روستانشینی احتمال نارسایی قلبی را بالا می برد

یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان ساکن مناطق روستایی در آمریکا، 19 درصد بیشتر از شهرنشینان با خطر نارسایی قلبی مواجه هستند.این خطر به طور مشخص در مردان سیاه پوست روستانشین تا 34 درصد بیش تر از افرادیست که در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

به گزارش تکناک، این مطالعه که توسط مؤسسه ملی سلامت پشتیبانی و در مجله JAMA Cardiology منتشر شده است، اهمیت طرح استراتژی‌های پیشگیرانه نسبت به نارسایی قلبی برای ساکنان روستاها، به‌ویژه مردان سیاه‌ پوست را نشان می دهد. این مطالعه، یکی از اولین تحقیقاتی است که به بررسی رابطه بین زندگی در مناطق روستایی آمریکا و موارد اولیه نارسایی قلبی می پردازد، نتایج به دست آمده بر لزوم توجه بیشتر به این موضوع تاکید می کند.

دکتر ورونیک ال راجر، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: ما انتظار نداشتیم که تفاوتی به این بزرگی در بروز نارسایی قلبی در جوامع روستایی در مقایسه با جوامع شهری، به ویژه در میان مردان سیاه پوست روستایی پیدا کنیم. این مطالعه نشان می دهد که ما به ابزارها یا مداخلاتی نیاز داریم که به طور خاص برای جلوگیری از نارسایی قلبی در جمعیت های روستایی، به ویژه در میان مردان سیاه پوست ساکن در این مناطق، قابل استفاده باشد.

سارا تورکامو، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: پیشگیری از نارسایی قلبی بسیار ساده‌تر از تلاش برای کاهش میزان مرگ و میر افراد پس از ابتلا به این عارضه است.

محققان موسسه NHLBI و مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت، میزان نارسایی قلبی در مراحل ابتدایی را در میان ساکنان روستایی و شهری در 12 ایالت (آلاباما، آرکانزاس، فلوریدا، جورجیا، کنتاکی، لوئیزیانا، می سی سی پی، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، تنسی، ویرجینیا و ویرجینیای غربی) را بررسی و مقایسه کردند. این جمعیت که شامل 27 هزار و 115 فرد بزرگسال بدون نارسایی قلبی در هنگام شروع مطالعه بود، به مدت حدود 13 سال پیگیری شد. نزدیک به 20 درصد از شرکت کنندگان در مناطق روستایی و بقیه در مناطق شهری زندگی می کردند و تقریباً 69٪ آنان، بزرگسالان سیاهپوست بودند.

در پایان دوره مطالعه، محققان متوجه شدند که زندگی در مناطق روستایی آمریکا با افزایش خطر نارسایی قلبی در بین زنان و مردان سیاه ‌پوست، حتی با در نظر گرفتن  سایر عوامل خطرناک قلبی عروقی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی مرتبط است. به طور کلی، خطر نارسایی قلبی در ساکنان روستایی حدود 19 درصد بیشتر از ساکنان شهرنشین بود. با این حال، مردان سیاه پوستی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، بالاترین میزان خطر ابتلا به نارسایی قلبی را در مقایسه با مردان سیاه ‌پوست شهری به میزان 34 درصد داشتند.

این مطالعه نشان داد زنان سفیدپوست ساکن در مناطق روستایی در مقایسه با زنان سفیدپوست در مناطق شهری، 22 درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی هستند و زنان سیاه پوست در مقایسه با زنان سیاه پوست در مناطق شهری، 18 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی بودند. با این حال هیچ ارتباطی بین زندگی روستایی و خطر نارسایی قلبی در میان مردان سفیدپوست یافت نشد.

دلایل دقیق این نابرابری های در معیارهای سلامتی در مقیاس روستایی-شهری نامشخص است و محققان هنوز در حال بررسی هستند. آنان می‌گویند عوامل متعددی ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند. نژادپرستی ، نابرابری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و کمبود فروشگاه‌های مواد غذایی که غذاهای مقرون ‌به ‌صرفه و سالم ارائه می‌کنند، می تواند برخی از این عوامل باشد.

دکتر دیوید گاف، مدیر بخش علوم قلب و عروق موسسه NHLBI گفت: درک ارتباط بین زندگی در مناطق روستایی و افزایش بروز نارسایی قلبی، با توجه به پیامدهای آن برای کمک به رسیدگی به نابرابری های جغرافیایی، جنسیتی و نژادی یک پیشرفت مهم است. ما مشتاقانه منتظر مطالعاتی هستیم که مداخلاتی را برای جلوگیری از نارسایی قلبی در جمعیت روستایی آزمایش کنند، زیرا ما همچنان به مبارزه با بیماری قلبی که علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است، ادامه خواهیم داد.

نارسایی قلبی یک بیماری مزمن و پیش ‌رونده است که در آن قلب، به دلیل ناتوانایی در پمپاژ خون کافی، برای نیازهای بدن به طور کامل عمل نمی‌ کند. این بیماری با توجه به اینکه راه درمانی مشخصی برای آن وجود ندارد، بر روی حدود ۶.۲ میلیون بزرگسال آمریکایی تأثیر می‌ گذارد. علائم شایع نارسایی قلبی شامل تنگی نفس در طول فعالیت ‌های روزانه و مشکل تنفسی هنگام دراز کشیدن است.

نارسایی قلبی با پیروی از یک سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری است. یکی از محققان این مطالعه خاطرنشان کرد که یکی از بزرگ ‌ترین عواملی که در نارسایی قلبی نقش دارد، فشار خون بالا است که مردان سیاه ‌پوست، میزان نامتناسب بالایی را تجربه می‌ کنند. این بیماری باید با کنترل منظم فشار خون و مصرف داروهای تجویز شده به شدت کنترل شود. راه های دیگر برای کاهش خطر نارسایی قلبی  هم شامل پرهیز از مصرف انواع دخانیات، تغذیه سالم و ورزش است.

(زیرنویس عکس: نارسایی قلبی بیماری است که در آن قلب قادر به پمپاژ خون کافی برای رفع نیازهای بدن نیست. این بیماری ممکن است به دلیل ضعف عضله قلب یا آسیب عضله قلبی ایجاد شود که باعث کاهش کارآمدی قلب در پمپاژ خون می‌شود. این بیماری می‌ تواند باعث تجمع مایع در بدن و کمبود اکسیژن و مواد مغذی به اندام ‌های بدن شود. علل شایع نارسایی قلبی شامل فشار خون بالا، حمله قلبی و سایر بیماری‌های قلبی هستند.)

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.