ساخت ربات حرارتی برای بررسی گرمازدگی در انسان

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا با ساخت ربات حرارتی که می تواند نفس بکشد، عرق کند و راه برود، گام مهمی برای مقابله با گرمازدگی در انسان ها برداشتند.

به گزارش تکناک، یک بیانیه مطبوعاتی از دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) نشان می‌دهد که ربات اندی، که اولین ربات آدمکی حرارتی است، توانایی تنفس و تعرق دارد و در فضای باز، از طریق راه رفتن، به بررسی واکنش بدن ما به گرمای شدید می‌پردازد.

اندی (ANDI) که به طور سفارشی برای دانشگاه ASU توسط شرکت فناوری اندازه‌گیری حرارتی Thermatrics ساخته شده است، قابلیت شبیه‌سازی عملکردهای حرارتی بدن انسان را دارد و دارای 35 سطح مختلف است، که هرکدام دارای سنسورهای دما و شار گرما و منافذ عرق هستند.

سالانه هزاران نفر در ایالات متحده بر اثر بیماری های ناشی از گرما جان خود را از دست می دهند، به طوری که استان ماریکوپا به تنهایی 425 مورد مرگ ناشی از گرما را در سال 2022 به خود اختصاص داده است که در مقایسه با سال گذشته، 25 درصد افزایش یافته است.

این ارقام احتمالاً بیشتر هم خواهند شد و انتظار می‌رود این کشور، در دهه‌های آینده موج‌های گرمای شدیدتری را تجربه کند.

شما نمی توانید انسان ها را در شرایط گرمای شدید خطرناک قرار دهید و آزمایش کنید که چه اتفاقی می افتد. اندی می تواند در این مورد به ما کمک کند.

دانشگاه ASU یک محفظه حرارتی طراحی کرده است که قادر است سناریوهایی را که در آن افراد در معرض دماهای بسیار گرم قرار می‌گیرند، به طور واقعی شبیه‌سازی کند. این محفظه قادر است دماهایی تا 140 درجه فارنهایت و نور خورشید با شدت بالا را تولید کند.

کانال های خنک کننده داخلی تضمین می کنند که آب خنک در سراسر بدن ربات حرارتی اندی گردش می کند و خنکی بدن او را در برابر شرایط گرمای شدید شبیه سازی شده، حفظ می کند.

سپس انواع متغیرهای پیچیده ای که بر درک ما از گرما تأثیر می گذارند، از جمله تابش نور از خورشید، تابش اشعه مادون قرمز از زمین و همرفت از هوای اطراف، اندازه گیری می شوند.

محققان امیدوارند با جفت کردن اندی با مارتی که ربات گرمای بیومترولوژیکی دانشگاه ASU است، مکانیسم‌های تعریق انسان را بهتر درک کنند.

مارتی ربات حرارتی می‌تواند به ما بگوید که چگونه محیط، مقدار گرمایی که به بدن وارد می‌شود تغییر می‌دهد، اما مارتی نمی‌داند در داخل بدن چه اتفاقی می‌افتد. مارتی محیط را اندازه گیری می کند و سپس اندی می تواند به ما بگوید که بدن چگونه می تواند واکنش نشان دهد. می توان مدل‌های مختلف BMI، سن و شرایط پزشکی مختلف را به اندی منتقل کرد.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که داده‌های جمع‌آوری‌شده از ربات ربات حرارتی و بینش‌های به‌دست‌آمده از طریق این ربات، به طراحی لباس‌های خنک‌کننده و اسکلت‌های بیرونی برای کوله‌پشتی‌هایی که برای پشتیبانی از یک سیستم خنک‌کننده طراحی شده‌اند، کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.