توانید روی این سبزیجات سیر تفت داده شده و روغن زیتون هم بریزید و نوش جان کنید.

سوپ یکی دیگر از غذاهای فق العاده ای  است که شما را در طول زمستان گرم نگه می دارد.برای تهیه یک سوپ فوق العاده در زمستان، شما می توانید از سیب زمینی،پیاز،گل کلم،جعفری و … به همراه گوشت و یا حتی بدون آن، این غذای گرم کننده و فوق العاده خوشمزه را تهیه کنید.

درنهایت این شما هستید که انتخاب می کنید چه مواد غذایی را در زمستان مصرف کنید. از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید. ممکن است در این فصل چیزهایی که کمتر اسم آن ها را شنیده اید، به خوراکی های مورد علاقه شما تبدیل شوند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.