سریع ترین ابر رایانه جهان همچنان پرمشکل کار می کند

ساخت یک ابر رایانه همیشه چالش برانگیز است، اما ایجاد اولین سیستم کلاس exascale در صنعت، مواجهه با چیزی کاملاً غیرمنتظره است و نیاز به کار زیادی با سخت افزار و نرم افزار دارد.سریع ترین ابر رایانه 

به گزارش تک ناک، این ممکن است در مورد ابررایانه مرزی آزمایشگاه ملی Oak Ridge رخ دهد، که به سختی می تواند یک روز بدون نقص سخت افزاری متعدد دوام بیاورد.
ORNL’s Frontier اولین سیستم صنعت است که با استفاده از پردازنده های 64 هسته ای EPYC Trento AMD، پردازنده های گرافیکی محاسباتی Instinct MI250X و اتصالات Slingshot HPE با توان 21 مگاوات، حداکثر عملکرد 1.685 FP64 ExaFLOPS را ارائه می دهد. HPE سیستم را ساخت و از معماری Cray EX (در برگه جدید باز می‌شود) استفاده کرد که برای برنامه‌های کوچک‌تر طراحی شده است، عمدتاً برای ابررایانه‌های فوق سریع.


در حالی که روی کاغذ، ابرکامپیوتر Frontier فوق‌العاده خوب به نظر می‌رسد، و قطعات سخت‌افزاری سیستم آن تحویل داده شده است، به نظر می‌رسد که مشکلات سخت‌افزاری باعث می‌شود دستگاه آنلاین نشود و در دسترس محققان که به عملکردی حدود 1 FP64 ExaFLOPS نیاز دارند نباشد.

جاستین ویت، مدیر برنامه Oak Ridge Leadership Computing Facility (OLCF)، در مصاحبه ای با InsideHPC گفت: ما در حال کار روی مشکلات سخت افزاری هستیم و مطمئن می شویم که آنها چه هستند. شما در این مقیاس شکست خواهید داشت. آقای ویت تایید نکرد که سیستم با Instinct یا Slingshot مشکل خاصی دارد، اما تاکید کرد که دستگاه از مشکلات سخت افزاری متعددی رنج می برد.


Frontier سریع ترین ابر رایانه وعده داده شده آزمایشگاه ملی Oak Ridge تنها سیستمی نیست که از معماری Cray EX HPE با اتصالات Slingshot، CPUهای EPYC AMD و GPUهای محاسباتی AMD Instinct استفاده می کند. به عنوان مثال، ابرکامپیوتر Lumi فنلاند (Cray EX، EPYC Milan، پردازنده‌های گرافیکی محاسباتی Instinct MI250X) حداکثر عملکرد ۵۵۰ PetaFLOPS را ارائه می‌کند و رسماً به عنوان سومین ابرکامپیوتر قدرتمند جهان رتبه‌بندی می‌شود. شاید مشکل در مقیاس دستگاهی باشد که در مجموع 60 میلیون قطعه استفاده می کند.
تنها زمان نشان خواهد داد که آیا ابرکامپیوتر Frontier که در ابتدا وعده داده شده بود در سال 2022 به عنوان سریع ترین ابر رایانه  جهان آنلاین شود، با توجه به اینکه هنوز به طور رسمی به کار گرفته نشده است،از سال 2023 در دسترس محققان قرار خواهد گرفت یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.