ربات‌ های مار مانند به کمک جراحی های سنگین می آیند

ربات ماری شکل

ربات ها تنها به یک صنعت محدود نمی‌شوند و کاربردهای مفید زیادی دارند. مثلا ربات ها می توانند به مکان های صعب العبور دسترسی پیدا کنند.
به گزارش تک ناک، محققان در حال کار بر روی مدل های نیمه مستقل هستند. این دستگاه ها کاربردهای متنوعی از جمله صنعت پزشکی دارند.
وقتی صحبت از ساخت و طراحی ربات‌ها می شود، به نظر می رسد که مارها برای مهندسان بسیار الهام بخش هستند. ربات هایی بلند و باریک، انعطاف پذیر و قابل توسعه.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی که توسط دانشگاه میسیساگا تورنتو، اکنون، تیمی به رهبری جسیکا بورگنر-کرس، مدیر آزمایشگاه رباتیک پیوسته در این موسسه ، در حال ساخت ربات‌های بسیار بلند و باریک، انعطاف‌پذیر و قابل توسعه هستند که می‌توانند توسط پزشکان برای نجات جان انسان‌ها استفاده شوند. آنها این کار را با دسترسی به مکان‌های صعب العبور انجام می دهند.

ربات ماری شکل دانشگاه تورنتو
محققان در بیانیه مطبوعاتی خود گفتند که یک جراح مغز و اعصاب که نیاز به برداشتن تومور مغزی دارد، را در نظر بگیرید؛ با استفاده از ابزار سنتی و سفت و سخت جراحی، جراح باید با دنبال کردن مسیر مستقیم در مغز به توده سرطانی برسد و خطر نفوذ و آسیب رساندن به بافت حیاتی را در پی داشته باشد.
بورگنر-کرس روزی را پیش بینی می کند که یکی از ربات های مارمانند خود با هدایت یک جراح بتواند مسیری پر پیچ و خم را در اطراف بافت حیاتی طی کند اما همچنان به محل دقیق جراحی برسد. حال تومورهای مغزی که قبلاً نمی‌شد آنها را عمل و درمان کرد، ممکن است قابل درمان شوند.

این کار کوچکی نیست و می تواند روزی صنعت پزشکی را متحول کند. محققان حتی در حال کار بر روی مدل های نیمه مستقلی هستند که می توانند روزی خودشان را راهبری کنند.
البته جراحان باید ربات ها را در جهت درست به حرکت دربیاورند، اما ماشین‌ها می‌توانند از حسگرها برای جلوگیری ازبرخورد با موانع در مسیرشان استفاده کنند. این فناوری می‌تواند عمل جراحی را آسان تر و ایمن تر کند.
اما در این بین سه سوال مهم راهنمای مسیر محققان است.
بورگنر-کهرس می گوید: برای دستیابی به این هدف والا، پروژه خود را با هدف پاسخ به سه سوال زیر هدایت می کند:
اول اینکه چگونه می‌توانیم پیوسته روبات‌ها را کنترل کنیم، به طوری که آنها با دقت بیشتری در محیط‌های محدود و پر پیچ و خم حرکت کنند؟
دوم اینکه چگونه می توانیم رابط بصری‌تری بین انسان و ربات طراحی کنیم؟ آیا می توانیم به یک ربات کاملا خودمختار دست پیدا کنیم؟
و در نهایت اینکه چگونه می توانیم از چندین روبات پیوسته در پشت سر هم برای ادامه و تکمیل یک کار مشترک استفاده کنیم؟
محققان و تیم او همچنین در حال آزمایش اشکال جدیدی از ربات‌های ماری هستند که حتی ماهرانه‌تر و توسعه‌پذیرتر هستند. یکی از مدل های اخیر از اوریگامی الهام گرفته شده است، به این معنی که بسیار سبک است و می تواند تا 10 برابر بیشتر از طرح های دیگر کشیده شود؛ که آن را برای برنامه های جستجو و نجات ایده آل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.