رمزگشایی از علت مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح کودکان

در تحقیقاتی که با هدف به دست آوردن بینش در مورد مرگ‌های ناگهانی و غیرمنتظره کودکان خردسال که اغلب در هنگام خواب اتفاق می‌افتد، دانشمندان به نتایج جدیدی دست یافته اند.

به گزارش تکناک، کارشناسان تخمین می‌زنند که سالانه بیش از 3000 خانواده در ایالات متحده یک نوزاد یا کودک خردسال خود را به طور غیرمنتظره و بدون توضیح از دست می‌دهند. بیشتر این نوزادان مبتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS هستند، اما 400 مورد یا بیشتر شامل کودکان 1 ساله و بیشتر و در مواردی که مرگ ناگهانی غیرقابل توضیح در کودکان (SUDC) نامیده می‌شود، قرار دارند. بیش از نیمی از این کودکان، نوپا هستند.

یافته‌های مطالعه‌ای در این مورد، از سوابق بیش از 300 مورد مرگ ناگهانی غیرقابل توضیح در کودکان بدست می‌آید که یک دهه پیش توسط محققان دانشکده پزشکی NYU Grossman ایجاد شده است. محققان از تجزیه و تحلیل پرونده پزشکی گسترده و شواهد ویدئویی اهدایی خانواده‌ها برای ثبت مرگ غیرقابل توضیح هفت کودک نوپا بین سنین 1 تا 3 سال که به تشنج نسبت داده می‌شد، استفاده کردند. به گفته نویسندگان این مطالعه، تشنج کمتر از 60 ثانیه طول کشید و 30 دقیقه بلافاصله قبل از مرگ هر کودک رخ داد.

برای دهه‌ها، محققان به دنبال توضیحی برای رویدادهای مرگ ناگهانی در کودکان بودند و متوجه ارتباط بین افراد با سابقه تشنج‌های با تب بودند. تحقیقات قبلی حاکی از آن بودند که کودکانی که به‌طور ناگهانی و غیرمنتظره می‌میرند، 10 برابر بیشتر از کودکانی که به‌طور ناگهانی و غیرمنتظره نمی‌میرند، دچار تشنج با تب می‌شوند. تشنج ناشی از تب نیز در یک سوم موارد مرگ ناگهانی غیرقابل توضیح در کودکان ثبت شده در NYU Langone Health را به خود اختصاص داده است.

شواهد ویدئویی و یافته‌های کالبد شکافی

مطالعه جدید که در مجله Neurology منتشر شد، شامل تجزیه و تحلیل گروهی متشکل از هشت پزشک بود که موارد نادر مرگ ناگهانی غیرقابل توضیح در کودکان را توسط فیلم‌های ضبط شده خانگی و سیستم‌های امنیتی یا دوربین‌های گهواره در زمانی که هر کودک در شب خواب بود یا بعدازظهر مرگشان، بررسی می‌کردند.

پنج مورد از هفت فیلم ضبط شده در آن زمان بدون توقف اجرا ‌شد و صدای مستقیم و حرکت قابل مشاهده‌ای را نشان ‌داد که نشان دهنده وقوع تشنج است. تشنج در دو فیلم باقیمانده با صدا یا حرکت مشخص شد.

همچنین تنها یک کودک نوپا دارای سابقه قبلی تشنج تب بود. همه کودکان در این مطالعه قبلاً تحت کالبد شکافی قرار گرفته بودند که هیچ دلیل قطعی برای مرگ آنها مشخص نشد.

مفاهیم و تحقیقات آینده

لورا گولد، محقق ارشد این مطالعه گفت: مطالعه ما اگرچه کوچک است، اما اولین شواهد مستقیمی را ارائه می‌کند که تشنج ممکن است مسئول برخی از مرگ‌های ناگهانی در کودکان باشد که معمولاً در هنگام خواب مشاهده نمی‌شود. در سال 1997 گولد دخترش ماریا را در سن 15 ماهگی به دلیل مرگ ناگهانی از دست داد و این فاجعه باعث شد او به تحقیق در این زمینه بپردازد. گولد خاطرنشان می‌کند که اگر شواهد ویدئویی نبود، تحقیقات مربوط به مرگ به تشنج اشاره نمی‌کردند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که تشنج بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که تاریخچه پزشکی بیماران نشان می‌دهد و برای تعیین اینکه آیا تشنج در مرگ‌های مرتبط با خواب در کودکان نوپا و احتمالاً در نوزادان، کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان اتفاق می‌افتد، تحقیقات بیشتری لازم است.

مطالعه تشنج ممکن است بینش مهمی در مورد بسیاری از مرگ‌های دیگر از جمله مرگ‌های ناشی از سندرم مرگ ناگهانی نوزادان و صرع فراهم کند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق اینکه چگونه تشنج با یا بدون تب ممکن است باعث مرگ ناگهانی شود، مورد نیاز است. تحقیقات قبلی در بیماران صرعی به مشکل تنفسی اشاره می‌کند که مشخص است بلافاصله پس از تشنج رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به مرگ شود.

کودکان شرکت‌کننده در این مطالعه روی شکم می‌خوابیدند و کسی شاهد مرگ آنها نیست. برای تأیید این امر، نظارت مستمر مرگ‌ومیر کودکان و بهبود سوابق پزشکی برای بررسی اینکه این تشنج‌ها هر چند وقت یک‌بار قبل از مرگ اتفاق می‌افتند، مورد نیاز است. مرگ‌های مرتبط با تشنج در افراد مبتلا به صرع و بدون صرع کمتر گزارش شده است.

برای این مطالعه، متخصصان آسیب‌شناسی قانونی، عصب‌شناسی و متخصصان خواب، هر فیلم ضبط شده را از نظر کیفیت، صدا و حرکت تجزیه و تحلیل کردند. از این رو، آنها توانستند تعیین کنند کدام کودکان نوپا قبل از مرگ و چه زمانی علائم تشنج عضلانی را به عنوان نشانه تشنج از خود نشان می‌دهند. دسترسی به ویدئوها محدود به محققان درگیر در مطالعه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.