سبزیجات و میوه بخورید تا آلزایمر نگیرید

سبزیجات و میوه بخورید تا آلزایمر نگیرید

یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخی ریزمغذی ها در میوه ها و سبزیجات می توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

به گزارش تکناک، بیش از 6.5 میلیون آمریکایی به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که بیش از 70 درصد از این گروه، 75 سال یا بیشتر سن دارند.

این اختلال مغزی بر حافظه و مهارت‌های تفکر تأثیر منفی می‌گذارد و در نهایت انجام کارهای ساده یا یادآوری خاطرات خاص را برای بیماران به چالش می‌کشد.

خطر ابتلا به بیماری آلزایمر با عوامل بسیاری مانند ژنتیک، فشار خون بالا، دیابت، چاقی، خواب مناسب و سلامت اجتماعی مرتبط است. در کنار عوامل ذکر شده، نباید یک عامل بسیار مهم را نادیده گرفت و آن هم چیزی نیست جز رژیم غذایی.

مطالعه جدید که در دانشکده پزشکی ویرجینیا تک کاریلیون انجام شد، به بررسی چگونگی تأثیر برخی از جنبه های رژیم غذایی با سلامت مغز افراد مبتلا به آلزایمر پرداخت. تیم تحقیقاتی متوجه شد که کاروتنوئید که یک ریزمغذی در مغز می باشد، در بین افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مقایسه با افراد بدون این بیماری در مقادیر کمتری یافت می شود.

در این مقاله نحوه تأثیر برخی از انتخاب های غذایی بر مغز و همچنین نحوه افزایش مصرف این ماده مغذی قدرتمند در رژیم غذایی آمده است.

ارتباط موثر بین مصرف کاروتنوئید و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

مطالعه جدید تأیید می کند که انتخاب های غذایی ممکن است بر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر تأثیر بگذارد.

این یافته از آنچه یک مطالعه قبلی در مورد مصرف یک ریزمغذی خاص به نام کاروتنوئید، توسط بیماران پیشنهاد کرده بود، پشتیبانی می کند.

مطالعه قدیمی‌تر قبلی، به نام پروژه حافظه عجله و پیری، از سوابق سالانه رژیم غذایی 1489 شرکت‌کننده که بازنشسته یا در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کردند، به منظور تجزیه و تحلیل هرگونه رابطه موثر بین عادات غذایی و سلامت مغز استفاده کرد.

تیم تحقیقاتی متوجه شد که مصرف کاروتنوئیدها یا ترکیبات طبیعی موجود در بسیاری از غذاها، به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

نمونه هایی از کاروتنوئیدهای ارزیابی شده در این مطالعه شامل بتاکاروتن (موجود در هویج، طالبی، اسفناج و سیب زمینی شیرین) و لوتئین (موجود در زرده تخم مرغ، شاهی و پسته) است.

دکتر کتلین دوری، که پروفسور دانشکده پزشکی ویرجینیا و یکی از محققین این مطالعه است، در این مطالعه جدید عمیق‌تر به این موضوع پرداخت و ریزمغذی‌های موجود در مغز اهداکنندگان مبتلا به بیماری آلزایمر و بیماران غیر آلزایمری را بررسی کرد.

به عبارت دیگر، دوری و همکارانش میزان کاروتنوئید مغز افراد مبتلا به این بیماری و افراد بدون این بیماری را مقایسه کردند.

آنها فهمیدند که غلظت برخی از کاروتنوئیدها در مغز یعنی لیکوپن، زآگزانتین، لوتئین و آلفا توکوفرول(ویتامین E) ، در بین افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مقایسه با افراد بدون این بیماری در مقادیر کمتری یافت می‌شود.

به گفته دوری، التهاب و اکسیداسیون بخشی از توسعه بیماری آلزایمر در نظر گرفته می شود. از آنجایی که این کاروتنوئیدها عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند، ممکن است به همین دلیل باشد که تفاوت در غلظت آنها در بیماران و افرادی که این بیماری را ندارند، مشاهده شد.

دوری گفت: این اولین گزارش از میزان کاروتنوئید در مغزهای مبتلا به بیماری آلزایمر است. کاروتنوئیدها می توانند آسیب های ناشی از متابولیسم طبیعی مغز را به حداقل برسانند و رژیم غذایی غنی از لوتئین، زآگزانتین و لیکوپن (و همچنین یک رژیم غذایی سالم به طور کلی) ممکن است به حفظ تناسب اندام و عملکرد خوب مغز کمک کند.

