سوپر جی پی اس موقعیت‌یاب مکانی را بهبود می‌بخشد

سوپر جی پی اس

مهندسان هلندی  یک سیستم موقعیت‌یابی ترکیبی به نام سوپر جی پی اس ( SuperGPS) که از اتصالات بی‌سیم و نوری برای تعیین مکان‌ با دقت چند سانتی‌متر استفاده می‌کند را توسعه داده‌اند.

به گزارش تکناک ، GPS برای چندین دهه یک فناوری حیاتی بوده است، اما در مناطق شهری که سیگنال‌های رادیویی ممکن است دچار اختلال شوند، دچار برخی محدودیت‌ها است.

ماهواره‌های GPS هر کدام یک ساعت اتمی دارند که زمان بسیار دقیقی را اندازه گیری میکند و با ساعت‌های روی زمین و سایر ماهواره‌ها هماهنگ می‌شود. یک دستگاه گیرنده همزمان با چندین ماهواره ارتباط برقرار می کند و موقعیت خود را در فضای سه بعدی بر اساس آنها محاسبه می کند.

اما این در شرایط ایده آل است، البته معمولاً دنیای واقعی اینگونه نیست. ساختمان ها و سایر موانع می توانند سیگنال های GPS را مختل کنند و ضریب خطا را تا چندین متر افزایش دهند. از آنجایی که داده های مکانی برای فناوری های آینده مانند وسایل نقلیه خودران حیاتی تر می شوند، یافتن راه هایی برای بهبود عملکرد آن اهمیت فزاینده ای دارد.

اینجاست که سوپر جی پی اس وارد می‌شود. محققان دانشگاه فناوری دلفت، Vrije Universiteit Amsterdam و VSL یک سیستم جایگزین ایجاد کرده‌اند که بر اساس اصل GPS مبتنی بر ماهواره عمل می‌کند، اما به طور کامل روی زمین و از شبکه‌های مخابراتی موجود بهره می‌برد.

https://www.tudelft.nl/en/2022/tu-delft/a-navigation-system-with-10-centimeter-accuracy

نقش “ماهواره ها” را در این فناوری فرستنده های رادیویی بی سیم بازی می کنند که یک منطقه شهری رانقطه گذاری می کنند. به جای اینکه هر کدام ساعت اتمی خود را برای نگه داشتن زمان داشته باشند، همه آنها از طریق کابل های فیبر نوری به یک ساعت اتمی متصل هستند که آنها را هماهنگ نگه می دارد. این سیستم جدید تقریباً مانند GPS ، با دستگاه های گیرنده که موقعیت خود را با برقراری ارتباط با چندین گره رادیویی و محاسبه زمان لازم برای جهش سیگنال ها بین هر یک از آنها تنظیم می کنند، کار میکند.

این تیم می‌گوید که SuperGPS با استفاده از پهنای باند بزرگ مجازی که از چند بخش پهنای باند کوچک‌تر تشکیل شده است، از مشکل بازتاب سیگنال‌های رادیویی توسط ساختمان‌ها جلوگیری می‌کند. این سیگنال‌ها مشابه سیگنال‌هایی که تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند تولید میشوند، در حالی که به آن‌ها اجازه می‌دهد تداخل ساختمان‌ها و اشیاء دیگر را نادیده بگیرند. در آزمایش‌های یک نمونه اولیه از سیستم بی‌سیم نوری هیبریدی، تیم می‌گوید SuperGPS قادر است دستگاه‌ها را تا چند ده سانتی‌متر در یک محیط شلوغ ردیابی کند.

این نوع سیستم جایگزین GPS نمی‌شود، اما می‌تواند برای ردیابی دقیق‌تر در مناطق شهری درکنار آن استفاده شود یا در صورت قطعی سیستم، یک سیستم پشتیبان برای GPS  باشد. در حال حاضر ردیابی دقیق در مناطق شهری با استفاده از Wi-Fi انجام می شود.

این نوشته در فناوری ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.