صبح‌ها ورزش کنید تا قلب سالم‌تری داشته باشید

یک مطالعه جدید منتشر شده نشان می دهد ورزش و فعالیت بدنی صبحگاهی با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

یک مطالعه جدید منتشر شده نشان می دهد ورزش و فعالیت بدنی صبحگاهی با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

به گزارش تکناک، این مطالعه که شامل بیش از 85هزار نفر بود، نشان داد که این ارتباط بدون توجه به کل میزان فعالیت روزانه بدست آمده است.

دکتر گالی آلبالاک، نویسنده این مطالعه، از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن گفت:به خوبی ثابت شده است که ورزش برای سلامت قلب مفید است، و مطالعه ما اکنون نشان می دهد که به نظر می رسد که بیشترین فایده برای قلب را ورزش صبحگاهی دارد.

نتایج این تحقیقات در زنان بیشتر از مردان قابل مشاهده بود و در این تحقیق هم افرادی که صبح زود بیدار می شوند و هم افرادی که شب زنده دار بودند،مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مطالعه از داده‌های بانک اطلاعات زیستی انگلستان برای بررسی رابطه بین فعالیت بدنی و خطر بیماری قلبی و سکته در 86657 بزرگسال استفاده شد.شرکت کنندگانی که در شروع مطالعه فاقد بیماری قلبی عروقی بودند و در محدوده سنی 42 تا 78 سال (متوسط ​​سن 62 سال) قرار داشتند، به مدت یک هفته از یک دستگاه ثبت کننده فعالیت استفاده کردند.این مطالعه نشان داد که فعالیت بدنی صبحگاهی بدون در نظر گرفتن کل میزان فعالیت روزانه،با کمترین خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مرتبط است.شرکت‌کنندگان برای بروز بیماری قلبی عروقی، که با بستری شدن در بیمارستان یا مرگ مرتبط با بیماری عروق کرونر یا سکته مغزی تعریف می‌شود،مورد بررسی قرار گرفتند.

یک مطالعه جدید منتشر شده نشان می دهد ورزش و فعالیت بدنی صبحگاهی با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

طی شش تا هشت سال آزمایش، 2911 شرکت کننده به بیماری عروق کرونر مبتلا شدند و 796 نفر سکته کردند.در مقایسه زمان اوج فعالیت در یک دوره 24 ساعته،بیشترین فعالیت بین ساعت 8 صبح تا 11 صبح با کمترین خطر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط بود.

در تجزیه و تحلیل دوم،محققین شرکت کنندگان را بر اساس زمان اوج فعالیت بدنی به چهار گروه تقسیم کردند: 1) ظهر. 2) صبح زود (~ 8 صبح)؛ 3) اواخر صبح (~ 10 صبح)؛ و 4) عصر (~7 بعد از ظهر). گروه ها بر اساس زمان اوج فعالیت در جمعیت مورد مطالعه انتخاب شدند، نه اینکه قبل از شروع مطالعه از پیش تعیین شده باشند.ارتباط بین زمان اوج فعالیت و بروز بیماری قلبی عروقی با مرجع قرار دادن میزان فعالیت در نیمه روز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

پس از تنظیم سن و جنسیت،شرکت‌کنندگانی که در اوایل یا اواخر صبح بیشترین فعالیت را داشتند، به ترتیب 11درصد و 16درصدکمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در مقایسه با گروه مرجع که فعالیتشان در نیمه روز مورد بررسی قرار می گرفت،بودند.علاوه بر این، افرادی که در اواخر صبح بیشترین تحرک را داشتند در مقایسه با گروه مرجع، 17 درصد کاهش خطر سکته مغزی داشتند.

یافته‌ها صرف‌نظر از میزان کل فعالیت روزانه و اینکه شرکت‌کنندگان خود را سحرخیز یا شب زنده دار توصیف می‌کنند، ثابت بودند.هنگامی که نتایج به طور جداگانه بر اساس جنسیت تجزیه و تحلیل شد، محققان متوجه شدند که نتایج به ویژه در زنان قابل مشاهده تر است اما در مردان اینطور نیست.زنانی که در اوایل یا اواخر صبح بیشترین تحرک را داشتند به ترتیب 22 و 24 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در مقایسه با گروه مرجع بودند.علاوه بر این، خطر سکته مغزی در زنانی که در اواخر صبح بیشترین فعالیت را داشتند در مقایسه با گروه مرجع 35 درصد کاهش داشت.

دکتر آلبالک گفت:این یک تحقیق شهودی بود بنابراین نمی‌توانیم توضیح دهیم که چرا این اطلاعات بدست آمده در زنان مشخص‌تر بوده است.یافته‌های ما با بیان اینکه فعالیت صبحگاهی و به‌ویژه اواخر صبح ممکن است بیشترین فایده را داشته باشد،شواهدی مبنی بر مزایای سلامتی فعالیت بدنی نیز اضافه می‌کند.اما امیدواریم روزی بتوانیم توصیه‌های فعلی را صرفاً با گفتن فقط یک جمله انجام دهیم:اگر ورزش می کنید،توصیه می کنیم که این را صبح ها انجام دهید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.