چگونه کاروتنوئیدهای حامی سلامت مغز را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

سبزیجات نه تنها مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستند، بلکه به طور معمول منبعی از کاروتنوئیدها نیز هستند.

دکتر توبی آمیدور، برنده جایزه FAND و بهترین متخصص تغذیه مجله وال استریت گفت: با توجه به اینکه از هر 10 آمریکایی تنها 1 نفر نیاز سبزیجات خود را تامین می کند، این مطالعه یک دلیل دیگر برای افزودن سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی است.

بر اساس این یافته‌های جدید، منابع غذایی لیکوپن، زآگزانتین، لوتئین و آلفا توکوفرول (ویتامین E) باید جایی در بشقاب شما داشته باشند تا سلامت مغز شما را تامین کنند.

  • لیکوپن: گوجه فرنگی، هندوانه، گواوا
  • زیگزانتین: ذرت زرد، زرده تخم مرغ، فلفل نارنجی
  • لوتئین: سبزی شاهی، زرده تخم مرغ، کیوی، پسته
  • ویتامین E: تخمه آفتابگردان، کدو تنبل، بادام زمینی

غذا خوردن برای حمایت از سلامت مغز

دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها اهداف خاصی را برای دریافت کاروتنوئید ارائه نمی کند، اما پیشنهاد می کند حداقل 3 وعده سبزیجات و دو وعده میوه در روز میل کنید.

گنجاندن محصولات غنی از کاروتنوئید در رژیم غذایی می تواند به بدن شما با ترکیبات حامی سلامت مغز کمک کند.

یک متخصص تغذیه به نام دکتر رکسانا احسانی گفت: سعی کردن برای خوردن انواع سبزیجات مختلف بسیار مهم است. خوردن سبزیجات با رنگ های مختلف بسیار مهم است، زیرا هر سبزی دارای مواد مغذی متفاوتی است و مجموعه ای متفاوت از مواد مغذی را به شما ارائه می دهد.

برخی عادات غذایی می توانند چارچوبی برای مصرف کاروتنوئیدهای بیشتر در رژیم غذایی شما فراهم کنند.

به عنوان مثال، پیروی از رژیم غذایی MIND که رژیمی ترکیبی از رژیم های مدیترانه ای و DASH است، می تواند به کاهش زوال عقل کمک کند.

در میان توصیه هایی مانند داشتن حداقل یک وعده غذایی در هفته که شامل ماهی و حداقل سه وعده غلات کامل در روز است، رژیم MIND بر مصرف سبزیجات تاکید دارد. به طور خاص این رژیم افراد را تشویق می کند که حداقل یک وعده سبزیجات برگ سبز در روز و حداقل شش وعده سبزیجات برگ سبز در هفته بخورند.

دستورالعمل های خاص برای رژیم MIND به شرح زیر است:

  • بیش از 3 وعده در روز غلات کامل
  • بیش از 1 وعده در روز سبزیجات (به غیر از برگ سبز)
  • بیش از 6 وعده در هفته سبزیجات برگ سبز
  • بیش از 5 وعده در هفته آجیل
  • بیش از 4 وعده غذایی در هفته لوبیا
  • بیش از 2 وعده توت در هفته
  • بیش از 2 وعده غذایی طیور در هفته
  • بیش از 1 وعده غذایی در هفته ماهی غیر سرخ شده
  • روغن زیتون، روغن مورد استفاده در این رژیم است

رژیم MIND، اگرچه مطمئناً یک روش تضمین شده برای جلوگیری از زوال عقل نیست، اما راهنمایی مفیدی برای بیشتر خوردن غذاهای تقویت کننده مغز ارائه می دهد.

با این حال، هر مورد از آلزایمر متفاوت است و افراد باید با یک متخصص مشورت کنند تا در مورد شرایط و نیازهای مربوط به سلامت مغز خود صحبت کنند.

دوری گفت: برخی از فرآیندهای مرتبط با آسیب شناسی آلزایمر را می توان با کاروتنوئیدها کند کرد، اما ما معیاری نداریم که به ما اجازه دهد پیش بینی کنیم که آیا این ماده برای تأثیر مناسب بر روی این بیماری کافی است یا خیر. اما ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی سالم بهترین گزینه برای ما است تا مغزمان را در شرایط مطلوب نگه داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram