ساخت سلول خورشیدی با استفاده از خاک ماه

ناسا با هدف ایجاد شرایط زندگی در خارج از زمین برای فضانوردان یک قرارداد 35 میلیون دلاری با شرکت Blue Origin برای ساخت سلول خورشیدی از خاک ماه امضا کرده است.

به گزارش تکناک، بزرگترین گلوگاه برای حضور دائمی انسان در ماه، هزینه سرسام آور ارسال تجهیزات و تدارکات از زمین است. ناسا و سایر آژانس های فضایی معتقدند که بهترین راه برای غلبه بر این موضوع استفاده تا حد امکان از منابع محلی برای تولید آنچه مورد نیاز است، می باشد.

Blue Alchemist که از سال 2021 در حال توسعه است، نمونه ای از این موضوع است. مفهوم اصلی این است که یک فرآیند کامل ایجاد شود که خاک ماه را که به طور رسمی به نام سنگلیت شناخته می‌شود، به عنوان ماده اولیه در نظر بگیرد و سلول خورشیدی کامل و سایر محصولات را تولید کند.

Blue Alchemist coating solar cell with glass

با استفاده از یک ماده خام شبیه‌سازی‌شده سنگلیت قمری که بر روی زمین ساخته شده است و اندازه دانه و همچنین عناصر موجود در نسخه اصلی را تقلید می‌کند، فرایند Blue Alchemist از یک سری مراحل برای ذوب مواد در دمای 1600 درجه سانتیگراد (2.912 درجه فارنهایت) و سپس حذف عناصر مختلف با استفاده از الکترولیز و روشهای دیگر استفاده می کند، سپس با یک سیستم بدون تماس، مواد مذاب را از یک مرحله به مرحله بعدی منتقل می کند. همه این فرایند ها را می توان در شرایط سطح ماه تکرار کرد.

Molten material moving through the Blue Alchemist process

در طی این فرآیند، اکسیژن جوشانده و جمع آوری می شود. سپس فلزات از جمله آهن، آلومینیوم و سیلیکون استخراج می شوند. محصول نهایی سیلیکونی است که بیش از 99.999 درصد خالص است و برای سلول های خورشیدی مناسب است و برای تولید به روش های سمی یا انفجاری نیاز ندارد.

Oxygen boiling away from molten material

حتی شیشه ای که برای پوشش سلول خورشیدی ساخته شده از سیلیکون استفاده می شود، محصول Blue Alchemist است. به گفته Blue Origin، این فرایند به دلیل عدم انتشار آلاینده ها به یک سیستم سازگار با محیط زیست برای استفاده در زمین تبدیل شده است.

پت ریمیا، معاون مدیر توسعه سیستم‌های فضایی Blue Origin، می‌گوید: استخراج منابع عظیم فضایی برای بهره مند سازی زمین بخشی از مأموریت ما است و ما بسیار خوشنود هستیم که این پروژه مشترک را با ناسا انجام میدهیم. ابتدا انسان ها را به ماه باز می گردانیم، سپس شروع به زندگی خارج از زمین می کنیم.

هدف این قرارداد رسیدن به تمام اهداف Blue Alchemist تا سال 2026 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.