ربات‌های راننده به خیابان‌های توکیو می آیند

اتومبیل های خودران را فراموش کنید، ربات های راننده در خیابان های توکیو راهی شدند

محققان دانشگاه توکیو رباتی انسان نما ساخته اند با تقلید از انسان می تواند با ایمنی بالا یک خودرو را در خیابان هدایت کند.

به گزارش تک‌ناک، این روزها مفهوم خودروهای بدون راننده هیجان قابل توجهی را ایجاد کرده است. شرکت‌های بزرگ سهم قابل توجهی از تلاش‌های تحقیق و توسعۀ خود را به پیشرفت چنین فناوری‌های رانندگی مستقل اختصاص داده‌اند.

در این راستا محققان ژاپنی رویکردی جدید، ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای این مفهوم پیشنهاد کرده‌اند، که دادن افسار ماشین‌ها به ربات‌های انسان‌نما برای عملیات‌های خودران است.

این تیم از یک ربات انسان‌نما به نام موساشی استفاده کردند که برای تقلید از انسان طراحی شده است. انتظار می‌رود این ربات بتواند بر روی صندلی ماشین بنشیند و با پدال‌های شتاب و ترمز کار کند. به گفتۀ محققان، انعطاف‌پذیری، ساختار سفتی متغیر و حسگرهای متعدد، باعث انجام عملیات فرمان توسط هر دو دست این ربات می‌شود و قادر خواهد بود که انسان‌ها را در آینۀ بغل تشخیص دهد.

مطالعات مختلفی در مورد رانندگی خودکار در حال انجام است تا حمل و نقل ایمن و راحت به واقعیت تبدیل شود. شرکت‌ها پیشتر با استفاده از دوربین‌های قدرتمند، LiDAR، GPS و پردازنده‌ها، به خودروهای پیشرو و خودران دست یافته‌اند. از زمان چالش رباتیک دارپا (DRC)، تحقیقات به رانندگی خودکار توسط ربات‌های انسان‌نما مجهز به حسگرهایی برای اطلاعات بصری، صوتی و نیرویی گسترش یافته است.

با وجود این، انسان‌نماهای سنتی به طور جدی فاقد انعطاف‌پذیری و تناسب هستند و اغلب به تجهیزات خاصی برای کارهای خاص نیاز دارند. راه‌حل این است که ربات‌های انسان‌نما با محرک‌های پنوماتیک یا موتورهای عضلانی، ماهیچه‌های انسان را تقلید کنند. به دلیل انعطاف‌پذیری و عملکرد کم، گفته می‌شود که آنها در حرکات پیچیده، از جمله نشستن راحت بر روی صندلی‌های ماشین و کار با فرمان با هر دو بازو، عالی هستند.

موساشی که در سال 2019 توسط این گروه تحقیقاتی ساخته شد، یک «ربات انسان‌نمای اسکلتی عضلانی» است که به عنوان یک بستر آزمایشی برای سیستم‌های کنترل یادگیری طراحی شده است. شکل آن کاملاً شبیه به یک انسان بوده و دارای یک «ساختار مفصلی و ماهیچه‌ای» است، که الهام گرفته از از تناسبات و مکانیک بدن انسان می‌باشد.

انسان‌نماها دارای 74 عضله و 39 مفصل به استثنای دست هستند. ساختار اسکلتی عضلانی شامل ماژول‌های مفصلی، ماژول‌های عضلانی و الیاف Dyneema مقاوم در برابر سایش است. موساشی در زمان آزمایش در خودروی برقی تویوتا COMS، با رها کردن پدال ترمز بدون استفاده از گاز، یک دور دو دقیقه‌ای را با سرعت متوسط ​​انجام داد. همچنین با شناسایی چراغ‌های راهنمایی، یک تقاطع را با موفقیت طی کرد.

در آزمایش دیگری، موساشی سعی کرد از شتاب‌دهنده استفاده کند، امّا برای حفظ سرعت ثابت تلاش کرد. این ربات به غیر از رانندگی، آزمایشاتی را برای شناسایی و واکنش به اشیاء در مسیر خود از جمله انسان، انجام داد. انتظار داریم این ربات به زودی آزمایش‌های دیگری را سپری کند و در نهایت بتواند مجوز عملیاتی را به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.