رفع علائم کرونا خفیف در کمتر از یک سال

بیشتر علائمی که به دنبال یک مورد خفیف کووید-19 ایجاد می‌شوند، تا چندین ماه ادامه می‌یابند، اما معمولاً طی یک سال به حالت عادی باز می‌گردند.

بر اساس یک مطالعه بزرگ که در مجله The BMJ منتشر شده است، بیشتر علائمی که به دنبال یک مورد خفیف کووید-19 ایجاد می‌شوند، تا چندین ماه ادامه می‌یابند، اما معمولاً طی یک سال به حالت عادی باز می‌گردند.

به گزارش تکناک، اثرات بالینی طولانی کووید یک سال پس از ابتلا به این عفونت حتی بصورت خفیف و ارتباط آن با سن، جنسیت، انواع کووید-19 و وضعیت واکسیناسیون هنوز نامشخص است.

برای رفع این مشکل، محققان سلامت افراد غیر آلوده را با افرادی که یک سال پس از ابتلا از حالت خفیف کووید-19 بهبود یافته بودند، مقایسه کردند.

آنها از سوابق الکترونیکی یک سازمان بزرگ مراقبت های بهداشتی عمومی در فلسطین اشغالی استفاده کردند که در آن تقریباً 2 میلیون عضو بین 1 مارس 2020 تا 1 اکتبر 2021 برای کووید-19 آزمایش شدند. بیش از 70 مورد بیماری کووید طولانی در گروهی از اعضای آلوده و غیر آلوده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان شرایط را در افراد واکسینه نشده، با و بدون ویروس کووید-19، با کنترل سن، جنسیت، و انواع کووید-19، در دوره های زمانی اولیه (30-180 روز) و اواخر (180-360 روز) پس از ابتلا به این ویروس مقایسه کردند. شرایط در افراد واکسینه شده و واکسینه نشده مبتلا به کووید-19 نیز در دوره های زمانی مشابه مقایسه شد.

برای اطمینان از ارزیابی بیماری خفیف، آنها بیماران بستری در بیمارستان‌ها را از بیماری‌های جدی‌تر، جدا کردند. سایر عوامل تأثیرگذار، مانند مصرف الکل، وضعیت سیگار کشیدن، سطح اجتماعی-اقتصادی، و طیف وسیعی از بیماری های زمینه ای  نیز در نظر گرفته شدند.

ویروس کووید-19 به طور قابل توجهی با افزایش خطرات چندین بیماری از جمله از دست دادن بویایی و چشایی، اختلال تمرکز و حافظه، مشکلات تنفسی، ضعف، تپش قلب،عفونت لوزه و سرگیجه در دوره های اولیه همراه بود، در حالی که ریزش مو، درد قفسه سینه ، سرفه، دردهای عضلانی و اختلالات تنفسی در اواخر دوره برطرف شد.

به عنوان مثال، در مقایسه با افراد غیر آلوده، ویروس خفیف کووید-19 ، با 4.5 برابر بیشتر خطر از دست دادن بویایی و چشایی (20 نفر دیگر در هر 10000) در دوره اولیه در ارتباط بود.

میزان کلی بیماری پس از ابتلا به ویروس در طول دوره مطالعه 12 ماهه برای ضعف (136 نفر در هر 10000 نفر) و مشکلات تنفسی (107 در هر 10000) بالاترین میزان بود.

هنگامی که بیماری ها بر اساس سن ارزیابی شدند، مشکلات تنفسی شایع ترین آن بود، که در پنج گروه از شش گروه سنی این عارضه ظاهر شد، اما در طول سال اول پس از ابتلا به این ویروس در گروه های سنی 19-40، 41-60 و بالای 60 سال باقی ماند.

ضعف در چهار گروه از شش گروه سنی ظاهر شد و در اواخر مرحله فقط در گروه‌های سنی 19-40 و 41-60 سال باقی ماند.بیماران مرد و زن تفاوت های جزئی نشان دادند و کودکان در مرحله اولیه کووید-19 پیامدهای کمتری نسبت به بزرگسالان داشتند که عمدتاً در اواخر دوره برطرف شد. یافته‌ها در انواع سویه ها از جمله آلفا و دلتا مشابه بود.

افراد واکسینه شده که آلوده شده بودند، در مقایسه با بیماران آلوده واکسینه نشده، خطر کمتری برای ابتلا به مشکلات تنفسی و خطر مشابهی برای سایر عوارض جانبی داشتند.

در این آزمایش محققان به برخی محدودیت‌ها، مانند اندازه‌گیری ناقص در پرونده‌های پزشکی اشاره می‌کنند، بنابراین داده‌ها ممکن است به طور کامل تشخیص‌ها و نتایج گزارش‌شده را منعکس نکنند. و آنها نمی توانند این احتمال را رد کنند که بیماران کووید-19 ممکن است بیشتر از خدمات مراقبت های بهداشتی استفاده کنند، که همین مسئله منجر به گزارش بالاتر و افزایش غربالگری برای پیامدهای بالقوه مرتبط با کووید در این بیماران می شود.

محققان می‌گویند: مطالعه ما نشان می‌دهد که بیماران خفیف کووید-۱۹ در معرض خطر کمتری از عوارض جانبی هستند و بیشتر این عوارض جانبی ظرف یک سال پس از تشخیص برطرف می‌شوند.

آنها می افزایند: نکته مهم این است که خطر تنگی نفس طولانی مدت در بیماران واکسینه شده با این ویروس در مقایسه با افراد واکسینه نشده کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.