سیب زمینی آنقدرها هم بی خاصیت نیست

اگرچه سیب زمینی ممکن است تمام فواید سبزیجات دیگر را نداشته باشد، اما اگر به درستی تهیه شود، مصرف سیب زمینی می تواند یک رژیم غذایی سالم باشد.

اگرچه سیب زمینی ممکن است تمام فواید سبزیجات دیگر را نداشته باشد، اما اگر به درستی تهیه شود، مصرف سیب زمینی می تواند یک رژیم غذایی سالم باشد.

به گزارش تکناک، در سال‌های اخیر، رژیم‌های غذایی کم یا بدون کربوهیدرات رایج شده‌اند که این مسئله منجر به نادیده گرفته شدن مصرف سیب زمینی به نفع سایر سبزیجات شده است.

در واقع، تحقیقات نشان داده است که سیب زمینی ممکن است تأثیر منفی بر سلامتی داشته باشد، از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2.

با این حال، تحقیقات جدید دانشگاه Edith Cowan (ECU) نشان داده است که در حالی که سیب زمینی ممکن است فواید یکسانی مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، با سبزیجات دیگر نداشته باشد، اما مشکلات سلامتی مرتبط با سیب زمینی ممکن است در واقع به دلیل نحوه آماده سازی افراد و همچنین چیزهایی که افراد به همراه سیب زمینی می خورند،باشد.

بیش از 54000 نفر مصرف رژیم غذایی خود را برای مطالعه بلندمدت رژیم غذایی، سرطان و سلامت دانمارکی گزارش کردند.

تجزیه و تحلیل اخیر این مطالعه توسط دکتر نیکولا بوندونو از مؤسسه تحقیقاتی نوآوری تغذیه و سلامت ECU نشان داد افرادی که بیشترین میزان سبزیجات را مصرف می کنند 21 درصد کمتر از افرادی که کمترین مقدار سبزیجات مصرف می کنند در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

دکتر پراتیک پوخارل، تحقیق بر روی این مسئله را انجام داد و گفت: با اینکه سیب زمینی تأثیر یکسانی بر دیابت نوع 2 نداشت، اما هیچ اثر منفی نیز بر روی آن نداشت. در مطالعات قبلی، سیب زمینی صرف نظر از نحوه تهیه آن، ارتباط مثبتی با بروز دیابت دارد اما ما متوجه شدیم که این مسئله درست نیست.

وی افزود: در دانمارک، مردم سیب زمینی را به روش های مختلفی مصرف می کنند. در این مطالعه، ما می توانیم بین روش های مختلف آماده سازی سیب زمینی تمایز قائل شویم. در این آزمایش وقتی سیب زمینی را به شکل پوره سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده یا چیپس درست نکردیم و به جای این روش ها، سیب زمینی را آبپز کردیم،دیگر با خطر ابتلا به دیابت مرتبط نبود.

پوخارل گفت الگوهای غذایی اساسی، کلید اصلی هستند.

او گفت: در مطالعه ما، افرادی که بیشتر سیب زمینی می خوردند، کره، گوشت قرمز و نوشابه بیشتری که غذاهایی هستند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند،نیز مصرف می کردند.

سبزیجات خود را مصرف کنید

پوخارل گفت: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که سبزیجات می‌توانند نقش کلیدی در کاهش دیابت نوع 2 ایفا کنند، زیرا افرادی که مقدار زیادی سبزیجات برگ‌دار و سبزیجات دیگر مانند اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و گل کلم مصرف می‌کنند، به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند.

او گفت که رابطه بین سبزیجات و دیابت باید در دستورالعمل های غذایی عمومی گنجانده شود،همانطور که فواید خوردن سیب زمینی نیز باید به خاطر سپرده شوند.

در مورد سیب زمینی، نمی توان گفت که از نظر درمانی برای دیابت نوع 2 فوایدی به همراه دارد، اما اگر به روشی سالم تهیه شود،مصرف آن بد نیست. ما باید سیب زمینی و سایر سبزیجات را در ارتباط با پیام های پیشگیری از بیماری جدا کنیم، اما جایگزینی غلات تصفیه شده مانند برنج سفید و ماکارونی با سیب زمینی می تواند کیفیت رژیم غذایی شما را به دلیل فیبر و سایر مواد مغذی موجود در آن بهبود بخشد.

استفاده روتین از سیب زمینی

پوخارل گفت که باید به مردم توصیه شود که میزان سبزیجات مصرفی خود را افزایش دهند و می توانند سیب زمینی مصرف کنند، به شرطی که برخی از مواد اضافی ناسالم مانند کره، خامه و روغن را کنار بگذارند.

او گفت: سیب زمینی دارای فیبر و مواد مغذی است که برای بدن مفید است. مردم در مورد بد بودن کربوهیدرات‌ها صحبت می‌کنند، اما این موضوع بیشتر به نوع کربوهیدرات‌هایی بستگی دارد که شما دریافت می‌کنید. در مقایسه با چیزی مانند برنج سفید، سیب زمینی آب پز کیفیت خوبی از کربوهیدرات را ارائه می دهد. اما فقط کافی است که شما مراقب طرز تهیه آنها باشید. سعی کنید آن را سرخ و پوره نکنید و آن را با خامه و افزودنی های مضر مصرف نکنید.کافی است برای بهره مندی از مزایای آن فقط آن را در آب جوش بجوشانید و سپس میل کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.