رصد موفقیت آمیز هفتمین شهاب سنگ در حال حرکت به سمت زمین

برای هفتمین بار، یک سیارک کوچک که ستاره شناسان آن را شهاب سنگ می نامند در حالی که برای برخورد به سمت زمین در حرکت بود، در فضا کشف شد.

برای هفتمین بار، یک سیارک کوچک که ستاره شناسان آن را شهاب سنگ می نامند در حالی که برای برخورد به سمت زمین در حرکت بود، در فضا کشف شد.

به گزارش تکناک، زمان و مکان پیش‌بینی‌شده برخورد با مشاهدات توسط ستاره‌شناس اروپایی کریستیان سارنچکی با استفاده از تلسکوپ 60 سانتی‌متری اشمیت از رصدخانه Piszkésteto در مجارستان امکان‌پذیر شد. 2023 CX1 دومین شهاب سنگ کشف‌شده توسط کریستیان، پس از برخورد EB5 2022 در کمتر از یک سال پیش است.

سه برخورد پیش‌بینی‌شده meteorite (piece of solid matter from outer space that has hit the earth) زمین آخر همگی در 12 ماه گذشته رخ داده‌اند و تصویری دلگرم‌کننده از چگونگی پیشرفت سریع قابلیت‌های تشخیص سیارک ارائه کردند.

2023 CX1 Impact

چه اتفاقی افتاد؟

digikala

در ساعت 20:18:07 UTC در 12 فوریه 2023، رصدخانه Piszkésteto از این سیارک جدید (که اکنون رسماً 2023 CX1 نامگذاری شده است اما در ابتدا  توسط کاشفش  Sar266 نامگذاری شده بود) تصویربرداری کرد.

حدود 40 دقیقه بعد، مشاهدات بعدی که توسط رصدخانه Višnjan در کرواسی گزارش شد، وجود شی را تایید کرد. در این مرحله، سیستم‌های مختلف ارزیابی برخورد در سراسر جهان یک احتمال صد در صدی برخورد را محاسبه کردند که در بالای کانال انگلیسی بین ساعت ۰۲:۰۰ تا ۴:۰۰ UTC انتظار می‌رفت. قطر این سیارک در حدود یک متر تخمین زده شد و هیچ تهدیدی برای افراد یا اموال نبود.

اولین ارزیابی تاثیر توسط ابزار Meerkat ESA همانطور که در ساعت 21:33 UTC با تنها 7 اندازه گیری گزارش شد، که در حال حاضر احتمال تاثیر 100٪ را نشان می دهد.

در طول هفت ساعت ، ستاره شناسان در سراسر جهان شیء که به سمت زمین در حال حرکت بود را مشاهده کردند و “دالان برخورد” آن را بر فراز کانال با خط سیری از غرب به شرق مشخص کردند. رصد این شهاب سنگ تا ده دقیقه قبل از برخورد ادامه داشت، تنها پنج دقیقه قبل از اینکه در سایه زمین بیفتد و «نامرئی» شود.

در هنگام برخورد شهاب سنگ، گلوله آتشین زیبا آسمان را در پنجره زمانی و مکانی مورد انتظار (در ساعت 02:59 UTC) روشن کرد. مشاهدات بیشتر از جنوب بریتانیا و فرانسه و همچنین از بلژیک، هلند و حتی آلمان انجام شده است. این احتمال وجود دارد که برخی از قطعات این شهاب‌سنگ می‌توانست از سفر جوی خود جان سالم به در برده و در جایی در خشکی، نزدیک به ساحل شمال روآن در نرماندی، فرانسه فرود آمده باشد.

تیم در دفتر دفاع سیاره ای ESA هم با اعلان های به موقع سیستم هشدار «Meerkat» و هم با استفاده از شبکه ای از تلسکوپ های نوری که فقط برای این اتفاق ها ایجاد شده است، به این رویداد تاریخی کمک کردند.

همانطور که متداول تر می‌شود که ما می‌توانیم این ستاره‌های ثاقب کوچک و خیره‌کننده را در آسمان خود پیش‌بینی کنیم، افراد بیشتری می‌توانند در مکان مناسب و در زمان مناسب برای مشاهده شهاب سنگ باشند که تنها تعداد کمی از آنها خوش شانس بوده‌اند که قبلاً آن را ببینند.

البته، یک روز یک meteorite (شهاب سنگ : تکهٔ جامد بازمانده از جرم‌هایی مانند یک دنباله‌دار، سیارک یا شهاب‌واره) قریب‌الوقوع پیدا خواهیم کرد که اندازه آن یک متر نیست، بلکه شاید 100 باشد. برای محافظت از خود، همانطور که ماموریت DART ناسا نشان داده است این امکان وجود دارد و ماموریت Hera ESA بر اساس آن انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.