رکورد سریع ترین قایق بادبانی جهان شکسته می شود

تیم‌های SP80 و Syroco هر دو قایق‌های فوق‌العاده خود را روی آب آزمایش می کنند و قصد دارند حدنصاب جدیدی را برای سریع ترین قایق بادبانی جهان به ثبت برسانند.

به گزارش تکناک، هر دوی این وسایل نقلیه شبیه یک جفت سفینه فضایی بیگانه هستند و به جای بادبان روی دکل ها توسط بادبادک های فوق سریع کشیده می شوند. این قایق ها برای رسیدن به سرعت های وحشتناک و بی سابقه ساخته شده اند.

رکورد کنونی سرعت قایقرانی بادبانی جهان برای کمی بیش از یک دهه پیش است که با سرعت 65.37 گره دریایی (121.06 کیلومتر در ساعت) باقی مانده است. این رکورد توسط پل لارسن با قایق بادبانی Vestas Sailrocket II در سال 2012 ثبت شد.

دلیلی وجود دارد که هیچ‌کس سریع‌تر از این حرکت نکرده است. دکل‌های صلب، اهرم بسیار خوبی را ارائه می‌کنند، بنابراین وقتی سعی می‌کنید از نیروی باد شدید استفاده کنید، آنها می‌خواهند قایق را بچرخانند.

اما رکوردها برای شکستن ساخته شده اند و هر دو تیم SP80 و Syroco رویکردهای کاملاً متفاوتی نسبت به لارسن دارند. هر دو تیم سرعت هدف خود را 81 گره دریایی (150 کیلومتر در ساعت) تعیین کرده اند، به این امید که کاملاً این رکورد را بشکنند. هر دو از بادبادک‌های بزرگی استفاده می‌کنند که روی اتصالات محکم به قایق‌ها وصل شده‌اند تا از واژگونی جلوگیری کنند، و هر دو از زمانی که این طرح‌ها را برای اولین بار در سال 2021 مطرح شد، راه طولانی را پیموده‌اند.

اگر این یک مسابقه زیبایی بود، قایق SP80 پیروز می شد زیرا این قایق تریماران بسیار شیک و زیبا ساخته شده است. این طراحی 10.5 متری دو صندلی را پشت سر هم قرار می دهد. یکی در صندلی عقب برای کار با بادبادک متصل به بازوی کنترلی در پشت کابین و دیگری برای هدایت قایق. این طراحی بر این تمرکز دارد که سه بدنه قایق را در تماس با آب نگه می دارد، بنابراین جریان هوای پرسرعت آن را واژگون نمی کند.

در ماه آگوست، تیم تحقیقاتی قایق SP80 را در دریاچه ژنو به آب انداخت و با سرعت 30 گره پشت یک قایق موتوری کشید تا  مقدار کشش را اندازه گیری کند و آن را با پیش‌بینی‌های مدل‌ کامپیوتری مقایسه کند.

این تیم اکنون در حال کار بر روی قسمت بادبان است و میخواهد از مقیاس کوچک شروع کند، سپس اندازه، قدرت و سرعت را به صورت تدریجی در طول زمان افزایش دهد.

در مورد Syroco، واقعا این وسیله نقلیه آبی را نمی توان قایق نامید. تیم سازنده آن را قایق بادبانی بی وزن می نامند. در اصل این وسیله از سه بخش بادبادک، کابین کوسه مانند و بال هیدرو فویل تشکیل شده است. بادبادک توسط سیم های اتصال به بدنه قایق متصل هست و با جریان باد کابین را به سمت جلو هدایت می کند. در اکثر مواقع کابین از سطح آب تا ارتفاع چند متر با افزایش سرعت بلند می شود و توسط بال هیدروفویل تعادل خود را حفظ می کند. این باید اولین طرح قایق هیدروفویلینگ باشد که در آن بدنه و فویل توسط یک سیم با کشش بالا و انعطاف پذیر به جای یک تکیه گاه محکم به هم متصل شده اند.

هیدروفویل ها به طور طبیعی توسط فرآیندی به نام کاویتاسیون به سرعت حدود 100 کیلومتر در ساعت محدود می شوند. در این حالت بال هیدروفویل یک منطقه پرفشار در یک طرف و یک منطقه کم فشار از طرف دیگر ایجاد می کند و منطقه کم فشار آنقدر کم می شود که آب شروع به تبخیر می کند و کشش بسیار زیادی ایجاد می کند.

تیم Syroco از اواخر سال 2021 نمونه های اولیه خود را آزمایش کرده است. در ابتدا، بادبادک با یک بازوی بوکسل متصل به یک قایق پشتیبانی جایگزین شد، اما اکنون این بادبادک تنها با نیروی باد به پرواز در آمده است.

هر دو تیم به تیونینگ، تغییرات، آزمایش و شتاب ادامه خواهند داد و ما مشتاقانه منتظریم تا ببینیم این طراحی های عجیب و غریب تا چه حد می توانند پیش بروند. مطمئناً داشتن دو تیم با منابع خوب و مبتکر که به طور همزمان به دنبال رکورد هستند، سرگرم کننده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.