دفع کننده حشرات قابل چاپ و پوشیدنی ساخته شد

دفع کننده حشرات

دانشمندان دانشگاه مارتین لوتر هال ویتنبرگ (MLU) دستگاه قابل چاپ و پوشیدنی ای اختراع کرده اند که توانایی دفع حشرات را دارد.

به گزارش تکناک، ماده فعال این دستگاه ابتدا کپسوله می شود و به شکل مناسبی مانند حلقه در می آید که می‌توان آن را در دست کرد. سپس ماده ای آزاد می‌کند که برای مدت طولانی پشه ها را دفع می کند.

محققان از عامل “IR3535” ، دفع کننده حشرات ساخته شده توسط MERCK ، برای ساخت نمونه های اولیه خود استفاده کردند.

طبق گفته پروفسور رنه آندروش از MLU، اسپری های ضد پشه حاوی IR3535 برای پوست بسیار ملایم بوده و سالهاست که در سرتاسر دنیا از آن  استفاده می شود. به همین دلیل است که از این عامل برای آزمایشات استفاده شده‌است.

این عامل معمولاً به شکل اسپری یا لوسیون عرضه می‌شود و برای چندین ساعت از فرد محافظت می کند. با این حال، آندروش و همکارانش به دنبال روش هایی برای رهاسازی عامل برای مدت زمان بسیار طولانی‌تری مانند محصور کردن آن در یک حلقه یا دستبند پوشیدنی هستند.

بدین منظور، دافع حشرات با دقت با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تخصصی در یک پلیمر زیست تخریب پذیر قرار داده شد و مخلوط مواد با موفقیت به روش های مختلف شکل گرفت. فانفان دو، نویسنده ارشد این مطالعه و کاندیدای دکترا در MLU، توضیح داد: ایده اصلی این است که دافع حشرات به طور مداوم تبخیر شود و مانعی برای حشرات ایجاد کند.

سرعت تبخیر ماده دافع حشرات به عوامل مختلفی از جمله دما، غلظت و ساختار پلیمر مورد استفاده بستگی دارد. پس از انجام آزمایش‌ها و شبیه‌سازی‌های مختلف، طبق پیش‌بینی تیم، به بیش از یک هفته زمان برای تبخیر کامل دافع حشرات در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد (یعنی دمای بدن) نیاز است.

در حالی که محققان ثابت کرده‌اند که ساخت یک دافع حشرات پوشیدنی کاملاً امکان‌پذیر است، حلقه‌ها و سایر اشکال ایجاد شده برای این مطالعه فقط نمونه‌های اولیه هستند. به گفته آندروش، تحقیقات بیشتری برای تشخیص کیفیت عملکرد حلقه ها در شرایط واقعی لازم است. مواد کپسوله سازی نیز می تواند بیشتر بهینه شود.

هزینه این مطالعه توسط بنیاد تحقیقات آلمان ، در چارچوب مدرسه تحصیلات تکمیلی “AGRIPOLY” در MLU تامین شد. “AGRIPOLY” توسط صندوق اجتماعی اروپا (ESF) و ایالت زاکسن-آنهالت تامین مالی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.