راکت کایروس ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد

استارت‌آپ ژاپنی اسپیس وان که از حمایت شرکت کانن بهره‌مند است، در تلاش برای ورود به بازار پر رونق پرتاب‌های تجاری، نتوانست راکت کایروس خود را به فضا بفرستد.

به گزارش تک‌ناک و به نقل از بلومبرگ، راکت سبک‌وزن کایروس، لحظاتی پس از بلند شدن از پایگاه فضایی کیی در حدود ۴۲۰ کیلومتری (۲۶۰ مایلی) جنوب غربی توکیو، در حدود ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه در میان شعله‌های آتش منفجر شد. تصاویر زنده، ابری از دود را در اطراف لاشه آتشین موشک نشان می‌داد که به زودی خاموش شد.

ماساکازو تویوتا، مدیر عامل اسپیس وان به خبرنگاران گفت که حدود پنج ثانیه پس از پرتاب، دستور نابودی خودکار برای موشک فرستاده شد. تویوتا افزود: «هیئتی برای بررسی علت حادثه تشکیل خواهد شد.» او همچنین گفت که هیچ کس در این حادثه آسیب ندیده و همه قطعات موشک درون محوطه سقوط کرده‌اند. «تا آن زمان، تعیین سرنوشت پرتاب‌های آینده دشوار است.»

بلافاصله پس از انفجار، سهام شرکت کانن الکترونیکس تقریباً ۱۳ درصد کاهش یافت. سهام این شرکت تابعه کانن، یک روز قبل از پرتاب در بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۱۸ قرار داشت.

شوهئی کیشیموتو، فرماندار استان واکایاما به خبرنگاران گفت: «در حالی که این حادثه ناگوار است، خوشحالیم که سیستم نابودی خودکار به سرعت عمل کرد و کسی آسیب ندید.»

طبق گفته اسپیس وان، راکت کایروس که در زبان یونانی باستان به معنای «لحظه مناسب» است، یک ماهواره دولتی را حمل می‌کرد.

پرتاب این موشک برای ۹ مارس برنامه ریزی شده بود، اما پس از مشاهده یک کشتی در منطقه‌ای که قرار بود تخلیه شود، مسئولان مجبور به تعویق آن شدند.

شرکت اسپیس وان که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، از سوی سرمایه‌گذارانی از جمله شرکت کانن الکترونیکس، شرکت مهندسی هوافضای IHI، شرکت پیمانکار املاک و مستغلات شیميزو و بانک توسعه ژاپن حمایت می‌شود. به گفته ماساکازو تویوتا، مدیرعامل شرکت، پرتاب‌های قبلی به دلیل همه‌گیری و جنگ اوکراین به تعویق افتاده بود.

موشک کایروس با ۱۸ متر (۵۹ فوت) طول، کوتاه‌تر از موشک اپسیلون ۲۴ متری و موشک H3 با طول ۶۳ متری سازمان فضایی ژاپن ( Jaxa ) است که در ماه فوریه توسط Jaxa پرتاب شد.

تویوتا در روز اول مارس به خبرنگاران گفت: با این حال، اندازه کایروس باید به آن کمک کند تا با ارائه قیمت‌های رقابتی و ماموریت‌های مکرر، جایگاه مناسبی را در بازار داخلی پیدا کند.

پایگاه فضایی کیی اولین مجموعه پرتاب برای ماموریت‌های تجاری در این کشور است و گزینه‌ای جایگزین برای پایگاهی که Jaxa در جنوب ژاپن استفاده می‌کند، به شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.