سهل انگاری X در مقابله با اطلاعات نادرست آب و هوا

تحقیقات نشان می‌دهد که پلتفرم X در میان تمام رسانه‌های اجتماعی در مبارزه با اطلاعات نادرست آب و هوا، پایین‌ترین رتبه را دارد.

به گزارش تکناک، در حالی که یوتیوب، متا (فیسبوک) و تیک‌تاک در حال اتخاذ اقداماتی برای مبارزه با اطلاعات نادرست درباره تغییرات اقلیمی هستند، اما اجرای قوانین ناکافی است. اما یک گزارش جدید نشان می‌دهد که X ایلان ماسک (توییتر سابق) کار بدتری انجام می‌دهد.

اطلاعات نادرست درباره تغییرات آب و هوایی، از جمله آنچه توسط صنعت سوخت‌های فسیلی حمایت می‌شود، همچنان در رسانه‌های اجتماعی رونق دارد. در حالی که گوگل، یوتیوب، متا و تیک‌تاک همچنان در مدیریت محتوای انکار تغییرات اقلیمی کوشا نیستند، تحلیل‌های منتشر شده توسط یک ائتلاف از گروه‌های محیط‌زیستی و پژوهشگران به نام Climate Action Against Disinformation نشان می‌دهد که X سیاست‌های روشنی در خصوص رسیدگی به این محتوا ندارد و شفاف نیست که چه اقداماتی انجام می‌دهد.

از بین 21 امتیاز ممکن، پژوهشگران امتیازهایی را به پلتفرم‌ها بر اساس اثربخشی آنها در مدیریت اطلاعات نادرست و غلط درباره تغییرات اقلیمی اعطا کردند؛ این امتیازها با استفاده از ترکیبی از رهنمودهای جامعه شرکت، سیاست‌های قوانین خدمات، اطلاعیه‌های مطبوعاتی، مقالات خبری و تحقیقات مستقل ارزیابی شدند. پینترست با 12 امتیاز بالاترین رتبه را کسب کرد، دنباله آن تیک‌تاک با نه امتیاز، پلتفرم‌های متا از جمله فیسبوک و اینستاگرام با هشت امتیاز و یوتیوب با شش امتیاز قرار گرفتند. اما X با یک امتیاز، در رتبه آخر قرار گرفت.

شبکه ایکس در روز زمین در سال گذشته اعلام کرد که تبلیغاتی که علیه توافق علمی درباره تغییرات آب و هوا اعتراض می‌کنند را ممنوع خواهد کرد.

این بار نخستین باری نبود که شبکه ایکس قول داده بود تبلیغات اطلاعات نادرست درباره تغییرات اقلیمی را متوقف کند. این پلتفرم در سال 2019 نیز قول داده بود دیگر تبلیغات سیاسی را شامل تبلیغات گروه‌های انکار تغییرات اقلیمی نپذیرد، اما این اقدام هیچ تأثیری در متوقف کردن تبلیغات “سبزشویی” توسط شرکت اگزون‌موبیل یا سایر شرکت‌های صنعت سوخت‌های فسیلی نداشت.

X سال گذشته در روز زمین اعلام کرد که تبلیغاتی که علیه توافق علمی درباره تغییرات اقلیمی هستند را ممنوع خواهد کرد. این بار نخستین باری نبود که X قول داده است تبلیغاتی که اطلاعات نادرست درباره تغییرات اقلیمی را منتشر می‌کنند را متوقف کند.

در سال 2019 این پلتفرم قول داده بود که دیگر تبلیغات سیاسی را – از جمله تبلیغات گروه‌های انکار تغییرات اقلیمی – نخواهد پذیرفت، اما این اقدام هیچ تأثیری بر کمپین‌های تبلیغاتی “سبزشویی” اکسون‌موبیل یا صنعت سوخت‌های فسیلی نداشت.

بعد از مالکیت ایلان ماسک بر X در پاییز سال 2022، این پلتفرم در اجرای سیاست‌ها وضعیت مشابه یا برگشت به عقب را تجربه کرده است. پژوهشگران نوشتند:  در مورد X/Twitter، خرید این شرکت توسط ایلان ماسک ابهاماتی در مورد اینکه کدام سیاست‌ها هنوز پابرجا هستند و کدام‌ها نیستند، را ایجاد کرده است.

در ژانویه، X اعلام کرد که محدودیت خود را درباره تبلیغات “بنیادی” سیاسی کاهش خواهد داد. در حالی که محدودیت توییتر برای محتوای نامناسب در تبلیغات شامل “محتوای نادرست” است، اما در حال حاضر به طور صریح تبلیغاتی که انکار تغییرات آب و هوا را ترویج می‌دهند را ممنوع نمی‌کند. در حالی که X در پیشنهاد خود برای گزارش توییت‌ها، گزینه‌هایی برای اطلاعات گمراه‌کننده درباره کووید-۱۹ یا انتخابات وجود دارد، هیچ دسته‌بندی برای انکار تغییرات آب و هوا وجود ندارد. کاربران ایکس مواردی را اشاره کرده‌اند که یادداشت‌های اجتماعی توسط افراد انکار کننده تغییرات آب و هوا پذیرفته شده و در پست‌هایی درباره محیط زیست قرار گرفته‌اند.

اگرچه سایر پلتفرم‌ها در گزارش امتیاز بیشتری کسب کردند، اما گزارش اشاره کرد که بیشتر آن‌ها نیازمندی‌های اساسی را برآورده نمی‌کنند. به عنوان مثال، نه یوتیوب، نه متا (فیسبوک و اینستاگرام) و نه تیک‌تاک تعریفی “واضح و جامع از تغییرات آب و هوا” ندارند، همانطور که پژوهشگران ادعا می‌کنند.

اما نکته مهم این است که هیچ پلتفرمی به نظر نمی‌رسد که به کاربران خود درباره اقداماتی که پس از گزارش اطلاعات نادرست درباره تغییرات آب و هوا انجام می‌شود، به‌روزرسانی ارائه کند یا گزارش‌های منظمی درباره تأثیر تغییرات الگوریتم بر اطلاعات مربوط به تغییرات آب و هوا منتشر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.