زایمان طبیعی پاسخ سیستم ایمنی نوزاد به واکسن‌ را تقویت می‌کند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که نحوه زایمان ممکن است بر پاسخ سیستم ایمنی بدن به دو واکسن مهم دوران کودکی تأثیر بگذارد.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که نحوه زایمان ممکن است بر پاسخ سیستم ایمنی بدن به دو واکسن مهم دوران کودکی تأثیر بگذارد.

به گزارش تک ناک، اخیرا مشخص شده است نوزادانی با زایمان طبیعی متولد می شوند،پس از دریافت واکسن عفونت های ریوی و مننژیت در مقایسه با نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا آمده اند، آنتی بادی بیشتری تولید می کنند.

این یافته‌ها ممکن است بر بحث‌های مربوط به سزارین بین مادران باردار و پزشکان تأثیر بگذارد و همچنین ممکن است توسعه واکسیناسیون شخصی‌سازی‌شده‌تری را نیز بیان کند.

محققان رابطه بین میکروب های روده و سطوح آنتی بادی را پس از واکسیناسیون در گروهی متشکل از 120 نوزاد که در هفته های 8 و 12 علیه عفونت های ریوی و مننژیت واکسینه شدند را مورد بررسی قرار دادند.

محققان توسعه میکروبیوم روده که متشکل از جامعه میکروب هایی است که در بدن ما زندگی می کنند در سال اول زندگی کودک و پاسخ ایمنی آنها به واکسن ها را با آزمایش نمونه های بزاق در 12 و 18 ماهگی دنبال کردند.

این تحقیق توسط تیمی از دانشگاه ادینبورگ،بیمارستان Spaarne و مرکز پزشکی دانشگاه در اوترخت و موسسه ملی بهداشت عمومی و محیط زیست در هلند انجام شد.

در 101 نوزادی که در نتیجه واکسنی که مقابل عفونت‌های ریوی ایمنی ایجاد می‌کند، برای میزان آنتی‌بادی‌ها آزمایش شدند، محققان دو برابر میزان آنتی‌بادی را در نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا آمدند در مقایسه با آنهایی که با سزارین به دنیا آمدند را مشاهده کردند.تغذیه با شیر مادر با 3.5 برابر میزان آنتی بادی بیشتر در مقایسه با کودکانی که با شیر خشک تغذیه شده بودند، مرتبط بود.

سطوح آنتی بادی در نتیجه واکسنی که در برابر مننژیت محافظت می کند بر روی 66 نوزاد آزمایش شد. کارشناسان متوجه شدند که میزان آنتی بادی ها برای نوزادانی که به طور طبیعی به دنیا می آیند،بدون توجه به شیردهی، 1.7 برابر بیشتر از آنهایی است که از طریق سزارین به دنیا می آیند. میکروبیوم روده در بدو تولد رشد می کند و در چند ماه اول زندگی به سرعت افزایش می یابد و بیشتر تحت تأثیر روش زایمان، شیردهی و مصرف آنتی بیوتیک قرار می گیرد.

این تیم ارتباط واضحی بین میکروب های روده آن نوزادان و میزان آنتی بادی ها پیدا کرد.به عنوان مثال، در میان تعداد زیادی از باکتری‌های روده، میزان بالای دو باکتری به ویژه بیفیدوباکتریوم و E. Coli،با پاسخ آنتی‌بادی زیاد به واکسنی که در مقابل عفونت‌های ریوی ایمنی ایجاد می کند،مرتبط بود.

سطوح بالای E. Coli همچنین با پاسخ آنتی بادی بالا به واکسنی که در مقابل مننژیت محافظت ایجاد می کند،مرتبط بود.نوزاد،بیفیدوباکتریوم و باکتری E.coli را از طریق تولد به شکل طبیعی به دست می آورد و شیر مادر برای تامین قند برای رشد این باکتری ها مورد نیاز است.

این تیم نتیجه گیری می کند که میکروبیوم نوزادان در اوایل زندگی به پاسخ سیستم ایمنی به واکسن ها کمک می کند و سطح محافظت در برابر برخی عفونت ها را در دوران کودکی تعیین می کند. به گفته کارشناسان، برنامه‌های واکسیناسیون نیز می‌تواند بر اساس نحوه زایمان یا تجزیه و تحلیل میکروبیوم نوزاد در آینده تنظیم شود.

دکتر اما دی کوف،اولین نویسنده این مطالعه و کارآموز میکروبیولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، گفت: ما انتظار داشتیم بین میکروبیوم روده و پاسخ های واکسن نوزادان ارتباطی پیدا کنیم، با این حال، هرگز فکر نمی کردیم که قوی ترین اثرات را  هفته های اول زندگی پیدا کنیم.

پروفسور دبی بوگارت،سرپرست این مطالعه و رئیس پزشکی کودکان در دانشگاه ادینبورگ، گفت: فکر می‌کنم جالب است که ما چندین میکروب مفید را شناسایی کرده‌ایم که بطور ویژه رابط بین نحوه تحویل و پاسخ‌های واکسن هستند. در آینده، ممکن است بتوانیم این باکتری های اندک را برای کودکانی که با سزارین متولد می شوند،به عنوان مثال، از طریق پیوند مدفوع از مادر به نوزاد یا استفاده از پروبیوتیک های طراحی شده به طور خاص، تکمیل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.