پشه‌ها به کمک ریشه کنی مالاریا می‌آیند

ریشه کنی مالاریا

محققان می گویند پشه هایی که امکان انتقال مالاریا را ندارند می توانند به ریشه کنی مالاریا کمک کنند.

به گزارش تک ناک ،مالاریا همچنان یک موضوع جدی است و هنوز هم باعث مرگ انسان ها می شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آفریقا محل 96 درصد مرگ و میر مبتلایان به مالاریا بوده است.

با این حال، از آنجایی که هر کشوری در جهان قادر به ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان خود برای درمان مالاریا که از طریق نوع خاصی از پشه منتقل می‌شود، نیست، جامعه علمی راه‌های دیگری را برای ریشه‌کن کردن این بیماری امتحان کرده است.
محققان در امپریال کالج لندن تکنیکی را طراحی کرده اند که پشه ها را قادر می سازد تا ترکیباتی را در روده خود تولید کنند که مانع از رشد انگل ها می شود. یک بیانیه مطبوعاتی نشان می‌دهد که به این ترتیب، انگل‌ها نمی‌توانند به غدد بزاقی پشه‌ها برسند، از این رو قبل از مرگ آنها از طریق نیش منتقل می‌شوند.

این روش ریشه کنی مالاریا در یک محیط آزمایشگاهی با موفقیت انجام شد و شیوع مالاریا را کاهش داد. دانشمندان امیدوارند که بتواند همین کار را در طبیعت انجام دهد. همچنین برنامه ریزی شده است که این تکنیک در دراز مدت با فناوری محرک ژنی موجود ترکیب شود، که می تواند این اصلاح را برای کاهش انتقال بیماری گسترش دهد.

digikala
دانشمندان پشه‌هایی را مهندسی کرده‌اند که رشد انگل‌های عامل مالاریا را در روده‌شان کاهش می‌دهند و از انتقال مالاریا به انسان جلوگیری می‌کنند.

دکتر Tibebu Habtewold از گروه علوم زیستی در امپریال، گفت: از سال 2015، پیشرفت در مقابله با مالاریا متوقف شده است. پشه ها و انگل هایی که حمل می کنند در برابر مداخلات موجود مانند حشره کش ها و درمان ها مقاوم می شوند همچنین بودجه تحقیقات افزایش یافته است. ما نیاز به توسعه ابزارهای جدید و نوآورانه داریم.

فرآیند اصلاح
هنگامی که پشه نیش می زند و خون قربانی را می مکد، دو مولکول به نام پپتیدهای ضد میکروبی در روده خود تولید می کند. سپس، پپتیدها رشد انگل مالاریا را مختل می کنند.

انگل ها از پرش به مرحله بعدی، جایی که انتظار می رود به غدد بزاقی برسند، عقب می افتند. در این بین، انتظار می رود که بیشتر پشه ها در طبیعت از بین بروند.
آسترید هورمن، نویسنده اول این مطالعه، از دپارتمان علوم زیستی امپریال می گوید: سال های زیادی است که تلاش کرده ایم پشه هایی بسازیم که توسط انگل آلوده نشوند یا پشه هایی بسازیم که با سیستم ایمنی خود می توانند همه انگل ها را پاک کنند. تاخیر در رشد انگل در داخل پشه یک تغییر مفهومی است که بسیاری از احتمالات دیگر برای جلوگیری از انتقال مالاریا از پشه ها به انسان را امکان پذیر کرده است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.