سیمان با فرایند انتشار کربن صفر ساخته شد

سیمان با فرایند انتشار کربن صفر ساخته شد

شرکت Sublime Systems، که مصالح کم کربن برای جایگزینی با سیمان معمولی ارائه می دهد، در تلاش خود برای تغییر صنعت ساخت و ساز جهانی به یک نقطه عطف بزرگ دست یافته است.

به گزارش تکناک، محصول نوآورانه این شرکت که سیمان سابلایم (Sublime) نام دارد استاندارد جهانی ASTM C1157 را که یک استاندارد کلیدی برای سیمان هیدرولیک با عملکرد بالا است را دریافت کرده است.

این استاندارد معیارهای دقیقی را برای خواص مختلف سیمان، مانند افزایش مقاومت و دوام، کاهش انقباض و ترک خوردگی کم را مشخص می کند. دستیابی به این استاندارد نشان‌دهنده تغییری حیاتی در پذیرش مصالح کم کربن در بخش ساخت‌وساز است که به سیمان سابلایم امکان می‌دهد تا به طور گسترده مطابق با قوانین ساختمانی ایالات متحده و بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد.

پرداختن به یک مسئله مهم در بحران آب و هوایی

طبق بیانیه مطبوعاتی Sublime System، تولید سیمان در حال حاضر 8 درصد از انتشار CO2 جهانی را تشکیل می دهد. این انتشار CO2 نتیجه فرآیند سنتی است که از کوره های سوخت فسیلی برای تجزیه سنگ آهک به آهک استفاده می کند. با این حال، Sublime Systems یک رویکرد الکتروشیمیایی نوآورانه را معرفی می‌کند که نیاز به این کوره‌ها را دور می‌زند و کاملاً بر روی برق تجدیدپذیر کار می‌کند. بر خلاف راه‌حل‌های موجود برای دستیابی به انتشار صفر خالص که به تعادل کربن متکی هستند، فرآیند Sublime «صفر واقعی» است و نیازی به زیرساخت اضافی جذب کربن ندارد.

به گفته لی الیس، بنیانگذار و مدیرعامل Sublime Systems، هدف ما ایجاد تاثیر عمیق و پایدار بر انتشار جهانی CO2 است. اعطای گواهینامه استاندارد ASTM C1157 تاییدی بر تلاش های ما برای ادغام نوآوری کم کربن در مصالح ساختمانی با کیفیت است. او همچنین بر نیاز به استانداردهای مبتنی بر عملکرد، مانند ASTM C1157، که بر حل مسائل کلیدی مانند ایمنی و اجتناب از کربن تمرکز دارد، تاکید کرد.

Sublime Systems برای به دست آوردن این عنوان ارزشمند، یک سری آزمایشات را توسط یک شرکت ثالث مرجع سیمان و بتن انجام داد. سیمان سابلایم نه تنها الزامات عملکرد عمومی ASTM C1157 را برآورده می کرد، بلکه از نظر مقاومت و دوام نهایی از بسیاری از نمونه های سیمان پرتلند معمولی (OPC) نیز فراتر رفت. این نشان‌دهنده چرخه عمر طولانی‌تری برای محصولات نهایی است و پیشنهاد Sublime Systems را به یک جایگزین جذاب برای صنعت تبدیل می‌کند.

 

فرآیند

برای ساده کردن آن، همانطور که Sublime Systems در وب سایت خود توضیح می دهد، ساخت سیمان امروزی معمولاً انرژی زیادی مصرف می کند و مقدار قابل توجهی آلودگی منتشر می کند. تقریباً نیمی از این آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای افزایش بسیار بالای دمای دیگ‌هایی است که به عنوان کوره شناخته می‌شود. نیمی دیگر از این انتشار آلودگی توسط یک واکنش شیمیایی در سنگ آهک که یک عنصر اصلی در سیمان سنتی است انجام میشود. واکنش ها در داخل کوره ایجاد می شود.

فناوری Sublime هر دوی این منابع آلودگی را از بین می برد. این شرکت از یک فرآیند الکتریکی تخصصی استفاده می کند که قادر به تولید سیمان از انواع خاصی از سنگ ها و ضایعات صنعتی بدون انتشار هیچ گونه آلایده های مضر یا نیاز به استفاده از سوخت های فسیلی است.

دستگاه سابلایم که به الکترولیز معروف است دارای دو جزء اصلی است. اولین جزء کلسیم را از مواد معدنی خاص استخراج می کند و ماده دیگری به نام سیلیکات را از خود به جای می گذارد. جزء دوم محیطی را ایجاد می کند که در آن کلسیم به یک ماده جامد به نام آهک تبدیل می شود. سپس این آهک و سیلیکات در دماهای پایین مخلوط می شوند تا محصول نهایی یعنی سیمان با کیفیت تولید شود.

 

زیرساخت های آینده و تاثیر جهانی

شایان ذکر است که تقریباً 70 درصد از زیرساخت های مورد نیاز برای پذیرش جمعیت رو به رشد شهری جهان تا سال 2050 هنوز ساخته نشده است. با توجه به این موضوع، رویکرد کم کربن مورد حمایت Sublime در ایجاد تعادل بین نیاز جهانی به زیرساخت و نیاز مبرم به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بسیار مهم می شود.

جیم کریرا، مدیر فنی در بوستون ساند و گراول، خاطرنشان کرد: انطباق Sublime با استاندارد جهانی ASTM C1157 اعتماد صنعت را در تغییر به سمت مواد کربن زدایی شده بدون به خطر انداختن عملکرد افزایش می دهد.

Sublime Systems در حال حاضر در حال گفتگو با اکوسیستم گسترده ای از خریداران بالقوه، از جمله تامین کنندگان بتن آماده، معماران، مهندسان و سازمان های دولتی است. با برنامه ریزی برای اولین بارگیری میدانی خود برای سه ماهه آخر سال 2023 و افتتاح کارخانه تجاری آن که قرار است در سال 2025 راه اندازی شود، این شرکت در حال آماده شدن برای ایجاد تأثیر یک تاثیر عمیق بر ساخت و ساز پایدار در سطح جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram