ساخت پانسمان سه بعدی برای سوختگی های پوستی

 محققان دانشگاه واترلو موفق شدند که پانسمان های سفارشی برای درمان سوختگی های پوستی را با استفاده از پرینت سه بعدی بسازند.

به گزارش تکناک، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های پزشکی قابل توجهی در درمان زخم‌های پوستی از درمان‌های الکتریسیته گرفته تا بانداژهای هوشمند صورت گرفته است.

با این حال، هیچ درمان خاصی برای درمان زخم های سوختگی شدید پیدا نشده است. بیمارانی که از سوختگی های شدید رنج می برند اغلب نیاز به تعویض مکرر پانسمان دارند که این مسئله می تواند دردناک باشد.

اخیرا محققان دانشگاه واترلو برای این موضوع فکری کرده اند و به یک ماده منحصر به فرد در پانسمان برای درمان سوختگی های پوستی دست یافته اند.

چیزی که این پانسمان را از بقیه متمایز می کند این است که می توان آن را با پرینت سه بعدی برای ایجاد پانسمان های سفارشی بر اساس محل سوختگی و حتی پوشاندن قسمت های ناهموار صورت مانند بینی، ساخت.

این پانسمان نرم و انعطاف پذیر از هیدروژل ساخته شده است. برای ساخت پانسمان جدید، تیم تحقیقاتی ابتدا یک سری اسکن سه بعدی از قسمت سوخته بدن گرفتند و سپس با پرینت سه بعدی، بافت زخمی را به طور دقیق پوشش دادند.

این روش به پانسمان اجازه می دهد تا به سطوح ناهموار پوست مانند بینی و انگشتان دست نیز بچسبد.

علاوه بر این، در چاپ سه بعدی می توان ماده مبتنی بر هیدروژل این پانسمان را از قبل با دارو بارگذاری کرد و مستقیماً در زخم قرار داد. این امر نیاز مکرر به تعویض پانسمان و همچنین درد برداشتن پانسمان را کاهش می دهد.

برای درمان آسیب های سوختگی، می‌توان شکل پانسمان را با استفاده از چاپگر سه بعدی سفارشی کرد. به علاوه، ماده موجود در این پانسمان دارای چسبندگی سطحی دقیقی است که یک ویژگی کلیدی است. این ماده می تواند به راحتی به پوست بچسبد و جدا شود.

توانایی برداشتن این پانسمان با درد کمتر به لطف مواد پلیمری پاسخگوی حرارتی است. هنگامی که زمان بررسی زخم فرا می رسد، یک پارچه سرد روی سطح بیرونی پانسمان قرار می گیرد و به هیدروژل اجازه می دهد تا خنک و منبسط شود. همچنین اجازه می دهد تا مواد، چسبندگی خود را روی جای زخم شل کند. بدین ترتیب امکان برداشتن پانسمان با درد کم یا بدون هیچگونه ناراحتی فراهم می شود.

مواد موجود در این پانسمان شامل یک پلیمر زیستی به دست آمده از جلبک دریایی، یک پلیمر پاسخگوی حرارتی و نانوبلورهای سلولز است.

این پانسمان پیشرفته علاوه بر قابلیت جدا شدن ساده از روی پوست و توانایی تسریع روند بهبودی برای قربانیان سوختگی، ممکن است در سایر کاربردهای پزشکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع این پانسمان مبتنی بر پلیمر ممکن است در شیمی درمانی و همچنین صنعت لوازم آرایشی نیز استفاده شود. متخصصان زیبایی می‌توانند از فناوری اسکن سه بعدی برای تجزیه و تحلیل ویژگی‌های صورت مشتریان خود و سفارشی کردن ماسک‌های هیدروژل حاوی محصولات خاص صورت و پوست استفاده کنند. علاوه بر این، این رویکرد نوآورانه می تواند برای جراحان پلاستیک نیز مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.