ساخت مبدل پلاسمایی جدید برای رسیدن به سکوت محض

دانشمندان دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس یک مبدل پلاسمایی توسعه داده‌اند که با استفاده از مفهوم جدیدی به نام “لایه برتر پلاسماکوستیک”، قادر است صدا را بهتر از ابزارهای معمولی کاهش دهد.

به گزارش تکناک، استانیسلاو سرگئیف، دانشجوی فوق دکترای گروه آکوستیک EPFL و نویسنده اصلی  این مطالعه توضیح داد: هدف ما کاهش تأثیر غشاء بود، اما آیا چیزی می‌تواند به سبکی هوا باشد؟

وی ادامه داد: ابتدا، ما لایه نازکی از هوا را بین الکترودها یونیزه کردیم و به آن “لایه برتر پلاسماکوستیک” گفتیم. ذرات هوا که الان به صورت الکتریکی شارژ شده‌اند، به سرعت به دستورات میدان الکتریکی خارجی پاسخ می‌دهند و به طور مؤثر با ارتعاشات صوتی موجود در هوای اطراف دستگاه هماهنگ می‌شوند تا آن را خنثی کنند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، ارتباط بین سیستم کنترل الکتریکی پلاسما و محیط صوتی به طور قابل توجهی سریعتر از یک غشاء است.

جاذب پلاسما فشرده

پلاسما این مزیت را دارد که می توان آن را برای کار در فرکانس های پایین و همچنین فرکانس های بالا تنظیم کرد و نسبت به بسیاری از راه حل های معمولی فشرده تر است.

هروه لیسک، دانشمند ارشد گروه آکوستیک EPFL گفت: 100 درصد شدت صدای ورودی توسط لایه برتر مبدل پلاسمایی جذب می شود و هیچ چیز به عقب منعکس نمی شود.

این منجر به یک جاذب پلاسما فشرده می شود که می تواند فرکانس صدای قابل شنیدن 20 هرتز را با لایه پلاسمایی تنها 17 میلی متر تنظیم کند. اکثر راه حل های کاهش نویز مرسوم، مانند دیوارهای جذب کننده، باید حداقل 4 متر ضخامت داشته باشند که قابلیت اجرا را به شدت محدود می کند.

لیسک می گوید: خارق‌العاده‌ترین جنبه در این مفهوم این است که برخلاف جاذب‌های صوتی معمولی که بر مواد حجیم متخلخل یا ساختارهای تشدید تکیه می‌کنند، مفهوم ما به نوعی موشکافانه است. ما از مکانیزم کاملاً جدیدی برای جذب صدا پرده برداری کرده ایم که می تواند تا حد امکان نازک و سبک شود و مرزهای جدیدی را از نظر کنترل نویز باز کند که در آن فضا و وزن به خصوص در فرکانس های پایین،اهمیت دارد.

شراکت برای توسعه جاذب های صوتی 

اکنون، EPFL با Sonexos SA، یک شرکت فن‌آوری صوتی مستقر در سوئیس، برای توسعه جاذب‌های صوتی فعال که از مفهوم لایه برتر پلاسماکوستیک استفاده می‌کنند، وارد همکاری شده است. هدف محصولات آنها کاهش نویز در طیف وسیعی از کاربردها، از جمله خودرو و بخش های تجاری و صنعتی است.

مارک دونالدسون، مدیرعامل و بنیانگذار Sonexos در بیانیه توضیح داد: این همکاری استراتژیک از تخصص EPFL در علم مواد و آکوستیک و همچنین سابقه اثبات شده Sonexos در ارائه راه حل های صوتی با کارایی بالا بهره میبرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.