رکورد شارژ سریع خودروی الکتریکی شکست

یک تیم دانشجویی موفق شدند رکورد جدیدی از شارژ سریع خودروی الکتریکی را در زمان 4 دقیقه به ثبت برسانند.

به گزارش تکناک، در بسیاری از موارد، فناوری‌های پیشرفته مورد استفاده در خودروهای مسابقه‌ای نیز به بازار خودروهای عمومی گسترش می‌یابند. یک تیم متشکل از بیش از 30 دانشجو در دانشگاه فناوری آیندهوون (TU/e) هلند، در یک رقابت استقامتی، فناوری جدیدی را توسعه دادند که به یک بسته باتری که 250 کیلومتر برد مسافتی را پشتیبانی میکند اجازه می‌دهد در کمتر از چهار دقیقه سریع شارژ شود.

چند سال پیش، یک گروه 10 نفره از دانشجویان دانشگاه TU/e گرد هم آمدند تا تیم InMotion را تشکیل دهند و با بهره‌گیری از دانش خود، قصد داشتند در مسابقات استقامتی 24 ساعته لمانز شرکت کنند.

از آن زمان به بعد، تعدادی وسیله نقلیه ساخته شده و در طول مسیر، رکوردهای یک یا دو دور شکسته شده است. تیم در حین توسعه نمونه اولیه، موفق شد در 12 دقیقه باتری را به 80 درصد ظرفیت شارژ کند، اما این به اندازه کافی سریع نبود. بنابراین، InMotion تلاشی دو ساله برای کاهش قابل توجه زمان پلاگین را آغاز کرد.

از آنجایی که فرآیند شارژ سریع گرمای زیادی تولید می‌کند، دانشجویان که تعدادشان بیش از 30 نفر است باید راهی برای جلوگیری از تخریب سریع سلول‌های باتری در طول فرآیند شارژ سریع پیدا می‌کردند.

جولیا نیمیجر، مدیر تیم گفت: ما یک فناوری خنک‌کننده نوآورانه در سطح ماژول توسعه دادیم، جایی که صفحات خنک‌کننده پر از مایع خنک‌کننده بین ماژول‌های حاوی سلول‌ها قرار می‌گرفتند. این به ما این امکان را می دهد که گرمای زیادی را از بسته باتری خارج کنیم. اگر می‌خواهید گرما را تا حد امکان به طور موثر از بسته باتری خارج کنید، باید تا حد ممکن سلول‌های باتری را از نزدیک خنک کنید. بنابراین، ما روشی را توسعه داده‌ایم که خنک‌سازی در سطح سلول را با مایع خنک کننده واقعی که بین سلول ها جریان دارد امکان‌پذیر می‌کند.

پس از انجام آزمایش‌های 24 ساعته، تنظیمات باعث حداقل خرابی در باتری شد و در نتیجه، در نمونه اولیه اتومبیل مسابقه‌ای LMP3 که به رانندگان جوان و تیم‌های جدید اجازه می‌دهد در مسابقات استقامت لمانز شرکت کنند، یک بسته باتری با ظرفیت 29.2 کیلووات‌ساعت و برد تقریبی 250 کیلومتر در هر شارژ نصب شد.

این بسته برای شارژ سریع 322 کیلوواتی رتبه بندی شده است و اعضای تیم InMotion توانستند آن را در 3 دقیقه و 56 ثانیه شارژ کنند و امیدواریم راه را برای پیت استاپ های فوق سریع هموار کنند. نمونه اولیه خودرو و باتری شارژ سریع آن در سال آینده تحت آزمایش های گسترده تری قرار می گیرند تا این فناوری را در مسابقه آینده 24 ساعته لمانز به نمایش بگذارند. اما معماری خنک کننده به مفهوم نیاز به یک فضای بیشتر در خودرو های الکتریکی است.

هنک جان برگولد، استاد پاره وقت مهندسی برق در TU/e گفت: تیم‌های دانشجویی مانند InMotion برای پیشبرد مرزها و آزمایش فناوری‌های جدید مهم هستند که توسط برنامه‌های چالش‌برانگیز مانند ماشین‌های مسابقه‌ای الکتریکی تشکیل میشوند. شارژ سریعتر باتری در خودروهای برقی مطمئناً بی اهمیت نیست. این نوآوری ها برای پذیرش بسته باتری با خنک کنندگی بهینه در بازار نقش مهمی ایفا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.