ردپای مرموز بیگ بنگ تاریک در تکامل اولیه کیهان

تیمی از دانشمندان بر این باورند که ممکن است یک "بیگ بنگ تاریک" مرموز در طول تکامل اولیه کیهان رخ داده باشد.

تیمی از دانشمندان بر این باورند که ممکن است یک “بیگ بنگ تاریک” مرموز در طول تکامل اولیه کیهان رخ داده باشد.

به گزارش تکناک، تئوری بیگ بنگ تاریک اگر درست باشد، جهان را با امواج گرانشی و ذرات ماده تاریک پر کرده است، و به گفته محققان  ممکن است امروز بتوانیم این انفجار بزرگ تاریک را تشخیص دهیم.

بیگ بنگ یک رویداد بزرگ و حیاتی در تاریخ کیهان شناسی است که در حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش اتفاق افتاد. در آن زمان، تمام ماده، انرژی، زمان و فضا در یک نقطه خیلی کوچک و فشرده قرار داشت و به طور ناگهانی شروع به انبساط کرد. این انبساط موجب ایجاد کیهان شد و در طی میلیون‌ها سال، ستارگان، سیارات، کهکشان‌ها و سایر اجسام کیهانی شکل گرفتند. بیگ بنگ به عنوان شروع کیهان، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ جهان محسوب می‌شود.

تئوری بیگ بنگ تاریک ممکن است در نهایت به حل معمای ماده تاریک کمک کند. ماده تاریک یک نوع ماده است که در کیهان وجود دارد، اما نمی‌توانیم آن را به صورت مستقیم مشاهده کنیم، زیرا با نور تعامل ندارد. با این حال، محققان می‌دانند که حدود 27 درصد از کل ماده و انرژی کیهان را تشکیل می‌دهد. شناخت ماده تاریک به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از تاریخچه و ساختار کیهان داشته باشیم.

یک بیگ بنگ جایگزین

اگرچه مدل‌های اولیه کیهان‌شناختی مسائل اولیه تکامل جهان را توضیح می‌دهند، اما ما هنوز قادر به درک ماده تاریک نیستیم.

مدل‌های بیگ‌بنگ معمولاً فرض می‌کنند که همان فرآیندی که به انبساط سریع اولیه کیهان منجر شد، باعث تکثیر ماده تاریک در سراسر کیهان نیز شده است.

با این حال، اکنون تیمی از دانشمندان یک ایده جدید رادیکال را در مقاله ای که در سرور پیش چاپ arXiv موجود است، ارائه کرده اند. آنها پیشنهاد می کنند که بیگ‌بنگ یک رویداد منفرد نبوده و یک دوقلوی تاریک مرموز داشته است: بیگ بنگ تاریک. این بدان معناست که ماده تاریک در مسیری کاملاً مجزا از بقیه جهان تکامل یافته است.

محققان در مقاله جدید خود و بر اساس گزارش Universe Today، پیشنهاد کردند که یک میدان کوانتومی پس از بینگ بنگ باقی مانده است که از بین نرفته است. با این حال، پس از اینکه جهان شروع به انبساط و سرد شدن کرد، آن میدان کوانتومی اضافی در نهایت تغییر شکل داد و باعث تشکیل ماده تاریک شد.

مزیت این تئوری جدید این است که برای توضیح ماده تاریک نیازی به اصلاح هیچ‌یک از مدل‌های استاندارد موجود از بیگ بنگ نداریم.

تئوری بیگ بنگ تاریک همچنین ممکن است به کاوش و در نهایت اعتبارسنجی مدل‌های نظری ماده تاریک کمک کند، زیرا ردیابی محاسباتی را که بر مدل بیگ بنگ تاریک تأثیر می‌گذارند، آسان‌تر می‌کند. در یک مثال، تیم توانست تعیین کند که اگر یک بیگ‌بنگ تاریک وجود داشته باشد، باید در ماه اولی که جهان تشکیل شده است رخ داده باشد.

آنها همچنین معتقدند که یک بیگ‌بنگ تاریک می توانسته نشانه ای منحصر به فرد از امواج گرانشی قوی را منتشر کند که هنوز هم باید در جهان کنونی قابل تشخیص باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.