طرح آژانس فضایی اروپا برای کشاورزی در ماه

آژانس فضایی اروپا (ESA) روز چهارشنبه اعلام کرد که پروژه جدیدی را راه اندازی کرده است که به تعیین امکان سنجی کشاورزی در ماه کمک می کند.

به گزارش تکناک، پروژه “توانمندسازی کشاورزی در ماه با تولید کود از سنگ پوشه “، راه های مختلف استخراج مواد معدنی از خاک ماه را برای کشاورزی هیدروپونیک مورد مطالعه قرار می دهد.

اخیراً صحبت‌های زیادی در مورد ایجاد سکونتگاه در ماه وجود داشته است، به‌ویژه توسط ایلان ماسک، که قصد دارد تا سال 2030 ماه را قابل سکونت کند. اما ایده زندگی بر روی صخره فضایی یک سوال مهم را مطرح می کند: مهاجران از کجا غذای خود را دریافت می کنند؟ با هدف ایجاد یک حضور طولانی مدت در ماه، ESA با شرکت پردازش منابع فضایی Solsys Mining و دو موسسه تحقیقاتی اروپایی برای ابداع شیوه‌های کشاورزی هیدروپونیک پایدار در فضا همکاری می‌کند.

خاک سطحی ماه، که به نام سنگ پوشه شناخته می شود، دارای مواد مغذی متراکم است اما این باعث نمی شود که بستر مناسبی برای محصول باشد. سنگ پوشه فاقد ترکیبات نیتروژن لازم برای رشد پایدار گیاه است. همچنین آبگریز است و در مجاورت آب فشرده می شود و ایجاد سیستم ریشه ای سالم را برای نهال ها دشوار می کند.

هیدروپونیک نیاز به خاک را دور می زند. هیدروپونیک به جای اینکه امیدوار باشد گیاهان در سنگ پوشه یا دیگر بسترها ریشه کنند، به این ریشه ها اجازه می دهد تا مستقیماً در آب غنی از مواد مغذی رشد کنند. به منظور اطمینان از مغذی بودن آب مورد استفاده برای هیدروپونیک قمری، Solsys و ESA باید سیستمی ایجاد کنند که مواد مغذی را از سنگ پوشه استخراج کند.

در حال حاضر، Solsys در حال پژوهش بر روی فرآیندهای مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مختلف است تا از طریق آن این مواد مغذی را پرورش دهد. پس از نهایی شدن یک روش مؤثر، این دو با مؤسسه ژئوتکنیک نروژ و مرکز تحقیقات بین رشته‌ای در فضا همکاری خواهند کرد تا سیستمی ایجاد کنند که مواد مغذی مفید را در عین دور ریختن مواد نامطلوب جمع آوری کند.

مالگورزاتا هولینسکا، مهندس مواد و فرآیندهای ESA گفت: این کار برای اکتشافات طولانی مدت ماه در آینده ضروری است. دستیابی به حضور پایدار در ماه مستلزم استفاده از منابع محلی و دستیابی به مواد مغذی موجود در سنگ پوشه قمری با پتانسیل کمک به پرورش گیاهان است.

پروژه ESA در دسامبر 2022 آغاز شد و در پایان سال جاری به پایان می رسد. این آژانس نگفته است که چه نوع خاصی از محصولات را می خواهد در ماه رشد دهد. این امکان وجود دارد که گونه‌های خاصی در طول مطالعه نشان دهند که برای کشاورزی در ماه مناسب هستند. طبق گزارش‌ها، Solsys در کشت گوجه‌فرنگی، لوبیا و فلفل به صورت هیدروپونیک در اینجا روی زمین موفق بوده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.