این گروه از سالمندان دچار آلزایمر نمی شوند

تحقیقات جدید نشان داده است که افراد 65 ساله و بالاتر که واکسن‌های روتین خود را زده اند، به میزان قابل توجهی کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

به گزارش تکناک، این مطالعه اهمیت واکسیناسیون را نه تنها در محافظت در برابر بیماری های عفونی، بلکه در ارائه درجه ای از محافظت در برابر زوال عقل نیز نشان می دهد.

برای اکثر افراد، واکسیناسیون بخشی از دوران کودکی است که برای محافظت از کودکان در برابر بیماری های عفونی جدی و جامعه ای که آنها بخشی از آن هستند، طراحی شده است. برای کسانی که در انتهای دیگر طیف زندگی قرار دارند، یعنی سالمندان، واکسن های دیگر نیز دقیقا به همین دلایل، مهم در نظر گرفته می شوند.

واکسن هایی که به طور معمول در دوران کودکی تجویز می شوند شامل واکسن هایی هستند که در برابر کزاز، دیفتری، سیاه سرفه و عفونت پنوموکوک، بدن کودک را ایمن سازی می کنند. واکسن‌های کزاز و دیفتری در یک واکسن قرار می‌گیرند که ممکن است شامل واکسن سیاه سرفه (Td/Tdap) باشد یا نباشد. واکسن پنوموکوک (PCV) برای کودکان زیر پنج سال و بزرگسالان 65 سال و بالاتر توصیه می شود. همچنین به افراد بالای 50 سال در ایالات متحده و بالای 70 سال در استرالیا و بریتانیا توصیه می شود که واکسن زونا یا هرپس زوستر (HZ) را تزریق کنند.

با توجه به جمع آوری شواهد مبنی بر اینکه واکسیناسیون بزرگسالان ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر (AD) و زوال عقل مرتبط را کاهش دهد، محققان دانشگاه بهداشت تگزاس در هیوستون مطالعه ای را برای مقایسه خطر ابتلا به بیماری زوال عقل در بزرگسالان، با و بدون واکسیناسیون قبلی انجام دادند.

همین محققان اخیراً کشف کرده بودند که افرادی که حداقل یک بار در طول زندگی خود واکسن آنفولانزا زده بودند در مقایسه با همسالان واکسینه نشده خود، 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به آلزایمز بودند.

پل شولز، نویسنده مقاله حاضر در این مطالعه گفت: ما در تعجب بودیم که آیا یافته های مربوط به آنفولانزا مختص واکسن آنفولانزا است یا خیر. این داده ها نشان داد که چندین واکسن دیگر در بزرگسالان نیز با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

این مطالعه شامل بیمارانی بود که در طول یک دوره دو ساله زوال عقل نداشتند و در شروع دوره پیگیری هشت ساله، حداقل 65 نفر بودند. محققان دو گروه مشابه از بیماران را با یکدیگر مقایسه کردند، یک گروه توسط واکسن‌های Td/Tdap، PCV و HZ واکسینه شده بودند و گروه دیگر هیچ واکسنی نزده بودند.

با کنترل برخی از شرایط اجتماعی و بیماری های زمینه ای، مشخص شد که در بیماران 65 سال و بالاتری که واکسن Tdap/Td (به مقدار 30٪ کاهش خطر)، واکسن HZ (به مقدار 25٪) یا واکسن پنوموکوک (به مقدار 27٪) را زده بودند، در آنها خطر ابتلا به زوال عقل به طور قابل توجهی نسبت به گروهی که واکسن نزده بودند، کاهش یافت.

محققان می گویند که یافته های این تحقیق اهمیت واکسیناسیون را نه تنها در محافظت در برابر بیماری های عفونی، بلکه در فواید محافظت کننده در برابر بیماری های عصبی نیز نشان می دهد. اگرچه این مطالعه رابطه علنی بین واکسن‌ها و بیماری زوال عقل را نشان نمی‌دهد، اما محققان این فرضیه را دارند که چرا واکسیناسیون ممکن است به محافظت در برابر بیماری ها به فرد کمک کند.

بوکبایندر، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما فرض را بر این می‌گذاریم که کاهش خطر بروز بیماری زوال عقل مرتبط با واکسن‌ها، احتمالاً به دلیل ترکیبی از مکانیسم‌ها است. واکسن‌ها ممکن است نحوه پاسخ سیستم ایمنی به تجمع پروتئین‌های سمی که در بروز بیماری زوال عقل نقش دارند را تغییر دهند، مانند افزایش کارایی سلول‌های ایمنی در پاکسازی پروتئین‌های سمی. به این شکل واکسن ها باعث کاهش آسيب جانبي به سلول‌های سالم مغز می شوند. البته این واکسن‌ها در برابر عفونت‌های مانند هرپس زوستر (شیرینگل) نيز از بدن حفاظت ميكند كه این مسئله ميتواند باعث التهاب عصبي شود.

علاوه بر این، مطالعات آینده‌نگر بیشتری برای بررسی تأثیر واکسن‌ها بر بیماری آلزایمر مورد نیاز است. البته گفتنی است که یک سری نگرانی‌های اخلاقی در مورد انجام آزمایشی وجود دارد که در آن شرکت‌کنندگان نباید واکسن بزنند و این مسئله ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در آنها شود.

این مطالعه در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.