همکاری مشترک استارتاپ فضایی اروپا با هند برای سفر به ماه

گزارش The Next Web نشان می دهد که استارتاپ فضایی اروپا با سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) توافق نامه ای را برای سفر به ماه تا سال 2028 امضا کرده است.

به گزارش تکناک، شرکت مستقر در بوردو و مونیخ با بازوی تجاری با نام New SpacefhIndia Limited (NSIL) شریک خواهد شد و از وسیله پرتاب ماهواره قطبی (PSLV) سازمان پژوهش های فضایی هند استفاده خواهد کرد.

ISRO اخیراً با تبدیل هند به اولین کشوری که فرود نرم موفقی را در منطقه قطب جنوب قمری انجام داد، تاریخ ساز شد.

اولین ماموریتی که به عنوان بخشی از مشارکت ISRO و شرکت اکتشاف انجام می شود، در حال حاضر برای ژانویه 2024 برنامه ریزی شده است. این ماموریت شامل آزمایش Bikini، که یک نسخه اولیه کوچک از فضاپیمای قابل استفاده مجدد Nyx شرکت اکتشاف است، می باشد.

در طی آن ماموریت آزمایشی، Bikini در جو می سوزد، اما این شرکت همچنین یک ماژول نمونه اولیه به نام Mission Possible را مستقر خواهد کرد.

Nyx که از نام یک الهه یونانی نامگذاری شده است، رابط های باز موجود در SpaceStore خواهد داشت تا به شرکت ها اجازه دهد برنامه های کاربردی جدیدی برای فضاپیما توسعه دهند. اولین ماموریت مداری Bikini برای سال 2026 برنامه ریزی شده است.

Bikini در ابتدا قرار بود پاییز امسال با موشک آریان 6 نسل بعدی Arianespace پرتاب شود. با این حال، عرضه اولیه آریان 6 در موارد متعددی به تعویق افتاده است. در حال حاضر انتظار می رود سال آینده راه اندازی شود. این تأخیرها باعث شد که شرکت اکتشاف به دنبال شریک متفاوتی برای راه‌اندازی خود باشد که منجر به مشارکت با ISRO شد.

پاسخ اروپا به اسپیس ایکس

اروپا در حال حاضر در حال تجربه یک بحران موشکی است که عمدتاً به این دلیل است که Arianespace  آخرین ماموریت خود را با آریان 5 پرتاب کرده است اما هنوز با آریان 6 پرواز نکرده است. یک پرتابگر کوچکتر اروپا، با نام Vega-C booster نیز پس از شکست در دومین پرواز خود در دسامبر سال گذشته، زمین گیر شد.

در جریان نشست خبری سالانه آژانس فضایی اروپا (ESA) در ژانویه، مدیرکل جوزف اشباخر گفت: از اواسط سال 2023، ما دسترسی تضمینی به فضا برای پرتاب های اروپایی نداریم و این یک مشکل بزرگ است.

شرکت اکتشاف تنها شرکت اروپایی نیست که به دلیل وقفه فعلی در پرتاب های اروپا، کسب و کار خود را به جای دیگری می برد. شرکت بریتانیایی Open Cosmos اخیراً اعلام کرد که ماهواره‌های خود را به جای آریان 6 با مأموریت فاکون 9 اسپیس ایکس پرتاب خواهد کرد. ESA همچنین اخیراً تلسکوپ ماده تاریک اقلیدس خود را با یک فالکون 9 به فضا پرتاب کرد.

در بلندمدت، شرکت اکتشاف امیدوار است با ارائه یک فضاپیمای باری اروپایی با اسپیس ایکس رقابت کند. این شرکت Nyx را برای حمل محموله و در نهایت فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و همچنین ماه طراحی کرد. خوشبختانه، این استارتاپ فضایی اروپایی در ماه فوریه، 40 میلیون یورو برای فناوری فضایی اروپا جذب کرد.

در مصاحبه ای با Sifted، موسس و مدیر عامل شرکت اکتشافات، هلن هوبی توضیح داد که آمریکا و چین کپسول های قابل استفاده مجدد دارند اما اروپا هیچ کپسولی ندارد. بسیار مهم است که ما ظرفیت انجام این کار را داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.