رونمایی از ولوو EX90 با اولین گذرنامۀ باتری در جهان

انقلابی در دنیای خودروهای برقی: ولوو EX90 با اولین گذرنامه باتری در جهان رونمایی شد!

کمپانی ولوو، پیشرو در صنعت خودروسازی سوئد، در اقدامی ابتکاری، از ارائه گذرنامه باتری برای نخستین بار در جهان خبر داد. 

به گزارش تک‌ناک، این گذرنامه که مختص مدل جدید تمام الکتریکی EX90 خواهد بود، اطلاعات جامعی را در مورد باتری خودرو، از جمله تاریخ تولید، مواد تشکیل‌دهنده و عملکرد آن ارائه می‌دهد.

هدف از ارائه این گذرنامه، ایجاد شفافیت بیشتر در زنجیرۀ تأمین باتری و ترویج پایداری است. با دسترسی به این اطلاعات، مالکان EX90 می‌توانند از شیوۀ تولید و بازیافت باتری خود آگاه شوند و در انتخاب‌های آگاهانه‌تر برای رانندگی و حفظ محیط زیست سهیم باشند.

علاوه بر این، گذرنامۀ باتری می‌تواند به افزایش اعتماد خریداران در مورد کیفیت و عملکرد باتری EX90 کمک کند. این موضوع به ویژه برای افرادی که به دنبال اتخاذ شیوه‌های حمل و نقل پایدار هستند، اهمیت بسیاری دارد.

 

انتظار می‌رود ارائه گذرنامه باتری توسط ولوو، گامی مهم در راستای ارتقای صنعت خودروهای برقی باشد و الهام‌بخش سایر خودروسازان برای اتخاذ ابتکارات مشابه در زمینۀ شفافیت و پایداری شود.

این اقدام ولوو، نشان‌دهندۀ تعهد شرکت به نوآوری و رهبری در بخش حمل و نقل پایدار است. ولوو در سه ماهۀ اول سال 2024 بیش از 14500 مدل EX30 فروخت که از EC40 (6000) پیشی گرفت و به EX40 (17400) نزدیک شد. شاسی بلند کامپکت تمام الکتریکی ولوو EX30، در ماه مارس رکورد جدیدی در فروش خود به ثبت رساند و ثابت کرد که یک محرک قدرتمند برای رشد سودآوری این شرکت سوئدی است.

این دستاورد چشمگیر، نشان‌دهندۀ استقبال گستردۀ بازار از EX30 به عنوان گزینه‌ای ایدئال برای رانندگی در دنیای مدرن است. طراحی شیک، فضای داخلی جادار، فناوری‌های پیشرفته و عملکرد رانندگی لذت‌بخش، این خودرو را تبدیل به انتخابی محبوب در میان خریداران خودروهای برقی کرده است.

 

ولوو مصمم است تا EX90 را تا پایان سال جاری به بیش از 90 کشور جهان عرضه کند. این موضوع به گسترش دسترسی به آن و افزایش سهم ولوو در بازار رو به رشد خودروهای برقی کمک خواهد کرد.

موفقیت EX90، گامی مهم در راستای تحقق اهداف بلندپروازانۀ ولوو برای تبدیل شدن به رهبر جهانی در زمینۀ خودروهای برقی تا سال 2030 است. این شرکت پیشرو در صنعت، متعهد به ارائه راهکارهای حمل و نقل پایدار و نوآورانه برای مشتریان خود در سراسر جهان است.

همچنین ولوو قصد دارد تولید شاسی بلند سه ردیفۀ الکتریکی EX90 خود را به زودی آغاز کند. پس از تأخیر در سال گذشته، به گفتۀ ولوو انتظار می‌رود تولید EX90 در نیمۀ اول سال 2024 آغاز شود.

این خودروسازی روز سه‌شنبه به رویترز گفت: ولوو در حال عرضۀ «اولین گذرنامۀ باتری EV جهان» است و بر روی EX90 جدید معرفی می‌شود.

 

این راه‌حل توسط ولوو و استارتاپ بریتانیایی Circulor در پنج سال گذشته توسعه یافته است. با استفاده از فناوری بلاک چین، اطلاعاتی در مورد باتری وسیلۀ نقلیه، مانند: ترکیب، مواد اولیه، محتوای بازیافتی و ردپای کربن آن را به خریداران نشان می‌دهد.

گذرنامۀ باتری برای خودروهای الکتریکی جدید فروخته شده در اروپا از فوریۀ 2027 اجباری خواهد بود. جان هلوستون، استادیار مهندسی و مدیریت سیستم در دانشگاه جورج واشنگتن، اعلام کرد: گذرنامه‌های باتری یک پیشرفت مهم برای مصرف‌کنندگان است، چرا که وضعیت سلامت باتری خودرو را در طول زمان با شارژ و دشارژ شدن خودرو پیگیری می‌کنند. این موضوع به ویژه برای خریداران در بازار خودروهای دست دوم که هیچ اطلاعاتی در مورد سلامت باتری ندارند بسیار مهم است. به عنوان مثال: مسافت پیموده شده به طور کامل سلامت باتری را منعکس نمی‌کند و موضوع مهم این است که باتری چگونه در طول عمر خود چرخیده است. مشتریان آینده می‌توانند از گذرنامه‌های باتری اطلاعات بیشتری در مورد خودرویی که می‌خرند، کسب کنند.

همان‌گونه که ونسا بوتانی، رئیس بخش پایداری جهانی این شرکت به رویترز گفت ولوو در حال پیشروی از این بسته است.

اگرچه EX90 اولین خودرویی خواهد بود که از فناوری جدید استفاده می‌کند، امّا در نهایت تمام خودروهای الکتریکی ولوو به آن مجهز خواهند شد.

ولوو قصد دارد نسخۀ پیشرفته‌تری را به رگولاتورها ارائه دهد، که شامل اطلاعات سلامت باتری خودروهای برقی بلادرنگ است. به گفتۀ داگلاس جانسون پونزگن، مدیر عامل Circulor، قیمت هر EV به مدت 15 سال حدود 10 دلار خواهد بود.

فروش EX90 خودروی جدید ولوو در سال جاری با قیمت 77000 دلار در ایالات متحده شروع می‌شود. این شاسی بلند سه ردیفۀ الکتریکی لوکس در تریم‌های Twin Motor و Twin Motor Performance در دسترس خواهد بود.

نسخۀ موتور دوقلوی AWD دارای 402 اسب بخار قدرت و 568 پوند فوت گشتاور است، در حالی که Performance دارای 496 اسب بخار قدرت و 671 پوند فوت گشتاور است.

هر دو نوع EX90 توسط یک باتری 111 کیلووات ساعتی با برد 300 مایل تغذیه می‌شوند. خریداران می‌توانند از میان طرح‌های شش یا هفت صندلی انتخاب کنند.

در داخل، EX90 دارای سیستم مانیتور 14.5 اینچی جدید با پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.