بومی سازی کالاها سالانه 450 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد

توضیح سورنا ستاری درباره بومی سازی کالاها

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به شکل‌گیری کارگروه تولید بار اول در کشور گفت:بومی سازی کالاها سالانه 450 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد.

به گزارش تک ناک، سورنا ستاری با اشاره به فعالیت این کارگروه طی سه سال گذشته گفت: این کارگروه به منظور مقابله با تحریم‌های حوزه محصولات فناورانه، با عضویت نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در شهریور 1398 تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در صورت تأیید کارگروه فوق الذکر، برای عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تولید بار اول اقلام فناورانه تحریمی و راهبردی بومی سازی این تولیدات ، الزامی به برگزاری مناقصه نیست و معامله مورد نظر بدون انجام تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات قابل انجام است. سقف هر قرارداد برای حوزه انرژی 5 هزار میلیارد ریال و برای سایر حوزه‌ها 2500 میلیارد ریال است.

ستاری همچنین بیان کرد: تاکنون و در طول 3 سال گذشته، 193 طرح از بیش از 70 دستگاه دولتی و حاکمیتی، توسط دبیرخانه کارگروه تولید بار اول دریافت شده که برای 99 مورد از آن‌ها مجوز ترک تشریفات قانون و مقررات برگزاری مناقصات از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صادر شده است.
وی با اشاره به صرفه جویی ارزی حاصل از فعالیت این کارگروه، تاکید کرد: ارزش طرح‌های تایید شده معادل 84 میلیون دلار است که تا کنون 53 مورد از آن (به ارزش 35 میلیون دلار) به عقد قرارداد منجر شده و پیگیری عقد قرارداد موارد باقی‌مانده نیز توسط دبیرخانه تولید بار اول در حال انجام است. بر اساس برآوردهای انجام شده در صورت موفقیت طرح‌های مذکور، سالانه بیش از 450 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل از عدم واردات اقلام بومی‌سازی شده، برای کشور حاصل خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.