ربات ماهی با توانایی فیلتر کردن میکروپلاستیک ها ساخته شد

طرح یک ربات ماهی که میکروپلاستیک ها را فیلتر می کند برنده مسابقه رباتیک در دانشگاه Surrey شد و نمونه اولیه آن توسط مهندسان این دانشگاه ساخته شد.

به گزارش تک ناک، بر اساس بیانیه مطبوعاتی که روز پنجشنبه توسط این دانشگاه منتشر شد، محققان در زمینه رباتیک مفهوم «روبو ماهی» را به واقعیت تبدیل کردند.
النور مکینتاش، دانشجوی کارشناسی شیمی در دانشگاه ساری و برنده مسابقه، به نیواطلس گفت: آلودگی آب، به ویژه آلودگی پلاستیک، مشکل بزرگی است. این فقط اقیانوس نیست که آسیب می بیند، بلکه رودخانه ها، نهرها، دریاچه ها و برکه ها. این باعث می شود بدون یک راه حل یکسان برای همه مشکل ایجاد شود.
وی بیان کرد: طراحی من بر داشتن تطبیق پذیری در عملکرد ربات متمرکز بود. چه موجودی بهتر از ماهی که در آب زندگی می کند و می تواند به مسائل مربوط در آب ها رسیدگی کند؟
این ربات ماهی دارای آبشش هایی است که هنگام شنا از آن برای فیلتر کردن آب استفاده می کند و به اندازه یک ماهی سالمون است.
مکینتاش می‌گوید: ماهی‌ها با محیط خود سازگار شده‌اند و آبشش‌ها مکانیزمی باورنکردنی در طبیعت هستند که برای فیلتر کردن اکسیژن در جریان خون تخصص دارند، بنابراین من طراحی خود را از آن اقتباس کردم و به‌عنوان هدف ایجاد فیلتری برای میکروپلاستیک‌ها به‌جای فیلتر اکسیژن اقدام کردم.

ماهی رباتی پلاستیک خوار
ربات با تکان دادن دم و باز نگه داشتن دهان برای گرفتن آب (و میکروپلاستیک ها) در یک حفره داخلی، در آب حرکت می کند.
هنگامی که حفره داخل ربات پر است، دهان خود را می بندد، دریچه های آبشش مانند خود را باز می کند و کف حفره را بالا می برد تا آب را از طریق فلپ ها خارج کند. لبه های آبشش با یک توری کوچک پوشیده شده است که آب را از آن عبور می دهد اما زباله های پلاستیکی را به دام می اندازد.


روبوماهی 50 سانتی متری می تواند ذرات کوچکی به اندازه 2 میلی متر را جمع آوری کند. همراه با IMU (واحد اندازه گیری اینرسی) برای ردیابی حرکات آن در آب، دارای سنسورهای داخلی برای ارزیابی کدورت و سطوح نور زیر آب است و در شب نیز این ماهی در آب می درخشد.
نمونه اولیه فعلی به کنترل از راه دور سیم کشی شده متکی است. با این حال، نسخه‌های آینده ماهی روبو ممکن است توانایی گرفتن ذرات بسیار کوچک‌تر را داشته باشند. ارتقاء بالقوه اضافی ممکن است شامل شکل بدن سریعتر و هیدرودینامیک تر شدن ، دم قوی تر و ظرفیت شنای مستقل باشد.
رقابت
مسابقه ربات‌های طبیعی دانشگاه Surrey، که در ماه می گذشته اعلام شد، طراحان و علاقه مندان را تشویق کرد تا مفاهیم خود را برای ربات‌های الهام‌گرفته شده از حیوانات یا گیاهان که ممکن است وظایفی را انجام دهند که به نفع محیط زیست باشد، ارسال کنند.
هر کسی که پیشنهاد ربات الهام گرفته شده از طببیعت را داشت، با این وعده از سوی دانشگاه که طرح برنده به یک نمونه اولیه کاربردی تبدیل خواهد شد، باشرکت در مسابقه مورد استقبال قرار گرفت.

روبوماهی جمع‌آوری پلاستیک، که توسط مکینتاش، دانشجوی کارشناسی شیمی و دانشجوی دانشگاه Surrey ساخته شده بود، به عنوان برنده برگزیده انتخاب شد.
دکتر رابرت سیدال، مدرس دانشگاه Surrey و بنیان گذار مسابقه گفت: ما نمی دانیم که اکثریت قریب به اتفاق پلاستیک های ریخته شده در آبراه های ما به کجا ختم می شود. امیدواریم این روبوماهی و فرزندان آینده‌اش اولین قدم‌ها در مسیر درست باشند تا به ما در یافتن و در نهایت کنترل این مشکل آلودگی پلاستیکی کمک کنند.

طرح های زیادی به این مسابقه از سراسر جهان ارسال شد، از جمله ربات های جوجه تیغی دریایی و ربات های خرس که از جنگل ها محافظت می کنند.
بهترین ایده توسط گروهی از کارشناسان از موسسات تحقیقاتی مختلف بریتانیا و اروپا انتخاب شد و سپس به یک نمونه اولیه تبدیل شد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی، این فناوری همچنان توسط مهندسان توسعه می‌یابد و افراد عادی می‌توانند با مشاهده برنامه‌های منبع باز دستگاه، همین کار را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.