طرح اشتراک گران قیمت توییتر برای دسترسی به داده ها

از زمانی که ایلان ماسک مدیریت توییتر را به دست گرفت، این شرکت شاهد تغییرات زیادی بوده است. یکی از آنها تغییرات انجام شده برای دسترسی به API توییتر است.

به گزارش تکناک، این شرکت دسترسی رایگان به API خود را قطع و یک طرح سازمانی 42000 دلاری را معرفی کرده‌است. اکنون در اقدامی جالب، توییتر ارائه یک طرح اشتراک API جدید به نام API Pro به ارزش 5000 دلار را اعلام کرده‌است.

طرح اشتراک API PRO توییتر

API ابزاری برای دسترسی توسعه دهندگان به داده های توییتر است. از این داده ها می توان برای ساخت برنامه های مختلف مانند ابزارهای تحلیل رسانه های اجتماعی، ربات ها و ابزارهای تحقیق استفاده کرد. این شرکت روز پنجشنبه یک طرح اشتراک API پولی جدید به نام Twitter API Pro را اعلام کرد و طبق ادعای شرکت برای «استارت‌آپ‌ها» طراحی شده است.

طرح جدید Twitter API Pro به توسعه دهندگان امکان دسترسی ماهیانه به 1 میلیون توییت بازیابی شده و 300000 توییت ارسال شده را می دهد. همچنین امکان دسترسی به جریان‌های فیلتر شده در لحظه (دسترسی زنده به توییت‌ها بر اساس پارامترهای مشخص شده) و جستجوی کامل آرشیو توییت‌های قدیمی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، امکان استفاده از این طرح با سه شناسه  توییتر وجود دارد.

حساب رسمی توسعه دهندگان توییتر هنگام اعلام این طرح توییت کرد: “کسب و کار خود را با 1 میلیون توییت در ماه، با استفاده از جستجوی لحظه‌ای و قدرتمند کل آرشیو براساس فیلتر  و موارد پست‌شده آزمایش کنید، بسازید و مقیاس دهید.”

با این حال، قیمت 5000 دلاری طرح Pro، برای بسیاری از استارت آپ ها دور از دسترس است. طرح پایه موجود دیگر با 100 دلار در ماه نیز برای اکثر مشاغل پیش پا افتاده است و شامل محدودیت‌های بسیاری می‌شود. و به منظور استفاده “دانشجویان” و “سرگرمی افراد” معرفی شده است.

تأثیرات تغییر روند API توییتر

توییتر در ماه های اخیر تغییرات زیادی در API خود ایجاد کرده است. این مسأله باعث ایجاد مشکلاتی برای توسعه دهندگان خواهان دسترسی به داده های توییتر می‌شود. در ژانویه، این شرکت شرایط خدمات خود را به روز کرد و دسترسی اکثر مشتریان شخص ثالث را مسدود کرد. در ماه آوریل، توییتر API رایگان خود را برای همیشه متوقف کرد. این مسأله به طور قابل پیش بینی، بر درآمد بسیاری از برنامه ها و وب سایت ها تآثیر منفی گذاشت.

اما در یک به‌روزرسانی، این شبکه اجتماعی دسترسی رایگان به چارچوب برنامه‌نویسی برنامه را برای سرویس‌های دولتی تأیید شده که از این ابزار برای «اهداف حیاتی» مانند اعلان‌های اضطراری، به‌روزرسانی‌های حمل‌ونقل، و هشدارهای آب‌وهوا استفاده می‌کنند، بازیابی کرده است.

همه این تغییرات تاثیر قابل توجهی بر روی تحقیقات دانشگاهی و برنامه های شخص ثالث توییتر داشته است. پیش از این، محققان می توانستند به طور تصادفی به 10 درصد از پیام های توییتر به صورت رایگان یا با 200 دلار در ماه دسترسی داشته باشند. با افزایش این قیمت به 42000 دلار در ماه این دسترسی برای بسیاری از آنها دشوار شده‌است. و عملکرد برنامه های کاربردی شخص ثالث توییتر، مانند Tweetbot و Twitterific مختل شده است.

طبق اطلاعیه توییتر به دانشگاه‌ها و کالج‌ها در صورت عدم تهیه اشتراک «سطح شرکتی» با ماهانه 42000 دلار، دسترسی به API را از دست خواهند داد. علاوه بر این، محققان باید تمامی داده‌های به دست آمده از توییتر قبل از مسدود سازی دسترسی به API را حذف کنند.

پاسخ از توسعه دهندگان

طرح 5000 دلاری به عنوان گزینه‌ای بین طرح سازمانی (42000 دلار) و طرح اولیه (100 دلار) ارائه می شود. با این حال، هنوز از دسترس بسیاری از توسعه دهندگان دور است. رامیا، توسعه‌دهنده فول استک، به طرح جدید API توییتر واکنش نشان داد و گفت «این طرح بین گزینه‌های 100 تا 42000 دلار قرار می‌گیرد. با این حال، هنوز برای هکرهای مستقلی مانند ما این قیمت زیاد است. امیدواریم توییتر برای تعدیل قیمت در آینده دست به کار شود.»

یکی دیگر از توسعه دهندگان می گوید: «اکنون توییتر طرح جدیدی برای API خود ارائه کرده است. به نظر من طرح 5000 دلار در ماه با امکان بازیابی 1 میلیون توییت بسیار منصفانه تر از طرح 42 هزار دلاری است و باعث از رده خارج شدن آن خواهد شد”

تغییرات در API توییتر تأثیر قابل توجهی بر تعدادی از گروه ها از جمله محققان دانشگاهی، برنامه های کاربردی توییتر شخص ثالث و دانشگاه ها و کالج ها داشته است. اما هنوز نتیجه نهایی تأثیر این تغییرات بر استفاده از توییتر برای تحقیقات و ارتباطات مشخص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.