رمزگشایی از دلیل کاهش خیره کننده جمعیت اجداد انسان

رمزگشایی از دلیل کاهش خیره کننده جمعیت اجداد انسان

طبق یک مطالعه جدید، بین 800هزار تا 900هزار سال پیش، تصادف قابل توجهی در جمعیت اجداد انسان رخ داده است.

به گزارش تکناک، در این تحقیق، وانگجی هو و همکارانش یک الگوی ژنومی قانع‌کننده ارائه کردند که نشان می‌دهد تنها 1280 فرد مولد در طول انتقال از دوره پلیستوسن اولیه به میانی وجود داشته‌اند. این گلوگاه جمعیتی حدود 117000 سال دوام آورد.

در آغاز گلوگاه، جمعیت اجدادی کاهش خیره کننده 98.7٪ را تجربه کردند. این کاهش با تغییرات آب و هوایی مرتبط است که با یخبندان های طولانی، کاهش دمای سطح دریا و احتمالاً خشکسالی های طولانی در سراسر آفریقا و اوراسیا مشخص می شود.

معرفی الگوی ادغام

هو و تیمش پیشگام معرفی یک الگو ادغام شدند، ابزاری که برای کشف واگرایی بین دودمان ژنی و تخمین اندازه جمعیت گذشته طراحی شده بود. آنها از این الگو برای مطالعه توالی ژنومی 3154 فرد در 10 جمعیت آفریقایی و 40 جمعیت غیر آفریقایی استفاده کردند. تجزیه و تحلیل آنها، گلوگاه مشخصی را در تمام جمعیت های آفریقایی نشان داد. با این حال، شواهد این گلوگاه در 40 جمعیت غیر آفریقایی ظریف‌تر بود. هو و تیمش اظهار داشتند که یک گلوگاه باستانی به طور مستقیم در تمام 10 جمعیت آفریقایی یافت شد، اما تنها سیگنال ضعیفی از وجود چنین چیزی در تمام 40 جمعیت غیر آفریقایی مشاهده شد.

این گلوگاه پیشنهادی با دوره زمانی مطابقت دارد که بسیاری از کارشناسان معتقدند آخرین جد مشترک دنیسوواها، نئاندرتال ها و انسان های مدرن در آن دوره زندگی می کردند. با این حال، نیک اشتون و کریس استرینگر در یک دیدگاه مرتبط، نیاز به آزمایش نظریه گلوگاه در برابر شواهد ملموس باستان‌شناسی و فسیلی انسان را تاکید می‌کنند.

نویسندگان این پژوهش در پرتال Perspective می گویند: اگر همانطور که به نظر می‌رسد، انسان‌ها در دوره حدود 800 تا 900 هزار سال پیش در داخل و خارج از آفریقا وجود داشتند، هر چه که باعث بروز این گلوگاه بود، محدود به تأثیرات خود روی جمعیت‌های غیر اولیه بود یا اگر تأثیراتی وجود داشت، موقت بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram