شکست گوگل پلی در حفظ حریم خصوصی کاربران

گوگل تخصیص برچسب های ایمنی داده را برای کمک به کاربران در محافظت از داده‌های خود در حین استفاده از پلی استور پیاده‌ کرده‌است. اما طبق یک مطالعه جدید، تعهد گوگل به حفظ حریم خصوصی داده های کاربران ممکن است اغراق آمیز باشد

گوگل تخصیص برچسب های ایمنی داده را برای کمک به کاربران در محافظت از داده‌های خود در حین استفاده از پلی استور پیاده‌ کرده‌است. اما طبق یک مطالعه جدید، تعهد گوگل به حفظ حریم خصوصی داده های کاربران ممکن است اغراق آمیز باشد.

به گزارش تکناک، در آپریل 2022، گوگل برچسب های ایمنی داده را در Play Store معرفی کرد. این بخش جدید متمرکز بر حریم خصوصی، برنامه‌های موجود در پلتفرم را ملزم به گزارش درباره نحوه جمع آوری و مدیریت داده ها و حریم خصوصی کاربران می‌کند.

این گزینه اطلاعاتی به منظور اتخاذ تصمیمات بهتر در مورد برنامه‌های مورد نظر برای دانلود مانند برچسب های تغذیه ای روی غذا درباره محتویات آن اما برای اطلاعات شخصی کاربر در اختیار وی قرار می‌دهد.

در صورت اجرای دقیق، این پروتکل بسیار کارآمد و امن است، اما به نظر می رسد گوگل سیاست خود را آنطور که باید اجرا نمی کند. مطالعه‌ای با عنوان«چگونه حفره‌های موجود در برچسب های ایمنی داده‌های Google Play Store به شرکت‌ها اجازه دسترسی مخفیانه به اطلاعات کاربران را می‌دهد» از موزیلا نشان داد تقریباً ۸۰ درصد از برنامه‌های آزمایش شده دارای برچسب های نادرست یا گمراه‌کننده هستند.

به گفته این شرکت اینترنتی، محققان آن 20 اپلیکیشن برتر پولی و 20 اپلیکیشن رایگان برتر در پلی استور را بررسی و به هر برنامه رتبه‌بندی ضعیف، نیاز به بهبود یا خوب داده شد.

digikala

در صورت رتبه‌بندی برنامه‌ای در دسته ضعیف، به معنی وجود اختلاف عمده بین برچسب‌های ایمنی داده‌های آن و خط‌مشی‌های رازداری واقعی آن است. رتبه‌بندی خوب (OK) به معنی مطابقت خط‌مشی‌های برنامه با برچسب آن و موارد با رتبه بندی «نیاز به بهبود»، در این بین قرار دارند.

از 40 برنامه بررسی شده موزیلا، 16 (40٪) از آنها نمره ضعیف شامل نرم افزارهایی مانند ماین کرافت، فیس بوک و غیره دریافت کردند. با این حال، طبق نتایج، توییتر و تیک تاک جزو بدترین متخلفان بودند.

15 برنامه (37.5٪) رتبه نیاز به بهبود را کسب کردند. این گروه تعدادی از برنامه های خود گوگل از جمله یوتیوب، Google Maps و Gmail را شامل می‌شد. اینستاگرام و واتساپ نیز در این دسته قرار دارند.

تنها شش مورد از برنامه ها موفق به کسب نمره خوب شدند. آن برنامه ها عبارت بودند از:

  • Candy Crush Saga
  • Google Play Games
  • Subway Surfers
  • Stickman Legends Offline Games
  • Power Amp Full Version Unlocker
  • League of Stickman: 2020 Ninja

UC Browser – Safe, Fast, Private و  League of Stickman Best acti; and Terrari دیگر برنامه های موجود در لیست بودند که به دلیل حتی پر نکردن فرم ایمنی داده امتیازی دریافت نکردند.

این یک مشکل است و ممکن است این برنامه‌ها داده‌های شما را با تبلیغ‌کنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، پلتفرم‌ها و بسیاری از دیگر شرکت‌ها به اشتراک بگذارند.

عدم موفقیت این برنامه‌ها به گزارش دقیق خط‌مشی‌های خود به گوگل و نحوه سیاستگذاری آن مربوط می‌شود. به گفته گوگل برنامه‌های موجود در پلتفرم « خود مسئول ارائه اظهارات کامل و دقیق هستند» و مسئولیت آن را بر عهده شخص دیگری می‌گذارد.

جن کالتریدر، سرپرست پروژه موزیلا، می‌گوید:مصرف‌کنندگان به حریم خصوصی اهمیت می‌دهند و می‌خواهند هنگام دانلود برنامه‌ها تصمیمات هوشمندانه بگیرند.برچسب‌های ایمنی داده‌های گوگل قرار است به آنها در انجام این کار کمک کند. اما متأسفانه این کار را نمی کنند.

درعوض، با اطلاعات غلط کاربران بیشتر ضرر می‌کنند. برچسب‌های ایمنی داده‌ها در برنامه‌هایی مانند توییتر یا TikTok با عنوان عدم اشتراک اطلاعات با اشخاص ثالث، نادرست است و این مساله من را عصبانی‌می‌کند. اشتراک داده‌ها توسط توییتر و TikTok با اشخاص ثالث واضح است و مصرف کنندگان لایق بررسی بهتری از سوی گوگل هستند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.